دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۳۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۴

به گزارش آوای خزر، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم.

معرفی نامزدهای جشنواره فجر و حذف یک سیمرغ
نامزدهای بخش‌های مختلف چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر معرفی شدند. مراسم اختتامیه فردا امشب برگزار می شود. فیلم دفاع مقدسی «موقعیت مهدی» با نامزدی در ۱۴ رشته رکوردار نامزدی در این دوره جشنواره است. علفزار با ۱۳ و برف آخر با ۱۲ نامزدی دوم و سوم هستند. فیلم مسعود کیمیایی هم شش نامزد دارد. غیبت جواد عزتی در میان نامزدها هم قابل توجه است. مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر اعلام کرد: به خاطر صیانت از آرای مردم و نیز حفظ حقوق صاحبان آثار و جلوگیری از ضایع شدن کوچکترین حقی از فیلمسازان، در این دوره جایزه داوری مردمی را نخواهیم داشت. 

پخش شعارهای «هنجارشکن» در بازار رضای مشهد
فرماندار مشهد اعلام کرد: در شب گذشته در یکی از هشتی های بازار رضای مشهد از یک دستگاه کوچک صوتی که با فلش مموری هدایت می شد برای چند ثانیه شعارهای هنجارشکن پخش شد. داوری افزود: این اتفاق موجب ناراحتی کسبه و زائران شد که بلافاصله توسط کسبه محل دستگاه فوق جمع آوری شد.

مانور مشترک روسیه و بلاروس در همسایگی اوکراین
مانور مشترک ارتش‌های روسیه و بلاروس درخاک بلاروس با مشارکت ۳ هزار نیرو آغاز شد. این مانور به مدت ده روز ادامه خواهد داشت و همراه با نگرانی ناشی از استقرار حدود یکصد هزار تن از نفرات ارتش روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین باعث تشدید نگرانی در مورد بروز درگیری نظامی در منطقه شده است. منابع غربی می گویند بلاروس نقاط آغاز حمله احتمالی روسیه به اوکراین است.

مشورت مفصل تیم مذاکره کننده ایران با همه مراجع عالی
ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت در گزارشی نوشت: مذاکرات وین به نقطه دشوار و پیچیده خود رسیده و جنگ اراده‌ها آغاز شده است. هیات ها پس از یک هفته مشورت و رایزنی در پایتخت‌ها به وین بازگشته‌اند تا گفت‌وگوها را به جمع‌بندی برسانند.

ثبت ۱۳۰ فوتی جدید کرونا
بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ تعداد ۳۳ هزار و ۶۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۶۵۵ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۷۳۰ هزار و ۶۰۸ نفر رسید. همچنین ۱۳۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۳ هزار و ۲۹۴ نفر رسید.

بنت به بایدن: احیای برجام میلیارد‌ها دلار در اختیار تهران قرار خواهد داد
اکسیوس از قول یک مقام اسرائیلی گفت: «نفتالی بنت» نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه طی تماسی تلفنی از بایدن خواست که به توافق هسته‌ای 2015 با ایران بازنگردد و گفت: «اگر توافق را امضا نکنی، هیچ اتفاقی نمی‌افتد». بنت گفت که بدون احیای برجام، لزوماً با تشدید شرایط برنامه هسته‌ای ایران مواجه نخواهیم شد. او همچنین گفت که منافع مالی تهران از احیای برجام به مراتب بیشتر از منافع منع اشاعه ای توافق خواهد بود. بنت افزود که با احیای برجام، ایران میلیاردها دلار به دست خواهد آورد که اسرائیل معتقد است به فعالیت های بدخواهانه در منطقه دامن می زند.

بسته پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی به ایران با حمایت چین
وانگ کون، نماینده دائم چین در مقر اروپایی سازمان ملل از بسته پیشنهادی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان و معافیت اخیر آمریکا درمورد برنامه هسته ای ایران ابراز رضایت کرد و آنها را "گامی مثبت" به سوی توافق نهایی خواند. وانگ همچنین ابراز امیدواری کرد که ایران "به طور رسمی بازخورد کتبی خود را در مورد بسته پیشنهادی برای بحث توسط همه طرف ها ارائه کند".

عضو مؤسسه آموزشی امام خمینی: در ماجرای قتل اهواز، یک مرد غیرت ورزید
احمد رهدار، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی امام خمینی درمورد ماجرای قتل خانم ۱۷ ساله اهوازی توسط شوهرش و گزداندن سر بریده او در خیابان گفت: در این قضیه یک مرد ایرانی مورد ظلم قرار گرفته و از شرایط عادی خارج شده و غیرت ورزیده البته ممکن است که در روش بکارگیری این غیرت به خطا رفته باشد، اما اصل مسئله غیرت موجود بوده است. در روایات دینی آمده است که غیرت یکی از مصادیق ایمان بوده و خداوند نیز بنده غیور را دوست دارد. البته در برخی روایات نیز غیرت‌هایی آمده است که خداوند متعال آن‌ها را دوست ندارد.

توضیح شهرداری تهران درباره درج نام زاکانی بر روی سنگ یادبود «نیما یوشیج»
عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران درخصوص نصب سنگ یادبود برای نیما یوشیج و درج نام شهردار تهران بر روی آن توضیحاتی ارائه کرد. سخنگوی شهرداری تهران تصریح کرد: متاسفانه بر اساس سلیقه و تصمیم فردی یکی از همکاران، نام شهردار تهران نیز بر روی این سنگ یادبود، نوشته شده بود که با تذکر دستیار شهردار تهران «اسفندقه» بلافاصله متن روی سنگ اصلاح می‌شود.

ادای احترام سفیر روسیه به گریبایدوف، تدوین کننده عهدنامه ترکمانچای
سفارت روسیه در تهران اعلام کرد که سفیر این کشور به مناسبت روز دیپلمات، به بنای یادبود گریبایدوف ادای احترام کرده است. توییتر سفارت روسیه در ایران، این توییت را با هشتگ «ما به یاد داریم» منتشر کرد. الکساندر سرگئی ویچ گریبایدوف سفیر کبیر روسیه در تهران در ۹ بهمن ۱۲۰۷ در تهران به دست معترضان کشته شد. گریبایدوف نمایشنامه‌نویس، شاعر و آهنگسازی بود که عالم روشنفکری را کمابیش رها کرد و وارد دنیای سیاست شد. در حساس‌ترین سال‌های تاریخ ایران در دوران قاجار در مذاکرات ترکمانچای و نگارش عهدنامه آن نقشی اساسی ایفا کرد و مدت کوتاهی پس از عقد عهدنامه، به عنوان وزیر مختار روسیه به ایران آمد. عهدنامه ترکمانچای ۲۰ بهمن ۱۲۰۶ در منطقه ای به همین نام میان عباس میرزا ولیعهد وقت ایران و گریبایدوف امضا شد و به جدایی بخش‌های وسیعی از خاک ایران و الحاق آن به روسیه، اخد غرامت ۲۰ میلیون روبلی از ایران و ضبط نسخ خطی کتابخانه شیخ صفی الدین اردبیلی و انتقال آن به روسیه انجامید.

افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت لوازم خانگی
نائب رئیس اتحادیه فروشــندگان لوازم خانگى شــیراز با بیان اینکه از فروردین ســال ۹۹ تا فروردین سال جارى قیمت لوازم خانگى ۲۰۰ درصد افزایش داشــته اســت، گفت: به عنوان مثال قیمت یخچال فریز تولید داخل، فروردین ماه سال گذشته با قیمت ۳ میلیون و ۸۰۰ هزارتومــان عرضه مى شــد، اما امسال و در فروردین ســال جارى ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت گذارى شده است.

شناسنامه شاه و فرح در اختیار بنیاد مستضعفان
پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر شناسنامه شاه، فرح و ... در اختیار بنیاد مستضعفان قرار دارد، گفت: آن‌ها تصور می‌کردند که دوباره برمی گردند، ولی پول‌های زیادی را از کشور خارج کردند و برآورد ما این است که آن‌ها ۱۰۰ میلیارد دلار پول از کشور خارج کردند.

استخراج رمزارز در برخی ادارات تهران؟
روزنامه اصولگرای خراسان نوشت: داده‌های رسمی از رشد بیش از سه برابری مصرف برق در بخش‌های عمومی و دولتی تهران در سال‌های ۹۵ تا ۹۹ حکایت دارد، در حالی که در این مدت رشد سالانه مصرف برق در کل کشور، تنها ۲۱ درصد بوده است. همزمانی این آمار‌ها با رشد استخراج غیر قانونی بیت کوین در اداراتی نظیر بورس، شائبه استفاده از برق اماکن عمومی برای رمز ارز‌ها را مطرح می‌کند.

عزیزی خادم در آستانه برکناری
احسان اصولی درباره درخواست اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال برای برگزاری جلسه در راستای عزل شهاب عزیزی خادم از ریاست این فدراسیون اظهار داشت: در طول تقریبا یک سال گذشته، تذکرات و نکاتی به شکل مکتوب و شفاهی در جلسه هیات رییسه در قالب صورتجلسه و داستان‌هایی از این دست گفته شده اما هیچ شاهد و نشانه‌ای مبنی بر اصلاح فرآیند دیده نشده است. همچنان دوستان در همان فضا حرکت می‌کنند.وی در مورد اینکه با این تفاسیر بحث استیضاح عزیزی خادم به شکل جدی در دستورکار هیأت رئیسه فوتبال است، گفت: از آنجایی که اصطلاحات اساسنامه باید دقیق و حقوقی بیان شود، چیزی به نام استیضاح نداریم بلکه بحث عزل موقت است و این موضوع در مجمع عمومی به رأی گذاشته خواهد شد. اگر مجمع رأی بدهد، عزل دائم خواهد بود.

دستور وزیر کشور برای تمدید فوری ویزای شاعر افغانستانی
به دنبال درد دل شاعر و نویسنده افغانستانی و درخواست وی برای تمدید ویزای اقامتی در ایران، وزیر کشور به مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی دستور داد که در اسرع وقت این مسئله مورد بررسی قرار گیرد. به دنبال پیامی که این شاعر معاصر افغانستانی در فضای مجازی منتشر کرده بود، بعضی از اهالی فرهنگ از مسوولان خواستند که مسئله تمدید ویزای بارور را پیگیری و مساعدت کنند تا امکان تمدید اقامت وی فراهم شود.

انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: