دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷
نوروز 97/
به بهانه آغاز فصل طراوت و شادابی و سالی نو، به سراغ یکی از نخبگان در روستای التپه بهشهر رفتیم، او در حال حاضر عضو هیات علمی و دانشیار دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی تهران است.

گفتگوی نوروزی آوای خزر با یکی از نخبگان روستای «التپه» بهشهر

به گزارش آوای خزر، یکی دور روز مانده به نوروز 97 میهمان یکی از مردان بی‌ادعایی شدیم که از اهالی روستای «التپه» در بخش مرکزی بهشهر است، روستای التپه را گاه علی تپه می‌خوانند که اشتباه است، بهترین وجه تسمیه درباره روستای التپه را در نوشته های روح‌الله ریاحی از اهالی همین محل خوانده‌ام، او می گوید:«التپه مرکب از دو کلمه ال + تپه است. "اَل" نام درختی که در گذشته با قدمت چندهزار ساله دراین مکان روئیده می شود، "تپه" نوعی عارضه ارتفاعی است. درمحافل علمی جغرافیائی ،"ال" بعنوان نام درخت و پدیده طبیعی و"تپه" هم بعنوان عارضه ارتفاعی و یک پدیده طبیعی خوانده می شود که دو پدیده طبیعی درکنار هم استفاده می شود». 

بنابراین التپه به معنای درختانی بر روی تپه است و باتوجه به قرارگرفتن این روستا بر ارتفاع، باید بپذیریم که التپه یک واژه و وجه تسمیه صحیح است.

آنچه در ادامه می خوانید؛ گفتگوی صمیمی خبرنگار آوای خزر با یکی از افرادی است که تعلق خاطر بالایی به التپه دارد؛ روستایی که در مسیر یکی از مناطق مهم تفریحی توریستی مازندران یعنی پارک جنگلی عباس‌آباد قرار دارد.

آوای خزر: لطفا خودتان را برای مخاطبان معرفی بفرمایید؟

سلام و عرض احترام به شما و همه مخاطبان و خوانندگان گرامی، تشکر از اینکه فرصتی در اختیار بنده گذاشته شد، بنده وحید ریاحی متولد 15 خرداد 1352 از مشهد هستم، البته خانواده ما اصالت مازندرانی و بهشهری دارند و از آنجا که حدود 30 سال خانواده به تناوب ساکن مشهد بودند در مشهد الرضا به دنیا آمدم.

تعلق اصلی نسب ما به روستاهای هزارجریب(محمد آباد) و تعلق خود ما به روستای التپه است و ما خود را اهل روستای التپه در مجاورت بهشهر و در مسیر منطقه گردشگری عباس آباد می دانیم.

آوای خزرعید امسال را تاکنون چگونه سپری کردید؟

عید نوروز را معمولا مدتی در کنار پدر و مادر در شهرستان بهشهر هستم و بقیه را در سفر به مناطق مختلف ایران می گذرانم، در برخی از سالها، فرصت کاری و علمی نزدیک نوروز در خارج از کشور سپری شد، امسال مشخصا مازندران و گیلان.

آوای خزربا فرارسیدن بهار چه حسی به شما دست می دهد؟

بهار حس سرسبزی برای بنده دارد، من همیشه بهار را با جنگلهای انبوه منطقه عباس آباد درک کردم و طراوت بهاری این محیط همیشه برایم جذاب بوده و هست، حقیقتا عرض کنم بهار و نوروز برای بنده یعنی سرسبزی و شادابی محیط و البته فکر می کنم انسانها هم در این روزها و ایام طراوت بیشتری دارند.

آوای خزرتعریف شما از بهار و عید؟

تعریف بهار، رشد و تعالی طبیعت، مکان و انسانها است و تعریف عید، نقطه عطف تعادل طبیعت و انسان، شاید هر دو این تعریف ریشه در جغرافیا دارد که به مطالعه مکانها، انسانها و فعالیت انسانها می پردازد عید نقطه عطف تحول از ماههای سرد به ماههای گرم و پیامد آن فعال شدن طبیعت و انسان است.

آوای خزر: کدامیک از سین های سفره هفت سین را بیشتر دوست دارید؟

قاطع نیست اما در گذشته سمنو و چند سالی سیب بیشتر مورد پسند است.

آوای خزر: اهل عیدی دادن که هستید؟

بله بسیار زیاد چون همواره علاقمند به عیدی دادن هستم و در برخی موارد یکی دو ماه قبل برای دادن عیدی و اینکه چه باشد برنامه می چینم، امسال عیدی یکی از عزیزان را حدود یک ماه قبل خریدم، عیدی بنده همیشه مالی نیست، گاهی کادو و گاهی کتاب و گاهی پول، که بیشتر به طرف مقابل بستگی دارد.

آوای خزر: رنگ مورد علاقه تان؟

به رنگ آبی آسمانی علاقه بیشتری دارم.

آوای خزر: آشپزی‌تان چطور است؟

آنهایی که دست پخت بنده را خورده اند باید نظر دهند، مجموعا عرض کنم راضی نبودند، بجز املت هنر ویژه ای در آشپزی ندارم (باخنده).

آوای خزر، در حال حاضر صاحب چه شغلی هستید و چند سال سابقه کار دارید؟

در حال حاضر عضو هیات علمی و دانشیار دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی تهران هستم، از سال 1384 تدریس و فعالیت پژوهشی را در این دانشگاه بطور مستمر تاکنون ادامه دادم البته از سال 1387 رسما استادیار این دانشگاه بودم و قبل از آن حدود 15 سال در مرکز پژوهشی دانشنامه جهان اسلام بخش جغرافیا فعالیت داشتم که برخی از سالها تحصیل و کار با هم بود.

آوای خزر: الگوی اخلاقی زندگی‌تان چه کسی است؟

بدون شک شخصیت برجسته اخلاقی دو دهه اخیر بنده دکتر محمد حسن گنجی پدر علم جغرافیای ایران و مرد سال هواشناسی جهان بوده است، دکتر گنجی اهل بیرجند بود و حدود 100 سال طول عمر داشت، در 20 سال آخر عمر ایشان مراوده استادی و شاگردی عمیقی بین ما برقرار شد که فرصت بی نظیری برای بنده بود.

در زندگی حرفه ای و اخلاقی از ایشان خیلی بهره ها بردم و یاد گرفتم حتی در زمینه های غیر علمی و رفتاری بی نظیر بودند و به جد در شکل گیری رفتاری بنده نقش ویژه داشتند البته پاسخ این سوال در مراحل مختلف زندگی متعدد بود.

اساسا الگوی اخلاقی بنده را معلم ها و استادان تشکیل می دادند، در برهه خاصی مرید معلم بی نظیر استاد منصور جعفری خورشیدی چهره فرهنگی و فرهیخته بهشهر بودم و این ارادت هم چنان پابرجاست، در دانشگاه مرحوم فاطمه بهفروز استاد دانشگاه تهران الگوی ویژه علمی و رفتاری بنده بود.

آوای خزر: به عملکردتان در سال ۹۶ چه نمره ای می دهید؟

نمره 18، چون نتوانستم همه برنامه های پیش بینی شده را عملی کنم اما در مجموع قابل قبول و با برنامه پیش رفتم.

آوای خزر: مهمترین موفقیت و شکست تان در سال جاری چه بود؟

موفقیت مهم کاری امسال انتخاب 2 رساله دکتری تحت نظر اینجانب در دانشگاه خوارزمی بود که به عنوان رساله های برتر انتخاب شدند، همچنین مدیریت نشریه علمی و پژوهشی اقتصاد فضا و توسعه روستایی بر عهده ام هست و توفیق این نشریه که در میان 1024 نشریه دانشگاهی کشور رتبه پنجم را کسب کرد بسیار خوشحال کننده بود، نمی دانم می توان معنای شکست تلقی کرد یا خیر؟ اما فوت عمو و پسر عمو در سال 1396 خیلی متأثر کننده بود.

آوای خزر: مهمترین برنامه‌هایتان برای سال ۹۷ را بفرمایید؟

نخست، اتمام کتابی است که در دست تألیف دارم و بویژه برنامه های آموزشی و پژوهشی، در نیمه اول سال بخش مهمی از برنامه پیرامون تحقیقات توسعه اقتصادی و اشتغال زایی روستایی خواهد بود در صورت امکان تا پایان سال ادامه خواهم داد.

آوای خزر: بهترین و بدترین خبری که در سال جاری شنیده اید چه بود؟

خبرهای بُعد ملی فعلا مد نظرم نیست، بهترین خبرها حقیقتا مربوط به اخبار موفقیتهای منطقه ماست، مثلا توسعه روستاهای هزارجریب و گازرسانی منطقه، برگزاری موفقیت‌آمیز کشتی در بهشهر، برگزاری جشنواره انجیر در گلوگاه و برون‌رفت بهشهر از مسئله انتخاب شهردار، خبرهای بد هم داشتیم شهادت سردار ییلاقی شاید مهمترین بود.

آوای خزر: به کدام هنر علاقمند هستید؟

موسیقی برایم جذابیت بیشتری دارد البته نه هر موسیقی، برخی که بتواند مرا جذب کند بیشتر مورد توجه بنده است.

آوای خزر: ظاهرا علاقه زیادی به رشته جغرافیا دارید، از تحصیلات خود بگویید، تحصیلات چه نقشی در پیشرفت زندگی یک فرد دارد؟

تحصیلات بنده در رشته جغرافیا بوده است، کارشناسی جغرافیای انسانی و فارغ التحصیل سال 1375، کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی سال 1377 و دکتری همین رشته در سال 1386، هر سه مقطع در دانشگاه تهران طی شد و تعمدی در این زمینه داشتم، البته دوره دکتری دانشگاههای دیگر هم پذیرفته شدم اما دانشگاه تهران منزلت دیگری برای بنده داشت، اگر پرسش شما برای اطلاع جزییات است باید عرض کنم در کارشناسی سال 1371 دو مرحله ای بود که در مرحله اول رتبه حدود 2000 و در مرحله دوم حدود 500 کشور شدم، در مقطع کارشناسی ارشد رتبه 11 و در دکتری رتبه 2 کشوری و این رشته و گرایش مورد علاقه جدی بنده از قبل دانشگاه بوده و هست، یعنی اگر پنج بار به گذشته برگردم باز هم همین مسیر را طی می کنم که طی شد، شاید هم با جدیت بیشتر و با کیفیت بیشتر.

تحصیل البته تحصیل واقعی و محصل شدن حقیقی به نظر بنده نه تنها در تعالی فکری افراد مؤثر است، در تکامل شخصیت و رفتار افراد نیز کلیدی است. تحصیلات در سن و زمان خودش اثربخشی بیشتری دارد و اعتقاد دارم تحصیلات بویژه تحصیلات آکادمیک برای کسب و یافتن شغل و مهارت نیست، تحصیلات برای تعالی فکری افراد است و یافتن شغل در درجه دوم اهمیت است در سن بنده یا بیشتر باید باشید تا این جمله برای شما معنا شود. به عبارتی «چون که صد آید نود هم پیش ماست»

آوای خزر: خب از این بحث خارج می‌شویم و به نوروز بازمیگردیم، بفرمایی برای همسرتان چه عیدی‌ای در نظر گرفته‌اید؟

عیدی خانم سواست معمولا با مشورت خودشان هرچه خواستند و میسر باشد تهیه می کنم اگر بدون خبر باشد بهترین کادوی مورد پسند خانمها در کنار عیدی نقدی.

آوای خزر: دروغ سیزده به‌در؟

آب دریای مازندران را به کویر مرکزی ایران انتقال داده اند!

آوای خزراصحا ب رسانه از دیدگاه شما؟

اصحاب رسانه بعنوان گروههای موثر و کلیدی و البته مظلوم در جامعه ما هستند با مثالی ساده مطلب را عرض کنم، فرض کنید یک موفقیت بزرگ در استان ما حاصل شد، خبر این موفقیت تنها با اصحاب رسانه هست که برای همگان عمومی می شود و اگر این گروه نباشد بسیار از چرخه مسایل اجتماعی و اقتصادی در منطقه و به همین نسبت در کشور با اختلال مواجه می شود.

اصحاب رسانه ستون اجتماعی به شمار می روند. نقش این گروه را در رشد جامعه و توسعه مناطق و اجتماعات ضروری و اجتناب‌ناپذیر می دانم، دوستان متعددی در این عرصه دارم و می دانم مشقت های این کار چقدر است، این عرصه به گمانم فقط با عشق حرفه ای پیش می رود.

آوای خزر: در پایان اگر صحبتی دارید، می شنویم.

تبریک ویژه نوروزی به شما و همکارانتان و همچنین تشکر و قدردانی از زحمات شما و وقتی که جنابعالی و سایر همکاران شما به این مصاحبه اختصاص داده اند به همه همکاران تان خسته نباشید عرض می کنم و امیدوارم فرصتی فراهم شود در دفتر نشریه و پایگاه خبری حضوری نوروز را تبریک عرض کنم.

آوای خزر: ما هم پیشاپیش نوروز را به شما تبریک عرض می کنیم و برای شما آرزوی موفقیت و افتخارآفرینی بیشتری را داریم.

گفت‌وگو از: فرزانه حسنی

انتهای پیام/ 1002

مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها