دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
یادداشت/ مصطفی داننده
شاید آنهایی که در 8 سال جنگ بودند هیچگاه فکر نمی‌‎کردند روزی ایران و عراق این‌چنین در کنار یکدیگر باشند. حکایت ایران و عراق، رسم دنیاست.
آوای خزر -   مصطفی داننده: ایران و عراق قرار است یک بار دیگر در برابر هم قرار بگیرند. الان جنگ اما بر سر یک توپ گرد است. ایران و عراق 8 سال بر سر خاک با هم جنگیدند. عراقی‌ها می‌خواستند ایران را جزئی از خود کنند و ایرانی‌ها هم به دفاع پرداختند و بعد از 8 سال نه آنها خاک جدیدی به دست آوردند و نه ما خاکی را از دست دادیم.

شاید آنهایی که در 8 سال جنگ بودند هیچگاه فکر نمی‌‎کردند روزی ایران و عراق این‌چنین در کنار یکدیگر باشند. حکایت ایران و عراق، رسم دنیاست؛ دوست و دشمن همیشگی در روابط بین الملل وجود ندارد.

رابطه قطر و عربستان را ببیند. آنها حسابی با هم «جی جی باجی*» بودند اما الان سایه یکدیگر را با تیر می‌زنند و گاهی اسنادی از هم رو می‌کنند که متعلق به زمانی بود که با هم دوست بودند.


نه «جی جی باجی» باشیم نه دشمن خونی

نه تنها در رابطه بین کشورها بلکه این معنا در میان آدم‌ها هم صدق می‌کند. گاهی ما چنان به فردی اطمینان می‌کنیم که همه رازهای خود را برای او هویدا می‌کنیم. او می‌شود محرم تمام رازها اما روزی به خاطر یک اتفاق با این دوست صمیمی‌تر از برادر به اختلاف می‌خوریم و ما می‌مانیم و رازهایی که دیگر راز نیست.

گاهی با فردی چنان دشمن هستیم که برای زدن او هر کاری می‌کنیم اما زمانی می‌رسد که بر دشمنی‌ها نقطه گذاشته می‌‎شود و فصل دوستی آغاز می‌شود. باید جوری دشمنی کنیم که اگر دوست شدیم، بتوانیم به راحتی در صورت دشمن‌های دیروز و دوستان امروز نگاه کنیم.

بگذارید مثال ملموسی برایتان بزنم. هاشمی رفسنجانی در دهه 70، خار چشم اصلاح طلبان بود و اصول‌گرایان او را دوست می‌داشتند. دهه 70 که تمام شد و پدیده‌ای که به نام احمدی نژاد ظهور کرد داستان عوض شد. هاشمی شد عزیز دل اصلاح طلبان و دشمن شماره یک اصول‌گرایان. در این دو زمان هم دشمن‌ها افراط کردند  و هم دوستان.

اگر اصل دوست و دشمن همیشگی وجود ندارد را یاد نگیریم قطعا زندگی پر فراز و نشیبی خواهیم داشت.  چه راست گفت حافظ که :« آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرفست/ با دوستان مروّت با دشمنان مدارا»

در این زمان که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گسترش پیدا کرده است این اصل پررنگ تر شده است. می بینید که به راحتی به خاطر یک اختلاف کوچک به خاطر یک تحقیری که بعد تبدیل به عقده شده است، با آب روی مردم بازی می‌شود. برای انتقام، عکس‌های خصوصی که در زمان دوستی گرفته شده است، منتشر می‌شود به همین راحتی.

دوستی و دشمنی باید به اندازه باشد و گرنه کار به اینجایی می‌رسد که می‌بینید. رقابت فوتبالی ایران و عراق در جام ملت‌های آسیایی، درس بزرگی برای زندگی همه ماست.

انتهای پیام/

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار