دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۲۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
گزارش/
تشدید کم‌آبی در سال سوم خشکسالی / مروری بر آمار ذخایر سد‌های مازندران در ابتدای خرداد ۱۴۰۲
داده‌های ثبت شده از میزان ذخایر سد‌های مازندران نشان می‌دهد که سومین سال خشکسالی در مازندران خشک‌تر و کم‌آب‌تر از دو سال گذشته است و بارندگی‌های نسبتا مناسب بهار امسال نیز نتوانسته به افزایش ذخیره آب برای فصل کشاورزی کمک چندانی کند.
 آوای خزر- اشکان جهان آرای: روند کاهشی ذخیره آب در مخزن سد‌های مازندران طی سه سال اخیر بر اساس آمار‌ها کماکان ادامه دارد و وضعیت نگران‌کننده‌ای را برای تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی و حتی آشامیدنی در ماه‌های پیش رو ترسیم می‌کند.

بنا بر داده‌های ثبت شده در ابتدای خرداد ۱۴۰۲، میزان آب ذخیره شده در مخزن سد‌های استان حدود ۱۴۷ میلیون متر مکعب است. این در حالی است که ظرفیت ذخیره مخزن سد‌های استان حدود ۳۲۸ میلیون متر مکعب است. به بیانی ساده‌تر در ابتدای سومین ماه سال فقط حدود ۴۵ درصد ظرفیت مخازن سد‌های مازندران پر شده‌اند.

بررسی داده‌های مربوط به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که سال‌های اول و دوم دوره کنونی خشکسالی محسوب می‌شوند نیز نشان می‌دهد که وضعیت این دو سال از نظر میزان ذخایر پشت سد‌ها دست‌کم بهتر از سال جاری بود. به طوری که در ابتدای خرداد ۱۴۰۰ حجم آب ذخیره شده در مخزن سد‌های استان ۲۶۴ میلیون متر مکعب، یعنی حدودا ۱۱۸ میلیون متر مکعب بیشتر از ابتدای خرداد امسال بود. در زمان مشابه پارسال -ابتدای خرداد ۱۴۰۱- نیزحجم آب ذخیره شده در مخزن سد‌های مازندران ۱۴۷ میلیون متر مکعب ثبت شده بود که حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب بیشتر از ابتدای خرداد امسال است.

 مرور این آمار‌ها از زاویه‌ای دیگر می‌تواند عمق بحران کم‌آبی و خشکسالی در مازندران را با وضوح بیشتری نشان دهد. ابتدای خرداد ۱۴۰۱ میزان ذخایر سد‌های مازندران حدود ۱۷ میلیون متر مکعب کمتر از زمان مشابه سال ۱۴۰۰ بود. اما در زمان مشابه امسال –خرداد ۱۴۰۲- این کاهش نسبت به سال ماقبل حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب ثبت شده است.

در حالی که بارندگی‌های فروردین و اردیبهشت بالاتر از حد نرمال بوده و تا حدودی شرایط بهتری نسبت به ماه‌های گذشته را نشان می‌داد، اما دِبی آب ورودی به سد‌های استان در ابتدای خرداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد. برای نمونه دِبی ورودی سد شهید رجایی در دومین روز خرداد امسال ۱.۹۷ متر مکعب بر ثانیه است که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۴.۲۸ متر مکعب ثبت شده است.

 با توجه به کاهش میزان ذخیره آب در مخزن این سد و همچنین میزان دِبی ورودی آب، دِبی خروجی نیز کاهش یافته است. به طوری که دِبی خروجی سد شهید رجایی از ۱۵.۷۲ متر مکعب بر ثانیه در ابتدای خرداد ۱۴۰۱ به ۲.۱۴ متر مکعب بر ثانیه در ابتدای خرداد امسال کاهش یافته است.

این وضعیت در میزان ذخیره و آبدهی سد‌های مازندران در حالی مشاهده می‌شود که حجم آورد رودخانه‌های استان نیز کاهشی چشمگیر و نگران‌کننده دارد. آورد رودخانه‌های استان نسبت به مدت مشابه درازمدت ۵۸ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶ کمتر شده است.

در چنین شرایطی توجه به توصیه‌های کارشناسان درباره رعایت مسائل مربوط به مصرف آب کشاورزی و همچنین جدی گرفتن اعلام ممنوعیت کشت در برخی نقاط استان به عبور بهتر و کم‌هزینه‌تر از دوره بحران خشکسالی کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: