دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
رئیس شبکه بهداشت و درمان نکا:
رئیس شبکه بهداشت و درمان نکا با بیان اینکه 70 درصد جمعیت این شهر اضافه‌وزن یا چاقی دارند، لذا باید بیش از پیش در زمینه تحرک بدنی کار شود، گفت: جاده سلامت برای پیاده‌روی و ورزش‌های همگانی در روستای آبلو راه‌اندازی شده و در هفته سلامت افتتاح می‌شود همچنین برای دو جاده دیگر نیز پیشنهاد دادیم.
70 درصد جمعیت نکا دارای اضافه‌وزن یا چاقی هستند/ را‌ه‌اندازی جاده سلامت در روستای «آبلو»

به گزارش آوای خزر از نکا، دکتر علیرضا خانجانی پیش از ظهر امروز به مناسبت هفته سلامت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حوزه بهداشت و درمان درگیر بیماری‌های غیرواگیر هستیم، اکنون 70 درصد جمعیت نکا یا چاق هستند و یا اضافه وزن دارند، آمار دیابت، کم‌تحرکی، انواع سرطان‌ها و بیماریهای قلبی عروقی نیز بالا است.

وی با اشاره به نقش ورزش‌های همگانی و تغذیه سالم در کاهش بیماریهای غیرواگیر افزود: ، خودمراقبتی فردی و سازمانی نیز حائز اهمیت است و به همین علت تاکنون 4 هزار سفیر سلامت را در شهرستان نکا ساماندهی کردیم که همیار حوزه سلامت هستند.

رییس شبکه بهداشت و درمان نکا گفت: در دو سه سال اخیر پروژه‌هایی به ارزش 14 میلیارد تومان در نکا افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است و حدود 10 پروژه در سطح شهر و روستا را در دست ساخت داریم که بخشی از آنها به همت خیران است.

این مسئول بیان کرد: یکی از پروژه‌های مهم شهرستان توسعه بیمارستان امام حسین(ع) نکا است، این بیمارستان 64 تختخوابی است و به‌زودی 50 تخت دیگر به این تعداد اضافه می‌شود.

وی با اشاره به وجود مرکز نمونه‌گیری خون در روستای نوذرآباد نکا اظهار داشت: این مرکز، 4 هزار نفر جمعیت را زیر پوشش دارد و مانند آن 15 مرکز دیگر نیز در شهرستان نکا داریم.

خانجانی درباره بحث جاده سلامت و در پاسخ به سوال آوای خزر تصریح کرد: این جاده برای پیاده‌روی همگانی است که در حال حاضر بعنوان پایلوت در روستای آبلو جاده سلامت راه‌اندازی شده است، همچنین پیشنهاد دادیم که در پارک کوهسارکنده و پارک تفریحی قرمرض نیز جاده سلامت راه‌اندازی شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان نکا در پاسخ به سوال آوای خزر مبنی بر وضعیت شاخصهای سلامت در این شهرستان اظهار داشت: در سال 96 مرگ مادر باردار و نوزاد نداشتیم نداشتیم، میزان باروری حداقل باید 2.1 باشد که در شهرستان نکا تا یکی دو سال گذشته 1.2 بوده و اکنون به 1.4 تا 1.6 رسیده است.

این مسئول گفت: تاکنون با انجام غربالگری مشخص شده که 8 تا 8 هزار و 500 فرد بالای 30 سال در شهرستان نکا دیابت دارند و همین تعداد بیمار فشار خون داریم و متأسفانه 70 درصد مردم شهرستان چاقی یا اضافه وزن دارند.

وی در پاسخ به سوال دیگری از آوای خزر با بیان اینکه مرکز زایمان فیزیولوژیک در نکا نداریم، ادامه داد: در گذشته در بحث زایمان طبیعی شرایط خوبی در کشور نبوده است اما اکنون تشویق‌هایی برای آن قرار دادند و زایمان طبیعی رایگان شده است، در حال حاضر 40 درصد از زایمان‌های ثبت شده در نکا، طبیعی و 60 درصد دیگر سزارین است که تلاش داریم با ادامه آموزشها این رقم زا در زایمان فیزیولوژیک به حداکثر برسانیم.

خانجانی ادامه داد: برای ترویج زایمان طبیعی و مراقبت‌های پیش از زایمان و مسائل حوزه زنان نیز سه مرکز در گلبستان، ساختمان دهپوری و صادقی‌نوا راه‌اندازی شده که با ماماهای بخش خصوصی قرارداد بستیم. آموزشهای مختلف در بخش تغذیه، خانواده و جوانان در طول سال انجام می‌شود و احساس می‌کنیم تأثیر داشته است؛ هم در بحث تغذیه و هم در آداب غذا خوردن و عدم استفاده از ظروف پلاستیکی.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: نشستی را با گروه‌های مردم‌نهادداشتیم و از آنها خواستیم به حوزه سلامت کمک کنند، معتقدیم هر فردی از هر راهی که می‌تواند باید تلاش کند اقدامی انجام بدهد که به رفع مشکلات حوزه سلامت بینجامد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان نکا همچنین با اشاره به اینکه دخانیات نیز یکی از عوامل بیماریهای غیرواگیر است، اظهار داشت: مصرف دخانیات افزایش یافته و این موضوع حتی در خانم‌ها نیز رو به افزایش است.

خانجانی در پایان گفت: یکی از اقدامات خوب در بیمارستان امام حسین(ع) نکا این است که دو متخصص طب اورژانس در این مرکز درمانی آموزشی خدمت می‌کنند که اگر تعداد آنها به چهار نفر افزایش یابد، وضعیت تعیین تکلیف بیماران در بیمارستان سریعتر انجام می‌شود.

انتهای پیام/ 1354

اخبار مازندران

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار