دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نکا:
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در دین مبین اسلام بر سلامت جسم، روح و روان و فضای اجتماعی و معنوی تاکید شده است، گفت: اکنون دانشمندان کل جهان جمع شدند و تحت عنوان سازمان جهانی بهداشت که اعضای آن دارای تفکرات مختلفی هستند و ممکن است موحد هم نباشند، اما در حوزه سلامت همه به این موضوع 1400 سال قبل رسیدند!

نمازجمعه

به گزارش آوای خزر از ساری، حسین رنجبران ظهر امروز در جمع مردم نمازگزار شهرستان نکا با تبریک هفته سلامت اظهار کرد: هرچند از اول تا هفتم اردیبهشت هفته سلامت نامگذاری شده است اما در واقع تمام 365 روز سال به سلامت اختصاص دارد، شعار امسال ما سلامت برای همه و در همه جا است؛ همان عدالت محوری است که جمهوری اسلامی به دنبال آن است؛ یعنی همگان بتوانند از فضای مناسب بهداشت و درمان استفاده کنند.

وی افزود: در بحث بیماریهای واگیر بخصوص توانستیم توفیقات زیادی را به دست بیاوریم، در گذشته بیماریهای واگیر جان دهها هزار نفر از هموطنان را میگرفت، با یک وبا یا اسهال و استفراغ ساده هزاران کشته میدادیم و با شیوع آن بویژه در تابستان غصه‌دار می‌شدیم اما اکنون چنین چیزهایی را نداریم.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه اکنون تسلط کامل بر بیماریها داریم، گفت: شاید در منطقه این توفیقات بعنوان یک الگو قلمداد شود ولی در بیماریهای غیرواگیر خیلی کار داریم، از شما تقاضا میکنیم که به جسم و جان خود و به سربازان نظام بهداشت و درمان کمک کنید تا بتوانیم همانطور که بیماریهای واگیر را کنترل کردیم بیماریهای قلبی عروقی، دیابت و فشار خون و چربی خون را کنترل کنیم که منشأ آنها کم‌تحرکی است.

این مسئول با اعلام اینکه همه کشورها درگیر بیماریهای غیرواگیر هستند، تصریح کرد: یک تعریفی در قالب سلامت داریم که در گذشته صرفاً می گفتند رفاه کامل جسمی، اما اکنون تعریف دیگری دارند؛ شعار سازمان بهداشت جهانی چهار رکن جسمانی، روانی، اجتماعی و مسائل معنوی را در بر می گیرد.

رنجبران ادامه داد: این همان چیزی است که از 1400 سال قبل داشتیم؛ در دین مبین اسلام به سلامت جسم، روح و روان و فضای اجتماعی و معنوی تاکید شده است و اکنون دانشمندان کل جهان جمع شدند و تحت عنوان سازمان جهانی که دارای تفکرات مختلفی هستند و ممکن است موحد نباشند، اما در حوزه سلامت رسیدند به 1400 سال قبل!

جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در گذشته می گقتند اگر کسی بیماری یا نقص عضو ندارد سالم است اما اکنون صحبت خود را اصلاح کردند و کشورهای مختلفی از آمریکا، آفریقا اروپا و آسیا جمع شدند و به این علم رسیدند که فقط یک رکن سلامتی، سلامت جسم است.

رنجبران با بیان اینکه دانشمندان در بحث اجتماعیِ سلامت تاکید زیادی دارند، افزود: همین نمازی که بصورت جماعت می‌خوانید با نماز فردی فرق دارد هم در ثواب و هم از بعد روحی و اجتماعی.

وی تصریح کرد: مسائل اجتماعی و معنوی و روحی و روانی و جسمی از ارکان زندگی و برگ برنده‌ی موحدان است، لذا باید تفکر خود را در سطح اجتماع گسترش بدهیم و افراد دیگر را در همین راستا هدایت کنیم.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: اگر در تعالیم دینی ما بزرگان می‌گویند حسادت نکنید، دروغ نگویید، سالم زندگی کنید، تهمت نزنید و دست شما پاک باشد، اخلاق حسنه داشته باشید و حق‌الناس ایجاد نکنید؛ همه اینها در راستای سلامت بوده و در دین و دینانت ما نهفته است.

وی افزود: نمونه بارز سلامت روحی و اجتماعی را در وجود جوانانی می‌بینید که اکنون تحت عنوان مدافعان حرم - که شاخص آن شهید محسن حججی است- می بینیم؛ ایشان سالم‌ترین فرد است، کسی که حتی در زمانیکه دشمن او را به مسلخ می‌برد این طمأنینه و آرامش را دارد، این اوج سلامت است و هر یک از آنها الگوهای سلامت ما هستند.

رنحبران در پایان با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف سلامت، شُرکایی داریم و سلامت جامعه را وامدار آنها هستیم، تصریح کرد: نیروی انتظامی، سپاه، ارتش، راهداری و راهنمایی و رانندگی در این راه شریک حوزه سلامت هستند؛ به‌عنوان مثال در ظرف 10 سال اخیر 10 هزار تلفات جاده‌ای کم شد و ما فرصت پیدا می‌کنیم در حوزه‌های دیگر کار کنیم.

به گزارش آوای خزر، در نماز جمعه این هفته شهرستان نکا ریاست و جمعی از خانواده بزرگ حوزه بهداشت و درمان نکا، دکتر محمودیان مدیر اجتماعی و سلامت دانشگاه علوم پزشکی مازندران و جمعی از همیاران سلامت شهرستان نکا حضور داشتند.

 












انتهای پیام/ 1000


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار