اشخاصی که نماینده اکثریت نیستند نباید با نفوذ در شورا، شهردار انتخاب کنند/ پرسشنامه مربوط به انتخاب شهردار در صحن شورا و با مشورت تهیه نشد

اشخاصی که نماینده اکثریت نیستند نباید با نفوذ در شورا، شهردار انتخاب کنند/ پرسشنامه مربوط به انتخاب شهردار در صحن شورا و با مشورت تهیه نشد

به
گزارش آوای خزر از ساری، انتخاب شهرداران از سوی اعضای شورای شهر یکی از مهمترین و
اساسی‌ترین اقدام
آنها است که قدرت،
تعهد و بازخورد نگرش اعضا در قبال یک شهر را مشخص می‎کند، باتوجه به اینکه هنوز
اعضای شورای شهر نکا به توافق نهایی برای انتخاب شهردار نرسیده‎اند؛ در این باره
با
ابوالقاسم محمدی نفر اول انتخابات شورای شهر نکابه گفتگو نشستیم که در ادامه می‎خوانید:

اشخاصی که نماینده اکثریت نیستند نباید با نفوذ در شورا، شهردار انتخاب کنند/ پرسشنامه مربوط به انتخاب شهردار در صحن شورا و با مشورت تهیه نشد

به
گزارش آوای خزر از ساری، انتخاب شهرداران از سوی اعضای شورای شهر یکی از مهمترین و
اساسی‌ترین اقدام
آنها است که قدرت،
تعهد و بازخورد نگرش اعضا در قبال یک شهر را مشخص می‎کند، باتوجه به اینکه هنوز
اعضای شورای شهر نکا به توافق نهایی برای انتخاب شهردار نرسیده‎اند؛ در این باره
با
ابوالقاسم محمدی نفر اول انتخابات شورای شهر نکابه گفتگو نشستیم که در ادامه می‎خوانید:

آوای خزر: این روزها
بحث داغ انتخاب شهردار را در نکا داریم و در این باره بعضاً اعضای شورا مصاحبه‌هایی
را انجام داده و نظر شخصی خود را اعلام می‌دارند در صورتیکه ممکن است نظر جمع
نبوده و یا خارج از وظایف شورا باشد، در این زمینه چه نظری دارید؟

محمدی: اعضای شورا نمی‌توانند بدون هماهنگی با
جمع شورا و یا در قالبی خارج از سخنگوی شورا مصاحبه
ای از زبان جمع داشته باشند، لذا مطالب
خود را نباید به گونه‌ای مطرح کنیم که گویا نظرات و برنامه‌های شورا را بیان می‌کنیم.
من هم به سوالات در صورتی پاسخ می‌دهم که مربوط به شخص بنده باشد و از ضوابط شورا عدول
نکنم، برخی مصاحبه‌ها شخصی است و ارتباطی به سیاست‌ها و برنامه
های
شورا ندارد.

آوای
خزر: شما در دوره قبل و این دوره علیرغم
اینکه بالاترین رأی را به دست آوردید اما در مقام ریاست شورا ظاهر نشدید، علت آن
چه بوده است؟

محمدی:
به دو دلیل در این موضوع ورود پیدا نکردم. اول اینکه انتخاب ریاست شورا به رأی اکثریت
اعضا نیاز دارد و من چون تعهدی به کسی ندادم که عضو باند یا گروهی باشم؛ بالطبع رای
اکثریت اعضا را ندارم. به قول یکی از اعضای محترم شورا که گفته بود “صحن شورا
صحن لابی‌گری است و ما می‌توانیم و لابی می‌کنیم”. در نگاه من صحن شورا نباید
چنین باشد. شورا باید صحن خرد جمعی برای کسب منابع حداکثری در راستای منافع مردم عزیز
باشد.

مهمترین
و اصلی ترین دلیل این است که من علاقه‌ای به این نوع تفکر ندارم که به هر قیمتی حتما
در این نوع سمتها قرار بگیرم. من کار خود را ادامه میدهم، حتی وقتی که رئیس شورا نباشم،
و این موضوع مانع خدمتم نمی‌شود.

آوای
خزر:
مهمترین اقدام شورا اکنون انتخاب شهردار است و نظرات
مختلفی درباره شهردار فعلی یا شهردار آینده وجود دارد نظر شما در این زمینه چیست؟

محمدی:
اولویت و نگاه اول من این است که شهر نکا باید در حد حق و شأن مردم ساخته شود و این
نیاز به تلاش و برنامه‌ریزی دارد. دوم اینکه من در مورد نکا معتقدم که مدیران نکایی
با توجه به پتانسیل‌هایی که در آنها وجود دارد این شایستگی و لیاقت را دارند تا بتوانند
نکا را بسازند.

ما نیاز
به شخصی داریم که مدیر با سابقه مرتبط باشد و جسارت ریسک‌پذیری بالا را داشته و مستقل
باشد و در خدمت باند و گروه نباشد.
مهمتر اینکه شهردار باید در رقابت با رقبا
انتخاب شود نه از پیش تعیین شده باشد.

اکنون
کسانی که شاید در پشت صحنه نماینده اکثر مردم نیستند؛ در حال لابی‌گری بوده و شهردار
انتخاب می‌کنند. شهردار از پیش تعیین شده‌ای که امتیازات ارزیابی، از قبل در جهت انتخاب
او نمره‌بندی و تنظیم شود؛ شاید کارایی لازم را نداشته باشد. امتیازات باید معقول،
علمی و در راستای منافع مردم باشد و پارامترهای مدیریت شهری در آن بالاتر باشد.

آوای خزر: راهکار شما
چیست؟

محمدی:
ببینید در نکا مدیران و مهندسان زیادی در حال فعالیت هستند مجموعه‌ای با حدود هزار
مهندس در نظام مهندسی شهر فعالیت می‌کنند. سوال اینجاست: آیا در بین آنها کسی نیست
که شهر خود را بسازد؟!!! نکایی‌ها در سطح کلان و کشوری در حد وزارتخانه در حال فعالیت
هستند آنوقت ما بدون اعتنا به ظرفیت شهری برویم سراغ نفرات بیرون؟!!!

آوای
خزر: نظر شخصی شما در مورد مهندس جمشیدی شهردار فعلی نکا چیست؟ می‌گویند شما از ایشان
حمایت می‌کنید؟

محمدی:
ببینید من گفتم که ما باید فرم درستی برای ارزیابی کاندیداها تهیه کنیم که قابل دفاع
و برخاسته از خرد جمعی باشد. سپس براساس آن، کاندیداها در رقابتی جدی ارزیابی شده و
شهردار انتخاب شود.

در این
مورد مهندس جمشیدی هم باید برنامه‌اش را اعلام و با دیگران رقابت کند اگر توانست امتیاز
بیشتری کسب کند قطع به یقین شهردار خواهد شد.

نظر من این است که
آقای جمشیدی
توانست
در این مدت کوتاه و در زمان پذیرفتن مسئولیت که خزانه خالی را تحویل گرفت و بعلاوه
در تب و تاب انتخابات شورای اسلامی، با عملکرد خود نظر بخش وسیعی از مردم را جلب کند.
البته ایشان نیز در کار خود ضعف و نقص‌هایی دارد اما در انجام امور و پیشبرد ماموریت
محوله، تقریبا موفق عمل کرده است اما اگر قرار باشد ما اشخاصی را که غیر بومی و یا
در کار ضعیف‌تر از ایشان باشند را انتخاب کنیم مردم نخواهند پذیرفت. من راجع به ایشان
نظر موافق و یا مخالف قطعی ندارم.

آوای
خزر: از نظر شما انتخاب شهردار غیر بومی چه اشکالی دارد؟

محمدی:
اشکال خاصی ندارد اما نظر من این است شهردار چه بومی و چه غیر بومی باید ابتدای به
ساکن توانمند باشد و در یک فرایند مناسب و منطقی، بتواند بر رقبا برتری یابد نه اینکه
ما ببینیم طرف مد نظر ما چه قابلیت‌هایی دارد و براساس آن، پرسشنامه تهیه و امتیاز
در نظر بگیریم. نه اینکه این امر تبدیل به
کنایه به عزیزان نکایی شود.

آوای
خزر: بفرمایید که پرسشنامه تهیه‌شده چه اشکالی دارد؟

محمدی:
ببینید این پرسشنامه را تعدادی از اعضای شورا تهیه کردند و نقطه نظرات همه اعضا نیست.
سؤالات و نمره‌بندی آن نظرات همه را پوشش نمی‌دهد و در صحن شورا و با مشورت تهیه نشد.
مهمتر اینکه خروجی این پرسشنامه امتیازآوری کسانی است که نه تحصیلات و نه تجربه آنها
کمترین ارتباطی به مدیریت شهری ندارد وکسانی
با تحصیلات انسانی بیشترین امتیاز را می‌آورند.

این
نشانه ضعف پرسش و ضعف دیدگاه تهیه کنندگان آن است. به هر حال تجربه که نداشته باشی
و در مدیریت شهری کم اطلاع باشی بهتر از این نمی‌شود!

آوای
خزر: درباره تأثیرات لابی‌های خارج از شورا در آینده شهر بفرمایید.

محمدی:
لابی بیرون شورا نباید شهردار را انتخاب کند و اشخاصی که نماینده اکثریت نیستند نباید
با نفوذ در شورا، او را انتخاب کنند و این شائبه به وجود بیاید که کسانی در حال انتخاب
یک شهرداری هستند تا مثلا در تغییر کاربری اراضی، به درد ما بخورد و …
. این
نوع نگاه کرامت مردم و شهردار را مخدوش کرده
و چنگ انداختن در کرامت مردم تلقی می‌شود.

آوای خزر: در پایان
اگر مطلبی دارید بفرمایید.

محمدی:
ذکر دو نکته را ضروری می‌دانم
؛ اول اینکه از مدیران و متخصصین توانمند
شهر انتظار داشتم در این موضوعات پا پیش نهاده و کاندیدا شوند تا شائبه نفوذ از سوی
برخی افراد به حداقل برسد و روند کار بر پایه عدل و عقل و منطق بچرخد.

دوم
اینکه فضای شورای شهر باید مملو از عشق برای خدمت به مردم و رویه‌ای بر اساس اتحاد
اعضاﺀ باشد. نمی‌شود ادعای وحدت و اتحاد داشت اما در عمل به گونه‌ای دیگر عمل کرد و
با لابی بیرونی بخواهند برنامه خود را پیش ببرند.

عضو
شورا نباید به منافع شخصی و بیرونی‌اش نگاه داشته باشد. این موضوع چه در قالب فروش
جنس به شهرداری باشد چه در ارتباط با منافع باندی و لابی بیرونی، مذموم است.

انتهای
پیام/ ۱۳۵۴

اشخاصی که نماینده اکثریت نیستند نباید با نفوذ در شورا، شهردار انتخاب کنند/ پرسشنامه مربوط به انتخاب شهردار در صحن شورا و با مشورت تهیه نشد

به
گزارش آوای خزر از ساری، انتخاب شهرداران از سوی اعضای شورای شهر یکی از مهمترین و
اساسی‌ترین اقدام
آنها است که قدرت،
تعهد و بازخورد نگرش اعضا در قبال یک شهر را مشخص می‎کند، باتوجه به اینکه هنوز
اعضای شورای شهر نکا به توافق نهایی برای انتخاب شهردار نرسیده‎اند؛ در این باره
با
ابوالقاسم محمدی نفر اول انتخابات شورای شهر نکابه گفتگو نشستیم که در ادامه می‎خوانید:

آوای خزر: این روزها
بحث داغ انتخاب شهردار را در نکا داریم و در این باره بعضاً اعضای شورا مصاحبه‌هایی
را انجام داده و نظر شخصی خود را اعلام می‌دارند در صورتیکه ممکن است نظر جمع
نبوده و یا خارج از وظایف شورا باشد، در این زمینه چه نظری دارید؟

محمدی: اعضای شورا نمی‌توانند بدون هماهنگی با
جمع شورا و یا در قالبی خارج از سخنگوی شورا مصاحبه
ای از زبان جمع داشته باشند، لذا مطالب
خود را نباید به گونه‌ای مطرح کنیم که گویا نظرات و برنامه‌های شورا را بیان می‌کنیم.
من هم به سوالات در صورتی پاسخ می‌دهم که مربوط به شخص بنده باشد و از ضوابط شورا عدول
نکنم، برخی مصاحبه‌ها شخصی است و ارتباطی به سیاست‌ها و برنامه
های
شورا ندارد.

آوای
خزر: شما در دوره قبل و این دوره علیرغم
اینکه بالاترین رأی را به دست آوردید اما در مقام ریاست شورا ظاهر نشدید، علت آن
چه بوده است؟

محمدی:
به دو دلیل در این موضوع ورود پیدا نکردم. اول اینکه انتخاب ریاست شورا به رأی اکثریت
اعضا نیاز دارد و من چون تعهدی به کسی ندادم که عضو باند یا گروهی باشم؛ بالطبع رای
اکثریت اعضا را ندارم. به قول یکی از اعضای محترم شورا که گفته بود “صحن شورا
صحن لابی‌گری است و ما می‌توانیم و لابی می‌کنیم”. در نگاه من صحن شورا نباید
چنین باشد. شورا باید صحن خرد جمعی برای کسب منابع حداکثری در راستای منافع مردم عزیز
باشد.

مهمترین
و اصلی ترین دلیل این است که من علاقه‌ای به این نوع تفکر ندارم که به هر قیمتی حتما
در این نوع سمتها قرار بگیرم. من کار خود را ادامه میدهم، حتی وقتی که رئیس شورا نباشم،
و این موضوع مانع خدمتم نمی‌شود.

آوای
خزر:
مهمترین اقدام شورا اکنون انتخاب شهردار است و نظرات
مختلفی درباره شهردار فعلی یا شهردار آینده وجود دارد نظر شما در این زمینه چیست؟

محمدی:
اولویت و نگاه اول من این است که شهر نکا باید در حد حق و شأن مردم ساخته شود و این
نیاز به تلاش و برنامه‌ریزی دارد. دوم اینکه من در مورد نکا معتقدم که مدیران نکایی
با توجه به پتانسیل‌هایی که در آنها وجود دارد این شایستگی و لیاقت را دارند تا بتوانند
نکا را بسازند.

ما نیاز
به شخصی داریم که مدیر با سابقه مرتبط باشد و جسارت ریسک‌پذیری بالا را داشته و مستقل
باشد و در خدمت باند و گروه نباشد.
مهمتر اینکه شهردار باید در رقابت با رقبا
انتخاب شود نه از پیش تعیین شده باشد.

اکنون
کسانی که شاید در پشت صحنه نماینده اکثر مردم نیستند؛ در حال لابی‌گری بوده و شهردار
انتخاب می‌کنند. شهردار از پیش تعیین شده‌ای که امتیازات ارزیابی، از قبل در جهت انتخاب
او نمره‌بندی و تنظیم شود؛ شاید کارایی لازم را نداشته باشد. امتیازات باید معقول،
علمی و در راستای منافع مردم باشد و پارامترهای مدیریت شهری در آن بالاتر باشد.

آوای خزر: راهکار شما
چیست؟

محمدی:
ببینید در نکا مدیران و مهندسان زیادی در حال فعالیت هستند مجموعه‌ای با حدود هزار
مهندس در نظام مهندسی شهر فعالیت می‌کنند. سوال اینجاست: آیا در بین آنها کسی نیست
که شهر خود را بسازد؟!!! نکایی‌ها در سطح کلان و کشوری در حد وزارتخانه در حال فعالیت
هستند آنوقت ما بدون اعتنا به ظرفیت شهری برویم سراغ نفرات بیرون؟!!!

آوای
خزر: نظر شخصی شما در مورد مهندس جمشیدی شهردار فعلی نکا چیست؟ می‌گویند شما از ایشان
حمایت می‌کنید؟

محمدی:
ببینید من گفتم که ما باید فرم درستی برای ارزیابی کاندیداها تهیه کنیم که قابل دفاع
و برخاسته از خرد جمعی باشد. سپس براساس آن، کاندیداها در رقابتی جدی ارزیابی شده و
شهردار انتخاب شود.

در این
مورد مهندس جمشیدی هم باید برنامه‌اش را اعلام و با دیگران رقابت کند اگر توانست امتیاز
بیشتری کسب کند قطع به یقین شهردار خواهد شد.

نظر من این است که
آقای جمشیدی
توانست
در این مدت کوتاه و در زمان پذیرفتن مسئولیت که خزانه خالی را تحویل گرفت و بعلاوه
در تب و تاب انتخابات شورای اسلامی، با عملکرد خود نظر بخش وسیعی از مردم را جلب کند.
البته ایشان نیز در کار خود ضعف و نقص‌هایی دارد اما در انجام امور و پیشبرد ماموریت
محوله، تقریبا موفق عمل کرده است اما اگر قرار باشد ما اشخاصی را که غیر بومی و یا
در کار ضعیف‌تر از ایشان باشند را انتخاب کنیم مردم نخواهند پذیرفت. من راجع به ایشان
نظر موافق و یا مخالف قطعی ندارم.

آوای
خزر: از نظر شما انتخاب شهردار غیر بومی چه اشکالی دارد؟

محمدی:
اشکال خاصی ندارد اما نظر من این است شهردار چه بومی و چه غیر بومی باید ابتدای به
ساکن توانمند باشد و در یک فرایند مناسب و منطقی، بتواند بر رقبا برتری یابد نه اینکه
ما ببینیم طرف مد نظر ما چه قابلیت‌هایی دارد و براساس آن، پرسشنامه تهیه و امتیاز
در نظر بگیریم. نه اینکه این امر تبدیل به
کنایه به عزیزان نکایی شود.

آوای
خزر: بفرمایید که پرسشنامه تهیه‌شده چه اشکالی دارد؟

محمدی:
ببینید این پرسشنامه را تعدادی از اعضای شورا تهیه کردند و نقطه نظرات همه اعضا نیست.
سؤالات و نمره‌بندی آن نظرات همه را پوشش نمی‌دهد و در صحن شورا و با مشورت تهیه نشد.
مهمتر اینکه خروجی این پرسشنامه امتیازآوری کسانی است که نه تحصیلات و نه تجربه آنها
کمترین ارتباطی به مدیریت شهری ندارد وکسانی
با تحصیلات انسانی بیشترین امتیاز را می‌آورند.

این
نشانه ضعف پرسش و ضعف دیدگاه تهیه کنندگان آن است. به هر حال تجربه که نداشته باشی
و در مدیریت شهری کم اطلاع باشی بهتر از این نمی‌شود!

آوای
خزر: درباره تأثیرات لابی‌های خارج از شورا در آینده شهر بفرمایید.

محمدی:
لابی بیرون شورا نباید شهردار را انتخاب کند و اشخاصی که نماینده اکثریت نیستند نباید
با نفوذ در شورا، او را انتخاب کنند و این شائبه به وجود بیاید که کسانی در حال انتخاب
یک شهرداری هستند تا مثلا در تغییر کاربری اراضی، به درد ما بخورد و …
. این
نوع نگاه کرامت مردم و شهردار را مخدوش کرده
و چنگ انداختن در کرامت مردم تلقی می‌شود.

آوای خزر: در پایان
اگر مطلبی دارید بفرمایید.

محمدی:
ذکر دو نکته را ضروری می‌دانم
؛ اول اینکه از مدیران و متخصصین توانمند
شهر انتظار داشتم در این موضوعات پا پیش نهاده و کاندیدا شوند تا شائبه نفوذ از سوی
برخی افراد به حداقل برسد و روند کار بر پایه عدل و عقل و منطق بچرخد.

دوم
اینکه فضای شورای شهر باید مملو از عشق برای خدمت به مردم و رویه‌ای بر اساس اتحاد
اعضاﺀ باشد. نمی‌شود ادعای وحدت و اتحاد داشت اما در عمل به گونه‌ای دیگر عمل کرد و
با لابی بیرونی بخواهند برنامه خود را پیش ببرند.

عضو
شورا نباید به منافع شخصی و بیرونی‌اش نگاه داشته باشد. این موضوع چه در قالب فروش
جنس به شهرداری باشد چه در ارتباط با منافع باندی و لابی بیرونی، مذموم است.

انتهای
پیام/ ۱۳۵۴

برچسبها :

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *