به گزارش آوای خزر از شهرستان ساری، رویداد ساری ۲۰۲۲ نتیجه ابتکار پژوهش‌محور “علی ماهفروزی” مشاور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران است که توانست طرح “شهر پایتخت‌های گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی(اکو)” را در تقویم کشورهای اکو بگنجاند.

امسال ساری مرکز مازندران به‌عنوان شهر گردشگری اکو انتخاب شده و آقای ماهفروزی نیز مسوول دبیرخانه این رویداد است. نشست اولیه‌ای در همین رابطه با مدیران در فرمانداری ساری برگزار شد و حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران باتوجه به اهمیت این اتفاق فرهنگی اقتصادی، از مدیران خواست که هر کدام به نوبه‌ی خود سهمی در آماده‌سازی شهر و میزبانی از میهمانان داشته باشند.

در این بین، کار رسانه‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به همراه مشاور و معاونان خود، نشست اولیه‌ای را با مدیرکل روابط عمومی استانداری و جمعی از خبرنگاران خبرگزاری‌ها و رسانه‌های فعال استان کلید زدند و به چرایی این رویداد پرداختند.

امروز هم به سراغ مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری مازندران رفتیم تا از او درباره رویدادساری ۲۰۲۲ و برنامه‌ای که برای خبرنگاران دارند، پرس و جو کنیم.

“عباس مهدوی” به طور خلاصه گفت که “میهمان داریم” و ساری میزبان مدیران، فعالان گردشگری و توریست‌هایی از ۹ کشور عضو اکو و تعدادی دیگر از کشورهای موفق در حوزه گردشگری است و به طور طبیعی برای میزبانی باید خود را آماده کنیم.

او این رویداد را تنها مختص ساری ندانست و گفت: معرفی ساری، معرفی مازندران و کشور و البته گوشه‌ای از ایران بزرگ است. بنابراین نباید جزیره‌ای فکر کرد و تصمیم گرفت بلکه همه جنبه‌های آن را باید در سطح ملی دید و عمل کرد.

مهدوی با اشاره به اینکه بسته‌های فرهنگی را برای معرفی ساری در قالب فیلم و نوشته و عکس جمع‌آوری می‌کنیم تا به بهترین شکل، شهر گردشگری ساری را معرفی کنیم، اظهار داشت که تمامی ظرفیت‌های ساری و مازندران را باید پیش روی گردشگران بگذاریم و چیزی از قلم نیفتد چون مشخص نیست که این رویداد چند سال دیگر در همین شهر برگزار شود.

او ادامه داد: بنابراین باید فکر کنیم که این اتفاق یک‌بار است و شاید دیگر تکرار نشود، همین کافی‌ست تا تمام توان و امکانات موجود را به‌کار بگیریم و خاطره‌ای خوب و فراموش‌ناشدنی برای میهمانان را رقم بزنیم.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری مازندران با بیان اینکه شناساندن ظرفیت‌های شهر پول چندانی نمی‌خواهد و تنها باید ابتکار عمل داشت، افزود: اکنون فضای مجازی به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های برخط یک ظرفیت مهم هستند و خیلی راحت می‌توانند اطلاعات را فرامرزی منتشر کنند.

عباس مهدوی معتقد است: به نظرم مقوله گردشگری خیلی آسان‌تر از آن‌چیزی است که خود را به سختی بیندازیم، باید ابتدا فرهنگ کشورهای مدعو را بشناسیم، ذائقه، رفتارها، سنت‌ها و آداب و رسوم و هر آنچه که برای آنها خوشایند و جذاب است را بدانیم و آن‌وقت مطابق با سلیقه آنها رویداد خوبی را خلق کنیم.  

او با بیان اینکه سرشت آدمی علی رغم اینکه در مدرنیته زندگی می‌کنیم اما با سنت، و رسوم بومی – محلی سازگار است، می‌گوید: غذاهای محلی، صنایع دستی، پوشش محلی، اقامتگاه‌های سنتی، آثار باستانی و مناظر طبیعی، برای گردشگران بیش از هر چیز دیگری دارای اهمیت است.

مهدوی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که تصمیم دارد هم از ظرفیت خبرنگاران استانی و خبرنگاران تخصصی حوزه گردشگری کشور و هم خبرنگاران خارجی برای معرفی شهر گردشگری ۲۰۲۲ کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی بهره بگیرد.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری مازندران با اشاره به اینکه “گردشگری به همین سادگی” را باید ترویج بدهیم، گفت: رستوران‌ها، راه‌آهن، خطوط پروازی، بیمارستان‌ها، بوستان‌ها، اماکن تفریحی توریستی از مناظر طبیعی گرفته تا ابنیه و محوطه‌های تاریخی، کارگاه‌های صنایع دستی و سوغات، هتل‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی، و همه واحدهایی که به نوعی با گردشگری در ارتباط هستند باید خود را برای یک رویداد بزرگ اما خیلی آسان، آماده کنند.

او در پایان از خبرنگاران مازندران که احاطه بیشتری بر مسائل گردشگری و میراثی استان دارند خواست تا در معرفی جاذبه‌های مازندران به ویژه شهر ساری که میزبان رویداد ۲۰۲۲ اکو است، تلاش کنند.

انتهای پیام/ ۱۰۰۱