
به گزارش آوای خزر از ساری، سید علی قاسمی در نشست خبری با رسانههای مازندران با تسلیت ارتحال آیتالله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: ایشان شخصیت مجاهد، صبور و شکیبا در راه هدف بود و در سر سودای بزرگی، آسایش و آزادی ایران را داشت.
وی افزود: نظیر شخصیت آقای هاشمی را کم داریم و ایشان یک انسان نواندیش بود که در حوزه دینی بویژه در فقه فکرهای نو داشت و در فعالیتهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از قبل از انقلاب در معماری انقلاب اسلامی مؤثر بود.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مسئله تعلیم و تربیت از اصلیترین مسائل جامعه است، گفت: در کشورهای توسعه یافته یکی از مهمترین رموزِ پیشرفت آنها در بخش آموزش و پرورش و جدی گرفتن نیروی انسانی است و کشورهایی که به طور جدی در این زمینه وارد نشدند دچار موانع و مشکلات جدی میشوند.
این مسئول بیان کرد: پرورش منابع انسانی در آموزش و پرورش و پس از آن در دانشگاه اتفاق میافتد و مدرسه یک گهوارهای است که همه باید در این فضا به رشد برسند تا در آینده به جایگاهی در جامعه دست پیدا کنند.
قاسمی ادامه داد: منابع انسانی سنگ بنای پیشرفت جامعه است که در مدرسه اتفاق میافتد، اما مدرسه بهتنهایی نمیتواند و نیازمند مشارکت سایر نهادها است.
وی با اشاره به اینکه پس از سال 92 کشور در حوزههای مختلف دچار بحران و درگیر مسائل مالی بود، اظهار داشت: آموزش و پرورش نیز متأثر از این شرایط مالی شد و از این چالشها بینصیب نماند و حتی ساماندهی چالشها و بحرانها نیازمند ستاد بحران عمیقی بود تا این مجموعه تنومند را به سمت هدف اصلی پیش ببرد، لذا توانستیم در ذیل برنامههای دولت تدبیر و امید، فعالیتهای خوبی داشتیم و مازندران نیز در سه سال گذشته علیرغم نداشتن شرایط مالی خوب، اما مشارکت خوبی از سوی خیران، خانوادهها و مدیران و معلمان و استاندار مازندران و راهنماییهای آیتالله طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران صورت گرفت که این بحرانها را پشت سر گذاشتیم.
** جای خالی شهردار ساری در جلسات شورای آموزش و پرورش مازندرانمدیرکل آموزش و پرورش مازندران در این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار آوای خزر درباره مشارکت شهرداران در جلسات شورای آموزش و پرورش اظهار داشت: خوشبختانه شهرداران در همه شهرستانها و مناطق دارای شورای آموزش و پرورش حضور فعال دارند، این شورا در جلب حمایت شهرداران طبق ماده قانونی بند 3 تبصره ماده 13، که میتوانند تا پنج درصد از محل صدور پروانهها، تفکیک اراضی و هزینه نوسازی به آموزش و پرورش کمک کنند، فعالیت خوبی داشته و استحصال این درآمد در سال گذشته نسبت به سال 93، به دو برابر رسید.
قاسمی ادامه داد: شهردار مرکز مازندران، چهارمین شخصیت حقوقی عضو شورای آموزش و پرورش استان است؛ اما بنا به دلایلی که دوستان خود باید پاسخ بدهند، شهردار مرکز استان تاکنون در جلسات شورای آموزش و پرورش حضور نیافتند، یکی دوبار مذاکره داشتیم و امید است تشریف بیاورند.
** نمیتوان در آموزش و پرورش به روش پلیسی عمل کرداین مسئول با بیان اینکه در بحث اعتماد بین مدیریت و کارکنان دچار یک بحران بودیم، افزود: اما اکنون امنیت فرهنگی ایجاد شد و ادارات آموزش و پرورش محل بیان دردها و مشکلات است تا موانع برطرف شود.
قاسمی با بیان اینکه بحث مشارکت والدین در مدارس را بطور جدی پیگیر هستیم، گفت: مدرسه نهاد اجتماعی بوده و خارج از جامعه نیست، باید مدیریت کنیم تا آسیبها و چالشها کمتر شود، برای نخستینبار برای آموزش والدین بصورت «فرآیندمحور» عمل کردیم و این آموزشها پایه به پایه آغاز شده است، در سالجاری 98 درصد والدین دانشآموزان سال اول ابتدایی در قبل از سال تحصیلی و بقیه در طول سال تحصیلی آموزش دیدند.
وی ادامه داد: در تعلیم و تربیت نمیتوان به روش پلیسی عمل کرد، روشها باید در جهت تربیت باشد تا حوزه تعلیم و تربیت آسیب نبیند و چالشهای جدیدتری ایجاد نشود؛ البته قبول داریم که بخشی از آسیبها وجود دارد اما تلاش میکنیم که این آسیبها کاهش پیدا کند.
قاسمی با اشاره به اینکه 99 درصد اعتبارات آموزش و پرورش در بخش حقوق هزینه میشود و به بخش سرانه کمتر اختصاص دارد، افزود: سال گذشته کمتر از یک میلیارد تومان به مدارس مازندران تعلق گرفت و امسال تاکنون کمتر از این مقدار به مدارس اختصاص یافت، سرانه آموزش هر دانشآموز در مازندران، 3 میلیون تومان است.
** به دنبال نهادینهکردن فرهنگ مدیریت مشارکتی هستیموی با بیان اینکه در برخی شهرها مدارس استیجاری داریم، گفت: مواردی داشتیم که متعلق به بنگاههای اقتصادی بود و دچار آسیب شدند؛ در بهشهر چند مدرسه داریم متعلق به شرکت چیتسازی است، در قائمشهر و چند شهر دیگر نیز به همین صورت داریم که در مرحله توافق و گفتوگو هستیم تا مشکلات برطرف شود.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اعلام اینکه شورای این ادارهکل در سال 92، رتبه ششم، سال 93 رتبه پنجم و سال گذشته نیز رتبه سوم را بهدست آورد، بیان کرد: این شورا در کشور جایگاه خوبی دارد، نگاه ما این است که از همه عناصر تعلیم و تربیت کمک بگیریم و بهجد به دنبال نهادینهکردن فرهنگ مدیریت مشارکتی هستیم که یک گام موفقی است و تا حدودی در مازندران محقق شده است.
** موضوع استخدام مربیان پیشدبستانی باید در سطح ملی حل شوداین مسئول با بیان اینکه مسئله پیش دبستانی یک موضوع کلان و کشوری است، گفت: پیش دبستانی در قانون آموزش و پرورش نیست و افرادی که برای آموزش پیش دبستانی در مدارس غیردولتی بهکارگیری و پس از آن نیز که وارد مدرسه میشوند، برای آنها توقع استخدامی ایجاد میشود.
قاسمی ادامه داد: این موضوعی است که باید در سطح ملی حل شود، در سال 94، قانونی مبنی بر اینکه نیروهای پیش دبستانی و خرید خدمت قبل از 91، چنانچه آموزش و پرورش به آنها نیاز دارد، بدون حق استخدام میتواند آنها را بصورت حقالتدریسی بکارگیری کند.
وی بیان کرد: بیش از 2 هزار و 500 نفر در قالب معلمان پیشدبستانی و خرید خدمت در مازندران شامل این قانون هستند و نتوانستیم آنها را بکارگیری کنیم اما در نهایت، سال گذشته 360 نفر بکارگیری شدند ولی در سال جاری به هیچ وجه نیازی برای این موضوع نبود زیرا از طرفی 900 نفر از نیروهای رسمی آموزش و پرورش وارد سیستم شدند و به این دلیل که اصل بکارگیری نیروی انسانی در آموزش و پرورش برحسب نیاز است، لذا ضرورتی برای بکارگیری نیروی بیشتر وجود نداشت.
وی بار دیگر درباره تجمع مربیان پیشدبستانی مازندران که خواستار استخدام خود در آموزش و پرورش بودند، خاطرنشان کرد: افرادی که تجمع کردند ابتدا باید بدانند به دنبال چه حقی هستند؟ استخدام در اختیارات من نیست، برخیها اصرار دارند که این مسائل را رسانهای کنند و به دنبال حواشی هستند، اگر آنها به دنبال احیای حق خود هستند باید به دنبال جایگاه قانونی باشند و ببینند خواسته آنها بر مبنای قانون هست یا خیر.
** نگاه سیاسی برای آموزش و پرورش سم استمدیرکل آموزش و پرورش مازندران درباره انتساب یک مدیر خانم در آموزش و پرورش ناحیه 2 اظهار داشت: حداقل شاخصه انتساب مدیر، سابقه 5 ساله در آموزش و پرورش است، معتقدیم خانمها حق بیشتری دارند و باید برای آنها فضای بیشتری ایجاد کنیم تا تجربه مدیریتی آنها بالاتر برود و در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی مداخله داشته باشند.
وی افزود: نگاه سیاسی در این زمینه مطرح نیست و این نگاه برای آموزش و پرورش سم است و کاملاً به نگاه حرفهای معتقدیم.
** مدیریت اتوبوسی و باندی راهاندازی نکردمقاسمی بیان کرد: یکی از اصولی که از آغاز به آن توجه داشتیم این بود که آموزش و پرورش را وارد حاشیهسازیها، تنشزاییها و سیاست بازیهای مصطلح نکنیم و به وظایف سازمانی توجه داشته باشیم، آموزش و پرورش بیش از هر زمان دیگری به ارتقای فرهنگ سازمانی نیاز دارد و باید تمرکز ما به مسائل درونی آموزش و پرورش باشد.
قاسمی با بیان اینکه تاکنون هیچ تصمیم محفلی نگرفتم و همه تصمیمات با همکاری معاونان و مشاورینم بوده است، افزود: همه تصمیمات براساس شاخصها بود، به بدنه آموزش و پرورش اعتماد کردم، مدیریت محفلی و اتوبوسی و باندی نیز راهاندازی نکردیم و تنها مدیری بودم که تنها وارد آموزش و پرورش شدم و تمام نیروهای خود را در مسیر شناختم.
مدیرکل آموزش و پروش مازندران با اعلام اینکه در دوره گذشته بیش از 107 هزار ساعت نیروی انسانی مازاد داشتیم و این رقم به کمتر از 30 هزار ساعت رسیده است، خاطرنشان کرد: با این کار، اقتصاد دستگاهها بالا رفت و درآمدهای اختصاصی آموزش و پرورش را ارتقا دادیم؛ این رقم درآمدی در سال 92، 102 میلیارد ریال بود و در سال 94 به 208 میلیارد ریال رساندیم و از طرفی نیز کاهش جدید هزینهها را در بخش مصرف انرژی داشتیم و به عنوان نمونه میزان مصرفی گاز در سال 92 که 16 هزار و 900 مترمکعب بود را به 14 هزار و 900 مترمکعب در سال 94 کاهش دهیم.
قاسمی در ادامه به سؤالات خبرنگار آوای خزر درباره پروژه مهر، کودکان بازمانده از تحصیل و آغاز توزیع شیر مدارس پاسخ داد.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اعلام اینکه در سال جاری نمره 100 را در پروژه مهر بهدست آوردیم و به مقام نخست دست یافتیم، ضمن اینکه پروژه را زودتر از موعد مقرر آغاز کردیم و با مشارکت خیران و اولیای دانشآموزان، بیش از 6 برابر منابع دولتی را در آمادهسازی پروژه مهر مشارکت دادیم.
این مسئول درباره کودکان بازمانده از تحصیل اظهار داشت: توافقنامهای با بهزیستی داشتیم و عموماً این افراد از خانوادههای آسیبپذیر هستند و هر جا که انسان لازمالتعلیم در سن مدرسه را دیدید اعلام کنید تا پیگیری شود، دانشآموزان مناطق محروم و کوهپایهای که سال آینده وارد کلاس اول میشوند حمایت شدند.
** توزیع 54700 پاکت شیر رایگان در مدارس مازندران طی سه سال قاسمی با بیان اینکه توزیع شیر مدارس از هفته آینده آغاز میشود، افزود: در سال تحصیلی 92-93، توزیع شیر مدارس 7 میلیون و 200 هزار، در سال 93-94 نیز 19 میلیون و در سال تحصیلی 94-95 نیز 28 میلیون و 500 هزار پاکت توزیع شده است.
وی تصریح کرد: مبلغ مربوطه نیز بهترتیب در سالهای عنوان شده، 3.700، 10.2 و 15 میلیارد تومان بوده است.
** کمک 40 میلیارد تومانی مردم مازندران به آموزش و پرورش در سال 94
در بخش پایانی این جلسه نیز، رئیس اداره مشارکتهای مردمی آموزش و پرورش مازندران گفت: 26 دیماه 72 قانون تأسیس شورای آموزش و پرورش در کشور ابلاغ شد و مردم خیر مازندران توانستند برابر این قانون به آموزش و پرورش کمک کنند و با رتبه عالی جزء سه استان برتر باشیم.
علی قربانزاده اظهار داشت: در سال 94 بالغ بر 40 میلیارد تومان از سوی مردم مازندران به آموزش و پرورش اهدا شد که 2.8 میلیارد تومان از محل عوارض شهرداریها بوده است.
وی در پایان بیان کرد: مجموعه تلاشهای شوراهای شهرستانها و مناطق به وزارتخانه ارسال شد و شهرستان ساری ناحیه 1 و 2، بابل و رامسر بهترتیب در رتبههای اول تا سوم در استان مازندران قرار گرفتند، مجموع اعضای شوراهای آموزش و پرورش در مازندران نیز 500 نفر هستند.
تصاویر نشست خبری:
برای دیدن عکس ها در اندازه واقعی کلیک کنید.
انتهای پیام/1001