دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۱۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۴
یادداشت/
یکی از سوالات مهم درباره اعتیاد این است که به واقع آیا آنطور که کارشناسان مسائل اجتماعی از آن یاد می کنند؛ یک بیماری است یا اینکه میتواند یک جرم آگاهانه باشد؟!
اعتیاد؛ بیماری اجتماعی یا جرم آگاهانه؟
آوای خزر- محمدرضا المعی: به اعتیاد باید دو دیدگاه داشت اول به عنوان بیماری اجتماعی و دیگری به عنوان جرم با آگاهی 

در تعریف عمومی ، اعتیاد عوارض جسمی و روانی متعددي به دنبال دارد و تا زمانی که به علل گرایش «بیمار» که در اصل همان گرایش های روانی است توجه نشود، درمان جسمی و روانی فقط برای مدتی نتیجه بخش خواهد و بعد از دوره کوتاهی احتمال برگشت و رو آوردن به مواد مخدر در شخص وجود دارد اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی مخصوصا در زمینه سلامت جنسی است که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه و آینده بشری محسوب می شود و موجب رکود اجتماعی و حتی رکود ارتباطی و اقتصادی  در زمینه های مختلف می گردد. همچنین ویرانگریهای حاصل از آن زمینه ساز سقوط بسیاری از ارزشها می شود که این خسارت ها جبران ناپذیر هستند و بدین ترتیب سلامت جامعه را به طور جدی به خطر می اندازد.

اعتیاد از دو جنبه قابل بررسي است

اعتیاد یک بیماری روانی است که خود را به صورت وابستگی به مواد مختلفی که دارای اثرات جسمی هستند، نشان می دهد. اغلب افراد معتاد همزمان به اختلالات دیگر نیز از جمله بیماريهاي روانپزشکي و یا مشابه آن مبتلا هستند. پس لازم است مانند هر بیماري دیگر مراقبت لازم براي پیشگیري و یا درمان آن صورت گیرد.

بر اساس قوانین کشور ما و بسیاري از کشور هاي دیگر، اعتیاد جرم محسوب مي شود ولي به معتادان اجازه داده مي شود به مراکز بازپروري و درمان اعتیاد معرفي شوند و تحت درمان قرار گیرند. باید توجه داشت که یک فرد معتاد، در صورت عدم درمان ممکن است اقدامات مجرمانة دیگر هم انجام دهند. وقتی مادة مورد نیاز، در دسترس نباشد، افراد معتاد برای به دست آوردن آن به دزدی، باجگیری، تهدید یا حتی قتل اقدام می کنند. اعتیاد در معنای لغوی خود یعنی عادت کردن و همان طور که ترک کردن هر عادتی می تواند برای فرد مشکلاتی را تولید کند، ترک کردن این عادت هم برای بیمار دردسرساز است. به عبارتی اعتیاد یعنی وابستگی به مواد به گونه ً ای که کاملا مضر به حال فرد و اجتماع باشد. در متون مرتبط با اعتیاد "هر نوع ترکیب شیمیایی که باعث تغییر در کارکرد مغز شود "را ماده و به مجموعة آنها مواد می گویند.

آنچه باید بدانید

فرد معتاد کسی است که بر اثر تکرار یک کار که میتواند مصرف مداوم یک ماده مانند سیگار، مواد مخدر یا دارو باشد، وابستگی شدیدی به آن کار پیدا کرده باشد؛ به طوری که انجام ندادن آن، موجب بروز علائم و نشانههای بسیار آزاردهنده ای برای او شود. برخی از این نشانهها، روحی، و برخی دیگر، جسمی هستند. در این حالت به آن وابستگی به مواد می گویند.

در برخی موارد، مادهای که یک فرد به مصرف مداوم آن اعتیاد پیدا کرده است، به تدریج، اثرات خود را از دست می دهد زیرا، بدن فرد معتاد نسبت به آن مقاومت پیدا می کند. در چنین مواردی، فرد معتاد، مقدار مادة مصرفی خود را افزایش می دهد و یا آن را به انواع قویتر تبدیل می کند. به این حالت تحمل گفته می شود. ایجاد تحمل و وابستگي دو عامل عمده اي هستند که ترک مواد را به شدت سخت می کنند. از طرفي باید توجه داشت که برخي از مواد با یک بار مصرف اعتیادآور هستند.

نکتة مهم: اثرات خوشایند مواد بسیار کوتاه مدت و گذرا هستند و به دلیل دو عامل تحمل و وابستگي، فرد مصرف کننده به سرعت به مادة مصرفي معتاد مي شود.

علائم سوء مصرف مواد مخدر چیست؟

سرخوشی بیمارگونه (به دنبال مصرف مواد یک سرخوشي موقتي حاصل ميشود و به دنبال آن احساس بيتفاوتي و یا خلق افسرده به سراغ فرد ميآید)؛گیجی و منگي؛ اختلال عملکرد در روان؛ مشکلات جدي تنفسي و تا حدی مشکلات جنسی که در دو حالت است ، حالت اول یا خیلی واکنش بالایی به ارتباط جنسی دارند و یا خیلی کم تمایل به رابطه هستند که در نهایت شخص معتاد به مواد مخدر از نظر جنسی توانایی خود را از دست می دهد .

علائم مسمومیت با مواد عبارتند از:

تنفس های بسیار عمق؛ مردمکهای خیلی کوچک (ته سنجاقی)؛ پوست سرد و عرق کرده ؛ تشنج؛ کما (اغما) که در اثر مصرف بیش از اندازه و یا مواد مصرفی مورد نظر از نظر کیفیت دارای ناخالصی باشد ، و در آخر متاسفانه در صورت اتفاق به کما رفتن شخص مصرف کننده اگر به سرعت به مراکز درمانی و بیمارستان و تحت پزشک قرار نگیرد آینده ای جز مرگ آنی در پی نخواهد داشت

علامتهای جسمی و روحی اعتیاد در انسان 

همان طور که گفتیم ، اعتیاد دارای دو نوع علامت است و علائم جسمی و روحی اعتیاد در انواع مختلف (مانند اعتیاد به تریاک، هروئین، کراک، داروهای خواب آور ، الکل و ...) دیده مي شوند

  علامتهای جسمی اعتیاد

اگر فردی به مصرف یک ماده (حتی داروهای خواب آور یا مشابه آن) اعتیاد پیدا کرده باشد؛ در صورت عدم مصرف این ماده دچار مشکلات جسمی مي ً شود مثلا در مورد عدم مصرف مواد افیوني این علامتها شامل بدن درد، پرش عضلات، آب ریزش بینی، عطسه، اسهال و استفراغ و اختلال خواب است .

 علامتهای روحی اعتیاد

 ممکن است در صورت عدم مصرف یک ماده، به خصوص در اوایل شروع اعتیاد، مصرف نکردن دارو، هیچ علامت جسمی مهمی هم در فرد ایجاد نکند اما فرد معتاد از نظر روحی در فشار قرار می گیرد و تحمل این فشار، برای او، بسیار مشکل خواهد بود به طوری که فقط و فقط برای رهایی از این فشار، دست به مصرف آن ماده می زند.

نکته:

 اگر چه نشانه های روحی و روانی اعتیاد به چشم دیده نمی شوند اما در وادار کردن فرد به استفادة مجدد از مواد بسیار مهم و تأثیرگذارند.

انتهای پیام/1354

مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار