دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
اخبار محیط زیست مازندران/
تعارض خرس با انسان ها درسال های اخیر به دلیل خشکسالی و تغییرکاربری زیستگاه ها بیشتر و این تعارضات سبب شده زندگی این گونه مهم جانوری باتهدیداتی روبرو شود.

 سایه شوم مرگ برسرخرس قهوه ای درمازندران

آوای خزر- زهرا رمضانی .تعارض خرس با انسان ها درسال های اخیر به دلیل خشکسالی و تغییرکاربری زیستگاه ها بیشتر و این تعارضات سبب شده زندگی این گونه مهم جانوری باتهدیداتی روبرو شود.

خرس قهوه ای به عنوان یک همه چیز خواربزرگ جسته، یک گونه در تعارض با انسان و همین تعارض یکی از مشکلات بزرگ این گونه در طبیعت است.

خرس ها به‌ دلیل خشکسالی و کمبودمواد غذایی از محدوده خود خارج می شوند و به سمت حاشیه روستاهای کوهستانی ،باغ های کشاورزان هجوم می‌برند و خسارت به بار می‌آورند.

کشاورزان نیز پذیرای این خسارت نیستند و درصدد انتقام این حیوان زبان بسته برمی آیند و با شکار این حیوان و گذاشتن تله های سیمی در اطراف باغ باعث به دام افتادن حیوانات ،زخمی شدن و دربرخی مواقع منجر به مرگ آن ها می شوند.

"کشته شدن یک قلاده خرس قهوه‌ای درنوشهر"این خبری بود که چندروز اخیر در سایت های خبری و فضای مجازی منتشرشد و خبرازکشته شدن یک خرس قهو ه ای توسط یک شکارچی غیرمجاز درمنطقه حفاظت شده دشت نظیرنوشهر را می داد.

شنیدن این خبر تکان دهنده و دردناک بود،اینکه انسان ها چقدرنامهربان شده اند و با قساوت تمام حیوان های زبان بسته هم رحم نمی کنند.

4 مورد تلفات خرس قهو ه ای درسال جاری

کوروس ربیعی رئیس اداره نظارت برامور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران از 9 مورد تعارض بین انسان و خرس تاکنون (مهرماه )دراستان خبرداد وگفت: در 5 مورد خرس قهو ه ای گرفتار درتله های سیمی باکمک دامپزشک و محیط بانان باموفقیت در زیستگاهشان رهاسازی شده ودر4 مورد به تلفات انجامید.

ربیعی افزود : از4 مورد تلفات خرس قهو ه ای درسال جاری یک مورد مربوط به شکار خرس قهو ه ای درآمل و دو مورد دیگرمربوط به شکار و تصادف جاد ه ای درنوشهر و یک مورد هم به دلیل نامعلوم می باشد.

وی بااشاره به کمبود غذا برای حیات وحش گفت:با توجه به نزدیک شدن فصل سرما خرس ها برای تامین انرژی خود به سمت حاشیه روستاهای کوهستانی و باغ های سیب هجوم می آورند.

ربیعی تصریح کرد:خرس های قهوه ای در این زمان از سال در حال آماده شدن برای خواب زمستانی اندو حجم زیادی از مواد غذایی را نیازدارند تا با ذخیره این مواد بصورت بافت چربی در بدن، از این ذخیره برای سوخت و ساز بدن خود در دوره خواب زمستانی بهره گیرند.

رئیس اداره نظارت برامورحیات وحش بابیان اینکه خرس ها دوره سختی راسپری می کنند ازکشاورزان خواست تا با سخاوت نذر حیات وحش کنند تا این حیوانات بی پناه باکمبود غذا مواجه نشوند.

وی افزود:خر س ها ازگونه های حمایت شده می باشند ،جمعیت بالایی ندارند و پسماندهای طبیعت را تغذیه و به نوعی آلاینده های طبیعت راپاک می کنند.
ربیعی اظها رکرد: خرس ازجانوران حمایت شده می باشدو براساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست ضرر و زیان هر قلاده خرس قهو ه ای 50میلیون تومان است.

وی تصریح کرد:زیاده خواهی انسان ها برای داشتن طبیعت و اراضی بکر برای فعالیت های کشاورزی و مسکونی سبب شده این تعارض بین انسان و حیوان بیشتر شود.

گفتنی است ، ازسوی دوستدارن محیط زیست نذرحیات وحش کرده و با هزینه های شخصی برای خرس ها و قوها غذا تهیه می کنندو ازسوی شکارچی فرصت طلب لوله تفنگ خود را برای لذت شکار به سمت این حیوانات زبان بسته نشانه می گیرند.

به راستی تفاوت انسان ها در چیست؟یک می بخشد و یکی دیگرحتی حاضر نیست کمی ازسیب های باغش را ببخشد و یا دیگری برای مدت زمان کوتاهی از زمینش برای زمستان گذرانی قوها بدون چشم داشتی دل بکند!

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار