دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس:
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از وضعیت نابسامانی که بر منابع طبیعی حاکم شده است گلایه می‌کند؛ او طرح تنفس جنگل را خردمندانه نمی‌داند و معتقد است ادامه این طرح کمکی به تجدید حیات جنگل نمی‌کند، این نماینده مجلس اعمال نفوذ در استقرار صنایع آب‌بر و استفاده از همان ابزار برای انتقال آب خزر به سمنان را ظلم دانست زیرا دولت می‌خواهد با پول ملت برای آنها آب ببرد اما با چه هزینه‌ای؟ با هزینه‌ای که با فایده جور درنمی‌آید!
طرح تنفس جنگل خردمندانه نبود/ اعمال نفوذ در انتقال آب خزر به سمنان از جیب مردم

شمس‌الله شریعت‌نژاد در گفتگو با خبرنگارآوای خزر به سوالاتی در بخش کشاورزی، آب و منابع طبیعی پاسخ داد، وی درباره اقداماتی که برای تامین نهاده‌های دام و طیور صورت گرفته است، اظهار داشت: با توجه به اینکه نهاده‌های دامی ایران مخصوصاً در حوزه طیور وابسته به خارج از کشور است و ذرت، کنجاله و انواع واکسن‌های دامی را وارد می‌کنیم باید هم بر توزیع نظارت بشود و هم شرایطی برای عدم خدشه در پروسه تامین نهاده‌ها داشته باشیم که مشکلات را مضاعف نکند.

این عضو خانه ملت افزود: از سوی دیگر باید به شکلی نظارت شود که هزینه تمام‌شده برای مرغداران خیلی بالا نرود زیرا در این شرایط آنها مجبور هستند قیمت تولید را بالا ببرند و آنگاه مشکلاتی برای مصرف‌کننده در خرید ایجاد می‌شود.

شریعت‌نژاد با بیان اینکه در حوزه دام نیز محتاج به واردات هستیم، اظهار داشت: برخی از مناطق کشور ما دچار خشکسالی هستند، دام‌های سنتی با مشکل مواجه بوده و باید نیاز به علوفه، جو و سبوس - که در غرب مازندران برای سبوس و جو مشکل داشتیم – را با واردات حل کنیم.

وی بیان کرد: پس از تذکری که در این باره به وزیر جهاد کشاورزی داده شد، با معاون امور دام وزیر صحبت کردیم که قول دادند بخشی از مشکلات حل شود و تاکنون اقداماتی صورت گرفته است.

* طرح تنفس جنگل‌ها خردمندانه نبود

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اعتقاد به اینکه جنگل یک واحد اقتصادی است و خداوند در ازای منابعی که به انسان داده است فرموده‌اند «شکر نعمت را به‌جا آورید»، تصریح کرد: شکر نعمت با شناخت امکان دارد، بهره‌برداری خردمندانه در جنگل‌ها، منابع طبیعی، خاک، مرتع و آب، شکر نعمت است به‌طوری که برای نسل‌های آینده بماند و اگر غیر از آن باشد، کفران نعمت است.

وی افزود: هیچ توجیه منطقی برای عدم برداشت درختانی که به سن دیرزیستی می‌رسند، شکسته و افتاده و آفت‌زده هستند و زمان برداشت آنهاست ولی برداشت نمی‌شوند و به‌صورت سنتی می‌مانند؛ پیدا نکردم!

شریعت‌نژاد گفت: با پیشکسوتان دانشگاهی و اجرایی حوزه منابع طبیعی نشستی داشتم و یک نفر از آنها نگفتند که ما موافق این طرح هستیم از طرفی اصلاً در جایی نشنیدم که اگر طرح جنگل‌داری نباشد بهتر است، اینکه صرفاً خبری درباره قاچاق نقل می‌شود یا چند کامیون چوب حمل می‌شود نیست که طرح تنفس جنگل اجرا کنیم، بلکه باید در حد معقول از جنگل استفاده شود، شرایط فعلی کمکی به تجدید حیات جنگل نمی‌کند.

* موجبات تهاجم به جنگل را از بین ببریم

عضو خانه ملت بیان کرد: با این حجم وسیع بیکاران چه کنیم؟ 2 هزار نفر تنها در کارخانه چوب و کاغذ مازندران داریم، در نکاچوب، آرین سینا، تخته فشرده شمال و شموشک به همین صورت، و علاوه بر آن کارگاه‌های بسیار زیاد چوب را داریم که بخش کمی از چوب آنها از جنگل شمال تامین می‌شود، این معنی ندارد که بگوییم بهره‌برداری نباشد، مگر دولت بگوید طرح تنفس، مردم هم همین را می‌گویند؟ مگر می‌شود پای هر درخت مأمور گذاشت؟ ما باید منطقی با موانع برخورد کنیم و موجبات تهاجم به جنگل را از بین ببریم.

وی با بیان اینکه وقتی در ساحل و جنوب کشور برای اشتغال ظرفیت‌سازی نشد و در واقع مردم به منابع طبیعی محول شدند؛ یعنی معیشت مردم بصورت سنتی تعریف گردید و اینکه چون جنگل دارند سرسبزند و چون دریا دارند ماهی دارند! به سراغ سرمایه‌گذاری نرفتید، این سؤال را مطرح کرد که آیا در این شرایط باید به مردم بگوییم به جنگل دست نزنند؟ یا باید بیاییم سرمایه‌گذاری کنیم تا چنین چیزی صورت نگیرد؟

* دورنمای خوبی در مدیریت منابع طبیعی نمی‌بینم

وی ادامه داد: صنایع آب‌بر را به مناطقی بردید که خشک هستند و نیاز به آب شرب دارند بعد می‌خواهید در شمال که هیچ توجهی در حوزه اقتصادی و درآمدی برای آن نکردید مردم بیایند و منابع را هم برای شما حفظ کنند؟ مگر می‌شود؟

شریعت‌نژاد بیان کرد: اکنون باید بهره‌برداری معقول و منطقی داشته باشیم و الا تخریب مضاعف می‌شود، اگر تا دیروز نگران درختان بودید الان باید نگران زمین باشید، زیرا درختان را برای تملک اراضی قطع می‌کنند.

این عضو خانه ملت گفت: من با تجربه‌ای که دارم، دورنمای مدیریت منابع طبیعی مخصوصاً جنگل شمال کشور را بد می‌بینم.

* تصفیه‌خانه فاضلاب به شرق و غرب رامسر می‌رود

وی درباره پیگیری‌هایی که برای حل مشکل تصفیه‌خانه شهر رامسر انجام شده است، گفت: رامسر معروف به عروس شهرهای ایران بین دریا و جنگل حبس شده و فاصله آن از جنگل تا دریا از همه شهرها کمتر است، برای رامسر باید بیشتر از سایر شهرها هزینه کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اظهار داشت: مشاوره پروژه‌های عمرانی بدون مطالعه اجتماعی بازخورد منفی دارد، پروژه فاضلاب رامسر که بالاخره باید برای مردم باشد چرا مخفیانه درباره آن عمل می‌شود؟ این پروژه طوری طراحی شد که فاضلاب‌ها را از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر در شهر ببریم.

شریعت‌نژاد ادامه داد: این اقدام عوارض اجتماعی منفی در پی داشت و به همین دلیل خواهش کردیم که به جای یک تصفیه‌خانه، دو تصفیه‌خانه در غرب و شرق رامسر بزنند، اکنون با این درخواست موافقت شد و رامسر در لیست 5 شهری قرار دارد که مشمول دریافت تسهیلات از اعتبار 281 میلیون یورویی بانک توسعه اسلامی است.

* انتقال آب خزر به سمنان؛ هزینه‌ای که با فایده جور درنمی‌آید

وی درباره انتقال آب دریای خزر به سمنان نیز با بیان اینکه با هر کار غیرکارشناسی مخالفم و دیگر مردم اجازه نمی‌دهند و قبول ندارند که اقدام یا کار غیرکارشناسی صورت بگیرد، تصریح کرد: برای هر کاری باید هزینه و فایده را در نظر بگیریم این ظلم است که 200 میلیون مترمکعب آب خزر را بدون توجیه اقتصادی برای توسعه باغ و صنایع آب‌بر به مناطقی ببرند که ای.سی خاک آن بالاست، باید کاری کنیم که خود صاحب صنعت بیاید نمک‌زدایی کند و برای آب استفاده کند.

شریعت‌نژاد ادامه داد: اگر می‌آمدیم همان صنایعی که در سمنان مستقر کردیم را در استان گلستان یا آنهایی که آلایندگی کمتری دارند را در شرق مازندران - که عرصه مستعدتری دارند- مستقر می‌کردیم خود سرمایه‌گذار نمک‌زدایی و از آب دریا استفاده می‌کرد. ما این کار را نکردیم و برای استقرار صنایع آب‌بر به آن مناطق اعمال نفوذ کردیم، اکنون نیز از همان قدرت استفاده می‌کنیم که با پول ملت برای آنها آب ببریم اما با چه هزینه‌ای؟ با هزینه‌ای که با فایده جور درنمی‌آید.

گفتگو: سعید منصوری

انتهای پیام/ 1001

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار