دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۷۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۹
پدر دانش محیط زیست در ایران که دغدغه‌های او نسبت به محیط زیست تمامی ندارد، این‌بار متفاوت از قبل با طرح چند سوال از حال نذار محیط زیست و نگرانی‌هایش گفت.

سؤالات محیط زیستی یک «پدر» از افکار عمومی

به گزارش آوای خزر از بهشهر، پروفسور علی یخکشی پدر دانش محیط زیست در ایران را همه آنهایی که دغدغه محیط زیست دارند؛ می‌شناسند. او این روزها از بی‌توجهی همگانی به محیط زیست می‌گوید و این‌بار دغدغه‌هایش را با سؤال بیان می‌کند.

این استاد محیط زیست می‌گوید: جنگل‌های ما روز به روز کمتر، آب و خاکمان آلوده‌تر و منابع‌مان در خطرتر است، این یعنی ما به وظایف‌مان در قبال محیط زیست و منابع طبیعی عمل نکردیم.

پدر علم محیط زیست ایران با بیان اینکه مادران ایران‌زمین نقش مهمی در تربیت نسل آینده دارند، به مادران تأکید می‌کند که به کودکان‌مان نگوییم «اگه به گل دست بزنی، شاپره نیشت می‌زنه»، کودکان خود را از بدو کودکی از هیچ یک از اجزا و اعضای طبیعت نترسانیم.

وی در ادامه سؤالات مهمی را از افکار عمومی می‌پرسد که هر کدام از آنها انسان را نه به سمت یافتن پاسخ بلکه به تأمل و تأثر و تأسف وا می‌دارد، چه اینکه هم در انهدام محیط زیست و هجمه به آن مقصر هستیم، او می‌پرسد:

آیا تا امروز به این حقیقت تلخ اندیشیده‌ایم که چرا با آنکه مقدار بارندگی‌ها در شمال ایران در 50 سال گذشته 20 درصد کاهش یافته ولی تعداد سیلاب‌های خانمان برانداز در همین بازه زمانی 51 برابر افزایش یافته است؟

آیا با خود اندیشیده‌ایم که چرا دیگر نگران آلوده و مسموم‌شدن منابع آب آشامیدنی و خاک ارزشمند خود با شیرابه‌ها نیستیم؟

آیا می‌دانیم برای آبگیری سد گلورد در همین نزدیکی و زادگاه مشترک من و شما، چند ده هکتار از کهن‌ترین جنگل‌های هزارجریب پاکتراشی شد؟

برای جلوگیری از آنچه که این روزها در عرصه‌های تاریخی طبیعی عباس‌آباد بر سر انفال و منابع ملی و میراث تاریخی شهرمان م‌ رود چه کرده‌یم؟

آیا می‌دانیم که ساخت سد "فینسک" روی سرشاخه‌های "تجن" برای انتقال آب آن به آن‌سوی البرز و ساخت سدهای زارم رود و چهاردانگه در پایین‌دست تجن فاجعه کارون و دشت خوزستان را در تجن و جلگه شرقی مازندران تکرار خواهد کرد؟

آیا برای جلوگیری از پیامدهای منفی و زیان‌بار انتقال آب دریای کاسپین به فلات مرکزی ایران تلاشی کردیم؟ برداشت چوب از جنگل‌های شمال در 50 سال گذشته حجم سرپای این جنگل‌ها را به نصف کاهش داده است.

همه ما هر روز در جاده‌های شمال شاهد رفت و آمد کامیون‌هایی هستیم که بارشان درختان تنومند جنگلی است، برای توقف قطع درختان جنگل‌هایمان چه کردیم؟

آیا می‌دانید که تنها در روستای زیارت گلستان تاکنون بیش از 7000 ویلا و واحد مسکونی با نابودی جنگل‌های منطقه ساخته شده و این روند در تمامی نوار 800 کیلومتری جنگل‌های شمال ادامه دارد؟

آیا می‌دانید که سالانه بالغ بر یک میلیارد اصله نونهال روییده در کف جنگل‌های شمال خوراک 3.5 میلیون واحد دامی می‌شود تا جنگلی که همه از آن به عنوان گنجینه بی‌مانند یاد می‌کنند تبدیل به گوشت و کشک و دوغ و ماست و کره شود؟

ببر مازندران را برای همیشه منقرض کردیم، امروز شاهد کشتار ناجوانمردانه و پی در پی پلنگ‌ها در جنگل‌های شمال با استفاده از تله‌های سیمی و طعمه‌های مسموم هستیم.

چرا این مسایل برای ما مهم نیست؟ چرا این‌قدر در برابر طبیعت بی‌مانند خود بی‌توجهیم؟

کدام یک از ما تا کنون در چهارچوب قانون از مسئولین مطالبه‌گری کردیم؟

به گزارش عصر خزر، پروفسور علی یخکشی در سال 1318 در روستای یخکش از توابع بخش هزارجریب بهشهر به دنیا آمد و برای ادامه تحصیلات در مقطع دانشگاهی به آلمان رفت و در نتیجه مدرک دکترای خود را در رشته سیاست و مدیریت منابع طبیعی از دانشگاه گوتینگن آلمان دریافت کرد.

او پس از اتمام تحصیلاتش به ایران آمد و در سال 1353 به دلیل خلأیی که در حوزه محیط زیست ایران احساس می‌کرد؛ نسبت به پایه‌گذاری رشته محیط زیست در ایران همت گماشت و اکنون به دلیل همین اقدام شایسته و جاودان از او به‌عنوان پدر دانش محیط زیست ایران یاد می‌شود.

انتهای پیام/ 1002
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار