پوشش همگانی سلامت برای همه و در همه جا      9مهر روز جهانی سالمند مبارک باد.      آوای خزر، موجی از دنیای خبر      تازه ترین اخبار را در آوای خزر جستجو نمائید.      
کد خبر: ۳۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۲
مدیرکل پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد
مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تولید محتوای آموزشی از افتخارات مازندران است، گفت: دورانی که وزارتخانه بخواهد محتوا بدهد و مدارس اجرا کنند گذشته است، اکنون باید نقش کمیته محتوا بازتعریف شود و هر استان و هر مربی پیش‌دبستانی باید خلاق باشد.
تولید محتوای آموزشی مناسب در مازندران/ کمیته محتوا در استان‌ها نیازمند بازتعریف است

به گزارش آوای خزر از ساری، رخساره فضلی عصر امروز در نشست با گروه آموزشی و تولید محتوا در بخش معاونت آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت: پیش‌دبستانی دوره حساس و مهمی برای کودکان است و پایه‌های فکری فرزندان ما از همین دوران محکم می‌شود در این دوره دو ساله باید تمام تلاش خود را برای آموزش محتوایی مناسب به‌کار بگیریم.

وی با بیان اینکه ارتقای آموزشی از مهد کودک و پیش‌دبستانی تا دانشگاه به‌عنوان یک امر حاکمیتی مورد توجه است و در این راه نیاز به توسعه همکاری دستگاه‌های اجرایی داریم، افزود: توسعه کمی و کیفی در این مسیر سبب اقتدار آموزشی می‌شود که شامل همه اقشار بوده و بهره‌مندی از این نوع خدمات، محدودیتی برای استفاده دیگران نیست.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سن آموزش رسمی 5 سال و سن لازم‌التعلیمی 6 سال است، گفت: دوره پیش‌دبستانی در ایران دو سال یعنی از پنج سالگی و در برخی کشورها 3 سال یعنی از چهار سالگی است.

این مسئول با بیان اینکه دوره پیش‌دبستانی یکدوره 2 ساله رسمی و غیراجباری است، برنامه‌های آموزشی و تربیتی این دوره و میزان حضور نوآموزان در مراکز پیش‌دبستانی با توجه به ویژگیهای کودکان را «منعطف» و «سیال» توصیف کرد.

* ضرورت بازتعریف نقش کمیته محتوا

فضلی با اعلام اینکه اولین بخشنامه مربیان پیش‌دبستانی در سال تحصیلی جدید را هفته آینده ابلاغ می‌کنیم، خاطرنشان کرد: دورانی که وزارتخانه بخواهد محتوا بدهد و مدارس اجرا کنند گذشته است، اکنون باید نقش کمیته محتوا بازتعریف شود و هر استان و هر مربی پیش‌دبستانی باید خلاق باشد.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در دنیا به مقطع پیش‌دبستانی توجه فوق‌العاده‌ای شده است، افزود: اگر می‌خواهیم چرخه فقر را در کشور بشکنیم باید برای این دوره سرمایه‌گذاری کنیم زیرا سرمایه‌گذاری روی کودک در این سنین، تا 17 برابر بازدهی فرهنگی و تربیتی دارد و از اینرو در بسیاری از کشورها سن آموزش اجباری کودکان رو به کاهش است.

* توجه به خرده‌فرهنگ‌ها عامل انسجام ملی

این مسئول با بیان اینکه در مازندران خرده فرهنگ‌های مختلفی داریم و از یک شهر به شهر دیگر که فاصله اندکی نیز از یکدیگر دارند؛ لهجه‌ها و گویش‌ها متفاوت است، اظهار داشت: توجه به خرده‌فرهنگ‌ها و حمایت از آموزش پیش‌دبستانی به ویژه در مناطق محروم سبب انسجام ملی می‌شود و نباید از آن غافل شد.

فضلی با اشاره به وجود دو مدل مفهومی دولتی و غیردولتی در پیش‌دبستانی‌ها، و اینکه در مازندران مدارس 100 درصد رایگان در این مقطع نداریم، تصریح کرد: شورای نظارت آموزش و پرورش مازندران مبلغ دریافتی دوره پیش‌دبستانی در روستاها را 600 و در شهرها را 700 هزار تومان اعلام کرده است و این مبالغ اکنون از والدین دریافت می‌شود.

وی تصریح کرد: 180 دانش‌آموز پیش‌دبستانی در مازندران در روستاهای با ضریب 8 و 9 داریم و شورای آموزش و پرورش شهرستان‌ها باید درباره میزان دریافت شهریه آنها تصمیم بگیرند.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اگر استانی علاوه بر اعتبار مصوب، برنامه عملیاتی خاصی را به ستاد مرکزی ارائه بدهد، این تعهد را می‌دهم که مبلغ مورد نظر را پرداخت کنیم.

این مسئول درباره استقرار کلاس‌های پیش‌دبستانی در فضای آزاد دولتی که بخش غیردولتی می‌تواند از آن استفاده کند، توضیح داد: برگزاری این کلاسها تابع مدارس غیردولتی است و شورای آموزش و پرورش باید درباره شهریه آنها تصمیم‌گیری کند و البته این شهریه نباید نسبت به سال گذشته بیشتر از 15 درصد افزایش داشته باشد.

فضلی با بیان اینکه نرخ پوشش پیش‌دبستانی در استان‌های ایلام، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، خوزستان و سمنان به بالای 80 درصد رسیده است، افزود: این میزان در مازندران نیز حدود 80 درصد است اما بلحاظ کیفی باید کار بیشتری انجام داد.

وی بیان کرد: کمیته تولید محتوا در مازندران به خوبی کار کرده و از افتخارات این استان محسوب می‌شود، در بخش آموزش مربیان، انعقاد تفاهمنامه با سایر استانها و سنجش سلامت نیز فعالیت‌های این استان قابل تقدیر است.

* مازندران در لیست استانهای دارای ظرفیت ملی برای تبدیل ایده به الگو

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اعلام اینکه برای توسعه کیفی پیش‌دبستانی در سه سال گذشته یک مدل مفهومی را طراحی کردیم، افزود: هشت استان که دارای ظرفیت مناسب برای تبدیل ایده‌ها به الگوهای ملی هستند را برای این منظور در نظر گرفته‌ایم که یکی از آنها مازندران است.

رخساره فضلی در پایان سخنان خود از اعضای حاضر خواست که بحث خانواده و به ویژه کودکان را جدی بگیرند و اظهار امیدواری کرد که مازندران در سال تحصیلی جاری بتواند یک طرح ملی در دوره پیش‌دبستانی داشته باشد.

انتهای پیام/ 1354

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
نظرسنجی
bolet
با افزایش اختیارات محیط‌ بانان در دفاع مسلحانه از خود مقابل شکارچیان موافق هستید؟
بلی
خیر