دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
پای صحبت همکاران/
نمایشگاه مطبوعات مازندران در دومین سال برپایی خود مانند هر برنامه فرهنگی دیگری دارای نقاط ضعف و قوت است و برای بررسی آن، پای صحبت تنی چند از اصحاب رسانه مازندران نشستیم.
به گزارش آوای خزر از ساری، دومین نمایشگاه مطبوعات مازندران با شرکت نمایندگان رسانه‌های مکتوب، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری، 26 تا 29 بهمن‌ماه در قالب 70 غرفه و با شرکت حدود 150 نماینده رسانه در سالن زنده‌یاد سلمان هراتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

این نمایشگاه با هدف معرفی بیشتر رسانه‌های مازندران و عملکرد آنها به مردم و مسئولان تدارک دیده شد، با فاکتور گرفتن از هزینه‌هایی که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه متقبل شد و زحماتی که خانه مطبوعات بر حسب تکلیف به‌خرج داد؛ فضایی صمیمی برای رسانه‌ها در پایان سال کاری به ارمغان آمد.

نکته مهم این است که تقریباً همه فعالان رسانه‌ای، دومین نمایشگاه مطبوعات مازندران را بلحاظ کمی و کیفی از دوره نخست پُربارتر توصیف کردند.

اینکه مردم و مسئولان تا چه اندازه از این نمایشگاه استقبال و بازدید داشتند و نقاط ضعف و قوت نمایشگاه چه بوده است را از زبان تعدادی فعال رسانه‌ای در مازندران می‌شنویم.

الناز پاکنیا مدیر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در این باره می‌گوید: محیط نمایشگاه مطبوعات را دوست دارم زیرا تأثیر مهمی برای مدیران، مردم و همکاران دارد و از تجربه همکاران حوزه رسانه نیز استفاده می‌کنیم و تبادل اطلاعات صورت می‌گیرد.

وی از تبلیغات محیطی که در سطح محدودی برگزار شد انتقاد کرد و گفت: این تبلیغات در شهرها و حتی در اطراف نمایشگاه نیز بسیار اندک بود و تنها درصد کمی از جامعه متوجه چنین نمایشگاهی شدند.

نقاط ضعف و قوت دومین نمایشگاه مطبوعات مازندران

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه فکر می‌کنم نمایشگاه مطبوعات عجولانه برگزار شد، اظهار داشت: از 800 تا 900 فعال رسانه‌ای حدود 150 نفر آنها را دیدیم و حتی همکاران نیز استقبال نکردند و به نظر می‌رسد زمان برگزاری نمایشگاه مناسب نبوده است.

پاکنیا ادامه داد: حتی فرمانداران، شهرداران و اعضای شورای شهر نیز استقبال خوبی نداشتند و بیشتر مراجعه‌کنندگان از مرکز استان بودند.

وی بیان کرد: فضایی که به نمایشگاه اختصاص داده شد، بسیار محدود بود و مانور مناسبی برای تهیه خبر در غرفه نداشتیم.

مدیر خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران گفت: قرار بود کارگاه‌های آموزشی در نمایشگاه داشته باشیم اما عملی نشد، توزیع اقلام تبلیغاتی بسیار بود، صدای رادیو نمایشگاه به قدری بلند بود که در کار خبری اختلال ایجاد می‌کرد، نمایشگاه بیشتر به یک دورهمی و دید و بازدید شبیه بود.

وی اظهار داشت: حضور مدیران بیشتر معطوف به مدیران کل بود و از مسئولان شهرستانی بیشتر با محوریت ساری در نمایشگاه حضور داشتند.

پاکنیا با بیان اینکه به نظر من نمایشگاه برنامهمحور نبوده است، افزود: باید از خبرنگاران نیز برای برنامه‎های نمایشگاه نظرخواهی می‎شد و تنها معطوف به اداره‎کل فرهنگ و ارشاد و خانه مطبوعات نبود.

این فعال رسانه‎ای در پایان اظهار داشت: در هر صورت از مسئولان برگزار کننده قدردانی می‌کنم و امیدوارم نمایشگاه سوم با نقص‎های کمتری برگزار شود.

نقاط ضعف و قوت دومین نمایشگاه مطبوعات مازندران

** جای مردم در نمایشگاه مطبوعات خالی بود

یکی دیگر از فعالان رسانه‎ای مازندران در گفتگو با آوای خزر معتقد است که نمایشگاه امسال رویکرد خوبی از سوی فرهنگ و ارشاد و نهادهای مربوطه بوده و عاملی شده تا خبرنگاران دستاوردهای خود را در راستای اطلاع‌رسانی امور دولتی و مطالبه حقوق مردمی به نمایش درآورند.

قربانعلی مسافر می‎گوید: آنچیزی که طی 365 روز سال از سوی رسانه‎ها بر روی کاغذ و فضای مجازی قرار گرفت، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت، البته استقبال مردمی بسیار کم بود و باید تبلیغات بیشتر و بهتری صورت می‎گرفت.

وی ادامه داد:با توجه به تجربههای کمی که در مازندران در برپایی چنین نمایشگاه‌هایی شاهد هستیم؛ فضای مجموعه نمایشگاهی در برابر تعداد زیاد رسانه‎ها بسیار محدود بود و این موضوع همواره یکی از مشکلات مازندران بوده است، فضای استاندارد می‎توانست کمک بهتری باشد و خبرنگاران نیز مانور خبری داشته باشند.

مسافر با بیان اینکه جای مردم در نمایشگاه خیلی خالی بود، افزود: این فضا در آستانه انتخابات بیشتر به سود مسئولان و افرادی بود که قرار است در انتخابات شوراها شرکت کنند.

این فعال رسانه‎ای در پایان اظهار امیدواری کرد که رسانه‌ها مسئول محور نبوده و گرایش بیشتری به سمت مردم داشته باشند چون مردم مشکلات زیادی را در بخشهای اقتصادی و فرهنگی دارند و این مشکلات باید به گوش مسئولان برسد.

نقاط ضعف و قوت دومین نمایشگاه مطبوعات مازندران

** برخی رسانهها تنها به برپایی غرفه اکتفا کردند

یکی دیگر از خبرنگاران مازندران نیز در گفتگو با آوای خزر گفت: دومین نمایشگاه مطبوعات این استان بهتر از دوره اول و فرصتی برای تبادل اطلاعات و تجربیات و آشنایی با نشریات جدید بود و به نظر من زمان برگزاری نمایشگاه با توجه به اینکه در پایان سال هستیم و نشریات باید عملکرد یکساله مدیران و به نوعی عملکرد و دیدگاه های خود را منعکس کنند، خوب انتخاب شد.

لیلا ناطقی اظهار داشت: فعالان رسانه‎ای که در طی سال همواره به انتشار خبر عشق می‎ورزند و دغدغه خبر دارند، پوشش خبری خوبی را از نمایشگاه داشتند.

وی ادامه داد: اصحاب رسانه‎ای که تنها برای زمان‎های خاصی مثل روز خبرنگار، خبرنگار هستند! در نمایشگاه حضور نداشتند و این درباره برخی از مدیران مسئول نیز صدق می‎کند که تنها برای دقایقی در روز افتتاحیه حاضر بودند و دیگر از آنها خبری نشد.

این فعال رسانهای در پایان گفت: برخی رسانه‎ها تنها دارای غرفه بودند اما پوشش خبری نداشتند و شاید بتوان نام آنها را ‌رسانههای «رسانه‌نما» و «نمایشی» گذاشت.

نقاط ضعف و قوت دومین نمایشگاه مطبوعات مازندران

** نمایشگاه مطبوعات باید مردمی شود

مدیر مسئول هفته‎نامه حامی شمال نیز در گفتگو با خبرنگار آوای خزر درباره نقاط قوت دومین نمایشگاه مطبوعات مازندران اظهار داشت: اینکه اصحاب رسانه پس از مدتها در کنار هم جمع می‌شوند و دید و بازدید رسانه‌ای شکل می‌گیرد و افراد مختلف با افکار متفاوت کنار هم جمع می‌شوند خیلی می‌تواند به اعتلا و پیشرفت رسانهها کمک کند.

عمران حامی بیان کرد: نمایشگاه دوم، نسبت به دوره نخست بهتر بود و یک روند رو به رشدی در برگزاری نمایشگاه را شاهد بودیم، مدیران نیز بازدید خوبی داشتند و جای تقدیر از آنها دارد.

وی درباره مشکل یا ضعف دومین نمایشگاه مطبوعات مازندران گفت: مخاطب‌های اصلی مردم هستند و در این نمایشگاه بازدیدکننده و شخص عادی دیده نمی‌شود، در دوره‌های بعد باید تمهیداتی را اتخاذ کنند که اگر مردم با رسانه‌ها قهر کردند ما (خبرنگاران) به سمت مردم در فضایی مثل پارک‌ها یا میادین برویم و وقتی مردم نظاره‌گر باشند و بدانیم خواسته‌های آنها از رسانه ها چیست، مدیران نیز بیشتر با رسانه‌ها آشتی خواهند کرد.

این فعال رسانه‌ای معتقد است؛ بهتر برگزار شدن نمایشگاه مطبوعات نیاز به سرانه دارد تا شاهد رشد بیشتر این قبیل فعالیتهای فرهنگی باشیم.

حامی در پایان اظهار امیدواری کرد که سومین سال نمایشگاه مطبوعات را در بین مردم برگزار کنیم تا مشارکت بیشتری داشته باشند.

نقاط ضعف و قوت دومین نمایشگاه مطبوعات مازندران

** حضور کم‌رنگ مدیران شهرستانی در نمایشگاه مطبوعات

مدیر خبرگزاری فارس مازندران نیز در گفتگو با آوای خزر با بیان اینکه حضور مدیران استانی در دومین نمایشگاه مطبوعات مازندران رضایتبخش بوده است، گفت: از این بابت که اعضای رسانه بعد از یک سال کاری در فضایی جمع بشوند و اشتباهات کاری بهنوعی در این نمایشگاه برطرف شود، به نظر من اتفاق خوبی است.

مهرانگیز عباسی افزود: دیدار چهره به چهره رسانهها و مسئولان در این نمایشگاه هم برای معرفی رسانهها و هم آشنایی مدیران و اصحاب رسانه را به فال نیک می‌گیریم.

وی با بیان اینکه برخی از فرمانداران و اعضای شورای شهر به نمایشگاه آمدند اما از مدیران شهرستانی کمتر کسی را دیدیم و بیشتر معطوف به مرکز استان شده بود.

این فعال و مدیر رسانه‌ای با اشاره به فضای محدود غرفههای نمایشگاه اظهار داشت: در برخی زمانها با ترافیک مراجعه‌کنندگان مواجه میشدیم و نیاز به فضای بزرگتری بود، برخی از سوژههای خبری را به همین علت از دست میدادیم و امکان مراجعه دوباره اشخاص به غرفهها برای مصاحبه بسیار کم بود.

مدیر خبرگزاری فارس مازندران بیان کرد: با توجه به حضور خبرنگاران در نمایشگاه بهتر بود که نشستهای تخصصی سیاسی اجتماعی و میزگردهای تخصصی تدارک دیده می‌شد.

عباسی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه در شرایط انتخابات قرار داریم؛ می‌توانستیم با دعوت از طیف‌های مختلف سیاسی برای بحثهای کارشناسی جلسات نقد و بررسی داشته باشیم.

وی یکی دیگر از ضعف‌های دومین نمایشگاه مطبوعات مازندران را استقبال بسیار اندک مردم دانست و گفت: زمانی میتوانیم بگوییم کار خود را درست انجام دادیم که مردم بیایند و حضور داشته باشند و نمایشگاه مطبوعات شاید گویای این مطلب باشد که خیلی به سمت مردم نرفتیم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که برای نمایشگاه سوم با بهرهگیری از نظرات فعالان رسانهای و ارائه برنامههای پیشنهادی از سوی آنها، شاهد ارتقای کیفیت آن باشیم و تدابیری نیز برای حضور بیشتر مردم و مسئولان بویژه شهرستان‌ها باشد.

نقاط ضعف و قوت دومین نمایشگاه مطبوعات مازندران

** مطلع نبودن برخی از مدیران از نمایشگاه مطبوعات

یکی دیگر از فعالان رسانه‌ای مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار آوای خزر در ساری درباره نقاط قوت و ضعف دومین نمایشگاه مطبوعات مازندران بیان کرد: اصحاب رسانه اعم از مکتوب و مجازی کنار هم بودند، فضای گرم و صمیمی ایجاد شده بود، برای مسئولان جالب توجه بود و حتی برخی از آنها عنوان میکردند تاکنون نمیدانستیم این تعداد رسانه در مازندران داریم.

مجید نیکجو گفت: تعاملات خوبی را با همکاران رسانه داشتیم، صحبتها و نشست‌هایی را در غرفه خبرگزاری ایسنا شامل نشست آسیبشناسی عکاسی رسانهای و بحث تعاملات اقتصادی را داشتیم.

وی با بیان اینکه تجارب کشوری بخصوص در دهه گذشته نشان داده است که برپایی چنین نمایشگاههایی حول و حوش فصل بهار پاسخ بهتری داده است، افزود: بهتر بود که این نمایشگاه در بهار به همراه مباحث مخاطبشناسی برگزار می‌شد یا اگر نظر مدیران این بود که قبل از سال حتماً برگزار بشود، میتوانست در هفته گذشته که نمایشگاه کتاب را در قائمشهر داشتیم، همین نمایشگاه در کنار آن دایر بود.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به حضور قابل قبول مسئولان در نمایشگاه مطبوعات، گفت: این استقبال جای خرسندی دارد اما مردم نیز باید حضور داشته باشند و ای کاش تبلیغات بیشتری صورت میگرفت که از ظرفیت مردمی برای معرفی رسانهها استفاده کنیم.

نیکجو ادامه داد: عدم اطلاعرسانی در سایر شهرها و حتی مرکز استان نیز از دیگر ضعف‌های نمایشگاه بود تا جایی که برخی از مسئولان در روز آخر و حتی دقایق آخر مراجعه کردند و میگفتند همین امروز متوجه برپایی نمایشگاه شدیم!

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با برپایی چنین نمایشگاههایی که هزینه‌های خاص خود را هم برای دستاندرکاران و هم برای خبرنگاران دارد، وضعیت رسانهها از رکود بیرون بیاید.

انتهای پیام/ 1354

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار