دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۶
مدیر گروه بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:
مدیر گروه بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: سالانه به طور متوسط در استان مازندران 2 تا 3 کودک از مادر مبتلا به اچ.آی.وی متولد می شوند که در صورت شناسایی این مادران و درمان آنها انتقال آلودگی به نوزاد اتفاق نمی افتد و نوزادان سالم خواهند بود، لذا همه زنان باردار در استان مازندران باید آزمایش HIV انجام دهند.
سالانه 2 تا 3 کودک مبتلا به ایدز در مازندران متولد می شوند/ از هر 1000 نفر، یک نفر مبتلا به HIV است

به گزارش آوای خزر از ساری ، محمدرضا پارسایی، مدیر گروه بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران امروز در جلسه آموزش مقابله با ایدز که در دانشگاه ادیب مازندران برگزار شد اظهار کرد، «سلامتی حقی برای همه» شعار بهداشت جهانی برای روز ایدز است.

وی با تاکید بر آموزش در سنین پایین، گفت: باید گروه های هدف انتخاب و آموزشهای لازم انجام شود، کشورهای جنوب شرق آسیا و غرب با آموزشهای لازم در سنین پایین، بیماری را کنترل کردند.

مدیر گروه بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: برای کنترل ایدز باید افراد مبتلا به سرعت شناسایی شوند، اگر افراد آلوده در مرحله نخست شناسایی شوند 50 سال طول عمر خواهند داشت.

وی با بیان اینکه بیماری ایدز با انگ و تبعیض همراه است و به همین دلیل شناسایی آن سخت است و به سرعت افزایش پیدا می کند، بیان کرد: تا سال 2020 باید 90 درصد افراد مبتلا باید شناسایی شوند.

پارسایی با اشاره به اینکه براساس آمار از هر هزار نفر یک نفر آلوده به بیماری ایدز است، افزود: براساس پیش بینی، در مازندران سه هزار نفر مبتلا با این بیماری هستند که حدود 400 نفر آلوده شناسایی شدند و حدود دو هزار و 600 نفر شناسایی نشدند.

مدیر گروه بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه بیماری ایدز 5 تا 20 سال بدون علامت است، بیان کرد: علامت ایدز در مرحله اول تورم غدد لنفاوی مانند سرماخوردگی است که شناسایی نمی شود که به دلیل عدم شناسایی در ایران طول عمر افراد آلوده کم است.

پارسایی با بیان اینکه 90 درصد افراد آلوده باید تا سال 2020 شناسایی شده و 90 درصد افراد شناسایی شده تحت درمان مناسب و موثر قرار گیرند، گفت: اگر فرد بیمار دو روز داروی خود را قطع کند در برابر دارو مقاومت ایجاد خواهد شدکه لازم است افراد مبتلا درمان خود را جدی بگیرند. 

وی افزود: امروزه داروهای مورد استفاده در دنیا بسیار موثر است و باید در کشور به سمتی حرکت کنیم تا اینکه افراد مبتلا از داروهای موثر نهایت استفاده را ببرند. 

مدیر گروه بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اظهار کرد: در کشور بیش از ۳۶ هزار نفر شناسایی شدند که حدود ۶۶ هزار نفر باید شناسایی شوند.

این مسوول با بیان اینکه باید ترتیبی اتخاذ شود تا افراد مبتلا در مراحل ابتدایی آلودگی شناسایی شوند تا درمان موثر واقع شود، گفت: بدترین وضعیت شناسایی افراد آلوده، در منطقه مدیترانه شرقی قرار دارد در حالی که در کشورهای اروپایی 90 درصد افراد در مراحل ابتدایی شناسایی و تحت درمان درمان قرار می گیرند.

پارسایی ادامه داد: سالانه به طور متوسط در استان مازندران 2 تا 3 کودک از مادر مبتلا به اچ.آی.وی متولد می شوند، اظهار کرد: در صورت شناسایی این مادران و درمان آنها انتقال آلودگی به نوزاد آنها اتفاق نمی افتد و نوزادان سالم خواهند بود، لذا همه زنان باردار در استان مازندران باید آزمایش اچ.آی.وی انجام دهند.

مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه تا پایان سال 2016 در دنیا حدود 35 میلیون نفر به دلیل ایدز فوت کردند، افزود: در سراسر جهان تا پایان سال 2016  بیش از 36 میلیون نفر با اچ آی وی زندگی می کنند.

پارسایی در پایان گفت: 67 درصد ابتلا به بیماری ایدز از طریق جنسی است، بیماری ایدز در لایه های زیرین جامعه به سرعت در حال افزایش است و اکنوک ایدز، درمان و پیشگیری از آن یک مقوله اجتماعی است.

انتهای پیام/1354
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار