پوشش همگانی سلامت برای همه و در همه جا      9مهر روز جهانی سالمند مبارک باد.      آوای خزر، موجی از دنیای خبر      تازه ترین اخبار را در آوای خزر جستجو نمائید.      
کد خبر: ۲۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
مولتی‏ ویتامین‏ها  از حملۀ قلبی جلوگیری نمی‏ کنند

 آوای خزر- محمدرضا المعی:

آیا مولتی ‏ویتامین‏ها از شما در برابر بیماری محافظت می‏کنند؟

مولتی‏ ویتامین‏ها ممکن است به‏ مرور خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند، اما از حملۀ قلبی جلوگیری نمی‏ کنند. توجه خود را بر رژیم غذایی خود متمرکز کنید، نه مکمل‏ها.

افراد بسیاری ممکن است از مولتی ‏ویتانین‏ها استفاده کنند. بیشتر آن‏ها انتظار دارند که مصرف مولتی‏ ویتانین‏ها باعث شود که احساس بهتری داشته باشند و از بیماری جلوگیری کند.

آیا مصرف مولتی ‏ویتامین‏ها به ‏طور روزانه واقعاً مفید است یا تفکری غلط است؟

متخصصان به‏ تازگی کشف کردند که مصرف مولتی‏ ویتامین­ها به‏ تدریج باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‏ شود. اما اگر در حال حاضر مولتی ‏ویتامین مصرف می‏ کنید یا قصد دارید که مصرف کنید، اجازه ندهید که مصرف آن‏ها شما را از خوردن خوراکی‏های مغذی و مختلف باز دارد.

آزمایش مولتی‏ ویتامین‏ها

مطالعات بسیاری در رابطه با تأثیر مکمل‏های معدنی و ویتامین‏ها بر بیماری‏ها صورت گرفته است، اما شواهد هیچ‏گاه متقاعد کننده نبوده ‏اند. بنابراین، بسیاری از متخصصان دربارۀ اینکه آیا مولتی‏ ویتامین‏ها را توصیه کنند یا نه، طفره می‏ روند.

در مطالعه‏ای در کشور آمریکا که شامل ۱۵۰۰۰ پزشک متخصص می‏ شد، نیمی از افراد مورد مطالعه به‏ طور تصادفی انتخاب شدند تا روزانه یک مولتی‏ ویتانین مصرف کنند و به نیمی دیگر روزانه یک قرص پلاسبو که هیچ ویتامین یا مواد معدنی ندارد، داده شد. این افراد به مدت ۱۱ سال این قرص‏ها را مصرف کردند. در پایان مطالعه، پژوهشگران مشخص کردند که چه کسانی مبتلا به سرطان یا حملۀ قلبی شدند و چه تعداد در اثر این بیماری‏ها جان خود را از دست دادند، که تقریباً نیمی از مرگ و میرهای سالانۀ آمریکا را شامل می‎‏شد.

این مطالعه اولین مطالعه برای تشخیص تأثیر استفاده از مولتی‏ ویتامین‏ها در پیشگیری از بیماری‏های مزمن بوده است. مطالعه‏های دیگرتنها تأثیر یک مکمل یا ترکیبی از دو یا سه مکمل را بررسی کرده ‏اند.

بخش مربوط به بیماری‏های قلبی-عروقی این مطالعه بر این موضوع متمرکز بود که آیا مصرف مولتی‏ ویتامین‏ها باعث کاهش خطر ابتلا به حمله‏های قلبی، سکتۀ مغزی یا مرگ و میر در اثر بیماری‏های قلبی-عروقی، می‏ شود. هیچ تأثیری در مصرف مولتی ‏ویتانین‏ها برای جلوگیری از بیماری‏های قلبی مشاهده نشد.

جلوگیری از سرطان

علاوه بر اینکه این مطالعه نشان داد که مصرف مولتی‏ ویتامین­ها باعث کاهش ۸درصدی سرطان می ‏شود، ثابت کرد که مصرف مولتی‏ ویتامین‏ها همچنین باعث کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان می ‏شوند، اما این تأثیر بسیارکم بود و می‏ توانست بر اثر تصادف و شانسی باشد.

پس اگر شما مولتی ‏ویتامین مصرف نمی‏ کنید بهتر است که مصرف آن را شروع کنید. قیمت مولتی‏ ویتامین‏ها برای اکثر مردم زیاد نیست، اگر به دنبال علامت تجاری خاصی نباشند. طبق مطالعه انجام شده مشخص شد که هیچ دلیلی مبنی بر خطرناک ‏بودن مصرف مولتی‏ ویتامین‏ها وجود ندارد. به علاوه‏­­‏، مصرف یک عدد قرص مولتی ‏ویتامین برای جبران کمبودها در بدن، ایدۀ بدی نیست، زیرا بیشتر ما آن چیزی که نیاز است را دریافت نمی‏ کنیم.

استفاده از مکمل‏ها در رابطه با پیشگیری از سرطان می‏ تواند انتخابی خوب برای جمعیت سالمند که در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند، باشد. تنها چیزی که ثابت شده است از سرطان جلوگیری می ‏کند، ترک سیگار و هرگز شروع نکردن آن است. «اکنون می‏دانیم که مولتی ‏ویتامین‏ها مزایای کمی دارند.»

 

آیا مولتی ‏ویتامین‏ها برای همه مفیدند؟

دشوار است که برطبق این مطالعه بتوان گفت که مزایای نهایی مولتی‏ ویتامین‏ها برای افراد عادی چیست. در مقایسه با بیشتر مردم، پزشکان مورد مطالعه رژیم غذایی بهتری داشتند، از نظر فیزیکی فعال­تر‏ بودند و کمتر در فعالیت‏های ناسالم شرکت داشتند. کمتر از 4 درصد آن‏ها سیگاری بودند و 60 درصد آن‏ها حداقل یک بار در هفته ورزش می‏کردند. در مقابل، مردم آمریکا به‏ طور متوسط دارای اضافه وزن هستند، ورزش نمی‏ کنند و بیش از حد چربی و نمک مصرف می ‏کنند.

آیا مصرف مولتی ‏ویتامین به آن‏ها نیز کمک می‏کند؟

شاید بتوان گفت که اگر چیزی کمک کمی به افراد سالم کند، می ‏تواند به افراد کمتر سالم بیشتر کمک کند. اما همچنین ممکن است که مزایای نسبتاً کم ضدسرطان مولتی‏ ویتامین­ها در مقایسه با تأثیر شیوه ‏های زندگی ناسالم،ناچیز باشد.

آیا مصرف مقدار زیادی از چیزی خوب باعث بیمار شدن شما می ‏شود؟

زمانی که صحبت از ویتامین‏ها و مواد معدنی است، برخی افراد تصور می‏ کنند که اگر مصرف کمی از آن‏ها مفید است، بنابراین مقدار بیشتر مفیدتر است. اما مواد مغذی زمانی که بیشتر از آنچه که مفید است، مصرف شوند می ‏توانند مضر باشند.

با این وجود، تعیین مقدار مناسب می‏ تواند مهم باشد. هر مادۀ مغذی دارای دامنه‏ ای است که با حداقل میزان مصرف روزانۀ لازم برای پاسخ‏گویی به نیازهای اکثر افراد سالم توصیه می‏ شود. مقدار مصرف مناسب برای هر فرد بر اساس نیازهای آن فرد است. پس از قبل از شروع به مصرف ویتامین‏ها و مکمل‏ها با پزشک خود مشورت کنید.

نتیجه

براساس این مطالعه، تأثیر مولتی ‏ویتامین‏ها در کاهش سرطان و بیماری‏های قلبی بسیار ناچیز است. بنابراین، به جای تکیه بر مکمل‏ها بهتر است مواد مغذی را از مواد غذایی که شامل انواع مختلفی از مواد سالم هستند، دریافت کنید.

میوه ‏ها و سبزیجات حاوی بسیاری از مواد تشکیل دهندۀ فعال بیولوژیکی هستند که ممکن است از سرطان به طریقی که مواد معدنی و ویتامین‏ها قادر نیستند، جلوگیری کنند. همچنان یک رژیم غذایی سالم می‏تواند خیلی برتر از مصرف مولتی‏ ویتامین‏ها باشد و اگر شما در حال حاضر یک رژیم غذایی سالم دارید، ممکن است با مصرف مولتی ‏ویتامین‏ها ازمزایای کمی برخوردار شوید. توجه کنید که مصرف مولتی‏ ویتامین جای چیزهایی که نمی‏ خورید را نمی‏ تواند بگیرد.

انتهای پیام/

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
نظرسنجی
bolet
با افزایش اختیارات محیط‌ بانان در دفاع مسلحانه از خود مقابل شکارچیان موافق هستید؟
بلی
خیر