دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۴۸۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۶
رویداد‌ها ماندگارند

سومین جشنواره زرد کیجا با معرفی ۴ غذای اصیل مازندرانی

سومین جشنواره زرد کیجا با معرفی ۴ غذای اصیل مازندرانی
جشنواره زرد کیجا مازندران در ایستگاه سوم خود بهتر از سال گذشته برگزار شد و با توجه به همتی که بانوان آن در جشنواره‌های قبلی داشتند، سرانجام چهار غذای این منطقه رسماً در فهرست میراث ناملموس ثبت شد.

به گزارش آوای خزر از میاندورود، سومین جشنواره بومی محلی «زردکیجا» امروز شنبه ۲۱ مهرماه با حضور مردم و مسئولان در زمین چمن روستای «اوسا» با برپایی ۵۰ غرفه صنایع دستی و غذا‌های محلی، گل و گیاه و سوغات از ساعت ۸ تا ۱۲ برگزار شد.

یکی از برنامه‌های این رویداد فرهنگی – اجتماعی در اجرای مواد ۱۱ و ۱۲ قانون کنوانسیون حراست از میراث فرهنگی ناملموس، رونمایی از چهار غذای محلی شامل "ترش خمیر آش"، "حلیم‌اُ خورش"، "لاک‌سو" و "پلاپتی‌نون" بوده است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران تاکنون ۱۹۵ اثر استان مازندران ثبت میراث ناملموس شده است.

حسین ایزدی اظهار کرد: «اوسا» روستای زیبایی است و همین درختان و مناظر باطراوت آن میراث طبیعی و اصالت ماست و حفاظت از آن را باید ملکه ذهن خود قرار بدهیم.

وی ادامه داد: در این روستا امامزاده قدیمی و یک حمام قدیمی هم وجود دارد که می‌تواند به عنوان میراث ناملموس و معنوی ثبت شود و این جشنواره‌ها به آشنایی مردم با میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین مطالبه‌گری در جهت ایجاد فرصت‌های جدید گردشگری کمک می‌کند.

ایزدی گفت: این آمادگی را داریم که اوسا به مقصد گردشگری تبدیل شود و لازمه‌اش آن است که مردم و مسئولان محلی نیز همت کنند.

به گزارش خبرنگار ما، جشنواره زرد کیجا گرچه کمی دیرتر از زمان خود برگزار شد و زردکیجا در چند غرفه و به میزان اندک وجود داشت، اما شادی کودکانی که از مدارس مختلف به همراه مربیان و اولیای خود برای شرکت در جشنواره و بازی‌های بومی محلی مانند طناب‌کشی و طناب‌زنی حضور داشتند ارزش زیادی داشت.

انتخاب مکان مناسب، استفاده از هنرمندان شناخته‌شده، موسیقی بومی محلی، استفاده از حامی برنامه که تبلیغات محیطی و جوایز خوبی را در جشنواره داشت، تنوع غرفه‌ها و اینکه قریب به اتفاق غرفه‌داران بومی میاندورود بوده‌اند و صنایع دستی خوبی را ارائه دادند، و حضور پررنگ دختران دانش‌آموز و مربیان آنها که غذاهای محلی دست‌پخت خودشان را به نمایشگاه آوردند، از ویژگی‌های سومین رویداد زرد کیجا بود.

حضور مسئولان بنیاد برکت، گردشگری، ورزش و جوانان، شوراها، آموزش و پرورش، سازمان‌های مردم‌نهاد، همچنین حضور امام جمعه، فرماندار، امور بانوان و مدعوینی از شهر‌های همجوار در این رویداد و بازدید از غرفه‌ها هرچند سطحی، اما حائز اهمیت بود.

گرچه برخی غرفه‌داران درآمد ناچیزی از این رویداد داشتند، اما موضوع مهم را حضور در این برنامه‌ها عنوان کردند به این دلیل که نهادهایی، چون اصناف، بانک‌ها، بنیاد برکت و گردشگری از آنها حمایت می‌کنند و آنها نیز در زمان برپایی چنین رویداد‌هایی میز خود را خالی نمی‌گذارند و از این فرصت برای معرفی بیشتر تولیدات‌شان استفاده می‌کنند.

زردکیجا با قرعه‌کشی از شرکت‌کنندگان و اهدای جوایز به برندگان بازی‌های محلی به پایان رسید و غرفه‌داران درخواست داشتند که سال آینده این رویداد حداقل دو روزه باشد.

زردکیجا از قارچ‌های جنگلی قیفی‌شکل و زرد رنگ است و مازندرانی‌ها بر این باورند که مصرف این قارچ خوراکی در فصول بهار و تابستان زردی را از بین می‌برد.

برای دیدن تصاویر در اندازه اصلی روی علامت دانلود در سمت چپ پایین کلیک کنید

انتهای پیام/۱۰۰۱/

خبرنگار: آزاده بابانژاد | دبیر: آزاده بابانژاد
نظرات شما