دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۴۵۱۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۲
مدیرکل پزشکی قانونی مازندران اعلام‌کرد

سال گذشته ۱۱۸ نفر در آب‌های مازندران غرق شدند + توصیه‌هایی برای پیشگیری از غرق‌شدگی

سال گذشته ۱۱۸ نفر در آب‌های مازندران غرق شدند + توصیه‌هایی برای پیشگیری از غرق‌شدگی
مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: سال گذشته، ۱۱۸ نفر در دریا، رودخانه، استخر و کانال مازندران غرق شدند و لازم است تا توصیه‌ها در این زمینه جدی گرفته شود.

به گزارش آوای خزر، علی عباسی با اشاره به اینکه پزشکی قانونی تنها مرجع اعلام آمار مرگ‌های غیرطبیعی است، گفت: سال گذشته ۱۰۵ مرد و ۱۳ زن در آب‌های مازندران غرق شدند که آمار غرق‌شدگی در دریا از دیگر موارد بیشتر بوده است.

او اعلام کرد:  از ۱۱۸ فوتی بر اثر غرق‌شدگی در سال گذشته؛ ۸۱ نفر در دریا، ۱۸ نفر در رودخانه، ۱۱ نفر در استخر شنا، ۳ نفر هم در دریاچه مصنوعی و سد  و ۵ نفر نیز در کانال جان خود را از دست دادند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با بیان اینکه برای پیشگیری از غرق‌شدگی در دریا، رودخانه، استخر و دیگر منابع آبی باید به توصیه‌ها توجه داشت، گفت: آشنایی با فنون اولیه شنا، آشنایی با محدودیت‌ها و رعایت آنها از ابتدایی‌ترین الزامات قبل از شنا است.

وی اظهار داشت: اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است؛ چرا که شیرجه در آب‌های کم‌عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد. هم چنین ورود به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می‌دهد.

عباسی با بیان اینکه بررسی دمای آب نیز ضروری است، افزود: به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده‌اید، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.

وی ادامه داد: به تدریج وارد آب شوید یا ابتدا گردنتان، بعد شکم و قفسه سینه را خیس کنید. به هیچ وجه تنها و در محیط‌هایی که نجات غریق وجود ندارد شنا نکنید، از شوخی‌های خطرناک در آب و موقع شنا، و همچنین از شنا پس از مصرف دارو‌هایی که سبب خواب آلودگی یا شل شدن عضلات می‌شوند، پرهیز کنید.

مدیرکل پزشکی قانونی اظهار داشت: به هیچ وجه تشت‌های آب و لگن‌ها و یا حوضچه‌های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید و در حمام و حین استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان باشید.

عباسی با بیان اینکه هرگز توانایی خود را در شناکردن بیش از حد در نظر نگیرید، گفت: یک سوم قربانی‌های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده‌اند.

وی ادامه داد: در صورت مواجه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به آن فرد کمک کنید. ضمن آنکه ابتدا امنیت خود را در نظر بگیرید، از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند و پس از رساندن غریق به ساحل، سریع با اورژانس تماس بگیرید.

عباسی با تاکید بر اینکه مراقب شکستگی‌های گردن باشید، تصریح کرد: در بسیاری از موارد شیرجه‌زدن در آب‌های کم عمق به دلیل شکستگی گردن مرگ فرد را به دنبال دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران در پایان با اشاره به اینکه بسیاری از رودخانه‌ها با وجود ظاهری آرام، اما بسیار خطرناک و عمیق هستند، گفت: این آرامی بعضا به نحوی است که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن شده و گرفتار گرداب می‌شود، بنابراین توصیه می‌کنیم بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید.

انتهای پیام/۱۰۰۱/

خبرنگار: آزاده بابانژاد
نظرات شما