دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
یادداشت/مصطفی داننده
بازیکنان تیم ملی اگر فوتبال بازی کردن بلد نباشند باید آنها را مواخذه کرد نه اینکه چون سرود ملی را اشتباه خواندند آنها را به صلابه بکشیم.

  مصطفی داننده- اشتباه خواندن سرود ملی توسط یکی، دو تا از بازیکنان تیم ملی حسابی سروصدا به پا کرده است و حتی برخی ادعا کرده‌اند که تیم ملی جای بازیکنانی که سرود ملی کشورشان را بلد نیستند، نیست!

اینکه بهتر است بازیکنان سرود ملی کشورشان را بلد باشند، شکی نیست اما این برخوردها هم درست نیست. بازیکنان تیم ملی به خاطر کیفیت‌بازی‌شان لباس سفید رنگ ایران را می‌پوشند نه به خاطر حفظ بودن شعر. بماند که خیلی از ما هم سرود ملی را از بر نیستیم و اگر قرار به خواندن از حفظ باشد، کُمیت ما نیز لنگ می‌زند.

این برخوردها با بازیکنان تیم ملی درست مانند برخورد برخی اداره‌ها با استخدام‌هاست. برخی سازمان‌ها و نهادها که احتیاج به متخصصین دارند در مصاحبه خود از متقاضی‌ها از نماز جمعه و شلوار لی می‌پرسند. گویا رفتن به نماز جمعه یا نپوشیدن شلوا جین و یا ندیدن ماهواره تاثیری در تخصص او دارد.

شلوار جینِ استخدام تا سرود ملی بازیکنان؛ لطفا بیخیال شویم

در مسائل این چنین داشتن تخصص مهم‌تر از هر مسئله دیگری است. باور کنید مثلا اگر کسی در یک پالایشگاه نفتی هر هفته به نماز جمعه برود اما تخصص نداشته باشد، نمی‌تواند کارها را پیش ببرد و حتی حضورش می‌تواند خطر بزرگی برای آن کار تخصصی باشد.

بازیکنان تیم ملی اگر فوتبال بازی کردن بلد نباشند باید آنها را مواخذه کرد نه اینکه چون سرود ملی را اشتباه خواندند آنها را به صلابه بکشیم.

از اشتباه بازیکنان تیم ملی دفاع نمی‌کنم. آنها بهتر بود با توجه به اینکه می‌دانند دوربین‌های تلویزیونی آنها را نشان می‌دهد، سرود کشور را حفظ می‌کردند. اما به خاطر این اشتباه در این زمان حساس نباید آنها را مواخذه کرد.

نباید کاری کنیم به جای ژاپن به سرود فکر کنند و به جای مرور تاکتیک‌های تیم ملی، بیت‌های سرود ملی را حفظ کنند. می‌شود از مسابقات بعدی از آنها خواست که حتما سرود کشور را از بر کنند یا حداقل اگر بلد نیستند آن را با صدای بلند نخوانند.

در سیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی در حال لذت بردن از فوتبال بازی کردن آنها هستیم. اجازه بدهیم آنها هم در آرامش بازی کنند و از این فوتبال لذت ببرند.

به خدا که جامعه ایران به این شادی احتیاج دارد. قهرمانی تیم ملی در آسیا حسابی ما را کیفور می‌کند. میلاد محمدی یا رامین رضاییان یا هر بازیکن دیگری که سرود را اشتباه خواند آنقدر در این چند روز حال ما را خوب کرده‌اند که می‌شود اشتباه خواندن سرود را ندیده گرفت و به همه خوبی‌ آنها بخشود.

حالا برای اینکه یک سوزن به خودمان هم بزنیم، بعد از خواندن این مطلب سعی کنید یک بار سرود ملی را از حفظ بخوانید.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار