به گزارش آوای خزر، حمیدرضا خانمحمدی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، روز سهشنبه در نشست هماهنگی نهضت توسعه عدالت آموزشی استان مازندران، بر ضرورت مشارکت مردمی در تحقق اهداف این نهضت تأکید کرد.
وی با بیان اینکه یکی از ارکان اصلی کیفیتبخشی در آموزش، فضا و تجهیزات مدارس است، افزود: «مردم باید خود وارد میدان شوند، مسائل را شناسایی کرده و در کنار دولت برای رفع مشکلات گام بردارند. اگر چنین نگاهی نهادینه شود، دستیابی به عدالت آموزشی ممکن خواهد شد.»
خانمحمدی با اشاره به الزامات برنامه هفتم توسعه کشور اظهار داشت: «در این برنامه تأکید شده که هیچ کلاس درسی نباید بیش از ۳۵ دانشآموز داشته باشد. برای دستیابی به این هدف، اقداماتی مانند بازتخصیص فضا، استفاده از املاک مازاد آموزش و پرورش، و اجرای سیاستهای مولدسازی در دستور کار قرار گرفته است.»
وی تصریح کرد: «در شهرهای جدید، واگذاری زمین به آموزش و پرورش باید با در نظر گرفتن فضای بیشتر انجام شود تا با استفاده از تغییر کاربری و بهرهگیری از ظرفیتهای مازاد، مشکلات کمبود فضا مرتفع شود.»
خانمحمدی همچنین بر استفاده از ظرفیتهای بینبخشی در حل مسائل آموزشی تأکید کرد و گفت: «باید از مشارکت صنایع، اصناف، تجار و ادارات برای توسعه فضاهای آموزشی بهره برد، بهویژه با فعالسازی سازوکارهایی مانند نشاندار کردن مالیات در بند خ ماده ۲۰.»
تمرکز بر هنرستانهای جوار صنعت؛ مسیری برای تربیت نیروی کار ماهر و توسعهمحور
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به برنامههای ویژه برای آموزش فنی و مهارتی افزود: «در بخش متوسطه، تمرکز ما بر توسعه هنرستانهای جوار صنعت است؛ هنرستانهایی که متناسب با نیازهای استان طراحی شوند و نیروی انسانی ماهر تربیت کنند.»
وی همچنین خاطرنشان کرد: «در کنار آن، کیفیتبخشی به آموزش ابتدایی نیز یکی از اولویتهای نهضت عدالت آموزشی است، چراکه این مقطع پایهایترین و مهمترین بخش نظام تعلیم و تربیت است.»
انتهای پیام/
برچسبها :