
از طرفی، پس از بروز سیل همزمان با آغاز سال ۱۳۹۷ و پیامکهایی که از طرف ستاد بحران ارسال شد، این خواسته مطرح شد که به جای ارسال پیامک، از سیستم ارسال پیامک اضطراری برای اطلاعرسانی و جلوگیری از آسیبهای بیشتر هنگام وقوع بلایای طبیعی استفاده شود. اما این روش برخی از سودجویان را بر آن داشت که از این سیستم برای ارسال پیامکهای انبوه تبلیغاتی استفاده کنند.
دستورالعمل خدمات پیامک انبوه اضطراری
در این راستا، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مصوبه شماره ۲ جلسه ۲۹۲ خود، دستورالعمل خدمات پیامک انبوه اضطراری را بررسی کرد. با توجه به این مصوبه، پیامکهای انبوه اضطراری تنها در شرایط بحران و یا شرایط اضطرار قابل ارسال هستند.
با توجه به اینکه اطلاعرسانی وقوع بحران در سطح ملی بر عهده وزیر کشور و در استانها و شهرستانها به ترتیب استاندار و فرماندار است، محتوای پیامکی تاییدشده توسط مراجع مذکور، در سطح ملی توسط کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات بحران کشور مستقر در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در سطح استان و شهرستان توسط کارگروه استانی ارتباطات و فناوری اطلاعات مدیریت بحران مستقر در ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانها به ارایهکننده خدمات ارتباطی ابلاغ میشود.
اطلاعرسانی و محتوای پیامکی موارد مرتبط با اضطرار، با تایید مراجع ذیصلاح تعیینشده توسط شورای عالی امنیت ملی انجام خواهد شد. موارد مذکور توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به ارایهکننده خدمات ارتباطی ابلاغ میشود. همچنین ارایهکننده خدمات ارتباطی موظف است در چارچوب ابلاغ کارگروههای ارتباطات و فناوری اطلاعات مدیریت بحران، مراجع ذیصلاح کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نسبت به ارسال به موقع پیامکهای انبوه اضطراری اقدام کند.
بر این اساس، پیامک اضطراری باید جنبه فوری داشته باشد و متن پیامک تا حد ممکن مختصر و صرفا دربرگیرنده اطلاعات ضروری باشد. همچنین این مقررات برای ارسال پیامکهای سریع (Flash SMS) نیز لازمالاجراست./ایسنا