آوای خزر – آزاده بابانژاد: سالن همایش تالار مرکزی ساری یکشنبه‌شب مملو از حضور فعالان و علاقمندان به هنر هفتم بود، این نخستین همایش روز ملی سینما در مازندران است که پیشتر برگزاری این رویداد را مدیرکل جوان فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران وعده داده بود.
مطلع برنامه طبق روال؛ قرائت قرآن و خواندن سرود ملی بود و پس از آن نیز موسیقی بی‌کلام با تکنوازی سرانگشتان «سپنتا قاسم‌نژاد» از هنرمندان جوان مازندران آرامش خاصی را به سالن بخشید.
«مسعود فروتن» مجری برنامه بود. حضور چهره‌های سینمایی برخاسته از مازندران که یکی یکی وارد سالن می‌شدند و مورد تشویق حضار قرار می‌گرفتند نشان از علاقمندی هنرمندان و دوستداران هنر سینما به آنها بود.
«نادر مقدس» پیشکسوت سینما و نماینده شورای راهبردی سینمای مازندران و نفر اول اجرایی این برنامه، خیرمقدم گفت و اعلام کرد که در هیچ استانی تا به امروز روز ملی سینما برگزار نشده و اظهار امیدواری کرد که سال آینده همین رویداد با کیفیت بالاتری برگزار شود.
تشکیل شورای راهبردی در مازندران
«محمد محمدی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز با بیان اینکه نخستین جشن ملی روز مازندران را کنار هم نشسته‌ایم؛ عنوان کرد که برای رونق سینما در مازندران «شورای راهبردی سینما» را تشکیل دادیم.
او این را هم گفت که سه هدف بزرگ از تشکیل این شورا در کنار سینما جوان داریم؛ یکی اینکه فرآیند آموزش را ادامه بدهیم، دوم اینکه سرانه فضای سینما را افزایش بدهیم که متاسفانه فعلا در فقر فضای فرهنگی قرار داریم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، موضوع سوم را مسئولیت اجتماعی اعلام و تصریح کرد: برای انبوه‌سازان یک تراکمی در نظر گرفته می‌شود و در راستای مسئولیت اجتماعی نیز با هماهنگی استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خواستیم که این مسئولیت را در مجتمع‌های بزرگ با ساخت بلک باکس، نگارخانه و سالن سینما مد نظر داشته باشند.
او با تاکید بر اینکه هنر باید در خدمت فرهنگ مازندران باشد، اشاره‌ای به آیین‌ها و فرهنگ مازندران داشت که زیربنای سینما هستند و حفظ آن در هنر سینما باید به چشم بیاید.
نماینده‌ی سینمایی!
علی کشوری نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، سیمرغ و جویبار در مجلس شورای اسلامی فرزند خلبان شهید کشوری که خود نیز کارشناس ارشد هنر سینماست، در این مراسم با تبریک روز سینما ابراز خرسندی کرد که توفیق حاصل شد تا امروز در جمع اهالی هنر باشد که بخشی از عمرش نیز در راه هنر و سینما طی شده است و به نوعی خود را شاگرد مکتب سینما می‌داند.
او گفته: از آنجایی که فرزند خلبان خیلی دوست دارد خلبان بشود و اتاقش هم پر از عکس‌های خلبانان و هواپیما بود اما خانواده به ویژه مادرش مخالف این شغل بودند.
این نماینده هنرمند، از حسین قاسمی جامی کارگردانی سریال تلویزیونی سیمرغ یاد کرد که به او پیشنهاد داد تا نقش نوجوانی شهید کشوری را در این مجموعه بازی کند و این شد که از سن ۱۴ سالگی به سینما علاقمند شد، و حتی به قول خودش قاچاقی پشت دوربین عظیم جهانلو می‌نشست و بعدها در سینما جوان ساری با حضور خانم محمودی، راه جدیدی را در عرصه هنر آغاز کرد و شد فارغ‌التحصیل سینما.
علی کشوری از دست‌اندرکاران هنر هفتم خواست که این هنر را دریابند و اضافه کرد که سرانه ما به حدی نیست تا منجر به اتفاقات خوب در حوزه هنر باشد اما از آنجا که خود را از جامعه و تجربه‌آموز سینما می‌داند تلاش می‌کند تا در مجلس، اتفاقات خوبی برای حوزه هنر بیفتد.
سینمای درمانگر را قدر بدانیم
میثم زندی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه سینما از یک ارزش ذاتی برای کشورمان در قبل و بعد از انقلاب برخوردار است؛ اظهار کرد که سینما پلی بین اندیشه و خیال، جامعه و خیال، طبیعت و خیال، و انسان و خیال است که در هر فیلمی اعم از کمدی، تاریخی، مستند و… می‌بینیم.
او اشاره‌ای به «مادرانگی‌ها» در سینما داشت که بسیار دیده‌ایم و اشاره داشت که برادران لیلا توقیف شد اما خواهر و برادرانگی ترانه با چهار برادرش آدم را می‌کشت و این یعنی اندیشه همه آدم‌ها با همه نگاه‌ها به سینما گره خورده است.
مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه سینما و اثر سینمایی یک نشانه است و نباید اگر دردی عنوان می‌شود؛ ترسی از سینما داشته باشیم، اظهار کرد که درد باید بیان شود تا درمان شود و سینما مدام دارد این هشدارها را به ما می‌دهد.
او ادامه داد: اما نمی‌خواهیم قبول کنیم که در فلان جا، فلان مشکل را داریم و آنوقت به سیاه‌نمایی متهم می‌شویم، گفتن دردها و واقعیت‌ها در سینما ترسناک نیست و سینمایی که درمانگر است را باید قدر بدانیم.
سینمای آینده، سینمای مستند است
محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با بیان اینکه شهر ساری برای من خیلی گرامی‌ست، اشاره داشت که مازندران ویژگی‌های بزرگ و داشته‌های وسیعی دارد، آمیختگی با آداب و رسوم و تحمل‌پذیری در برابر وزش‌های مختلف در سالیان متعدد و همچنین بهره‌مندی از بزرگ‌مردان و بـزرگ‌زنان و اساتید گرانقدر و ستاره‌های بزرگی چون استاد فدایی، اسدیان، و… ارزشمند است.
او با اعلام اینکه چندین پروژه مرکز گسترش مستقیما با مازندران در ارتباط است، از انعقاد یک کارمشترک بین اداره‌کل و بخش خصوصی گفت که در سایه‌سار اقلیم مازندران می‌تواند اتفاق بیفتد.
این مسئول معتقد است؛ بیشتر بچه‌هایی که در مازندران مستند را آغاز می‌کنند موفق هستند چون اثر آنها نتیجه تخصص در کنار تجربه‌ی طبیعت و آموزش بصری است، و آن شجاعت، مطالبه‌گری و جستجوگری و درد داشتن و درد را نشان دادن در اثرشان به چشم می‌خورد.
حمیدی‌مقدم با اشاره به مستندی از آقای احمدی گفته:‌ سینمای آینده سینمای مستند است؛ اینکه امروز ایران چگونه بود و پیشنهاد داد تا کارگردانان فیلم‌هایی را به مرکز گسترش بیاورند که در آن مستند بودن و روح حقیقت وجود داشته باشد.
سینما و پول توجیبی!
همایون اسعدیان مدیرعامل خانه سینمای ایران با اشاره به وضعیت سینمای ایران اظهار کرد که هنرمندان ما از پول توجیبی می‌زنند تا فیلم بسازند، اگر مدیران دلسوزی نباشند که از پول و وقت خودشان بگذرند سینمای خوبی نخواهیم داشت.
او البته یک خواهش از علی کشوری نماینده مجلس داشت و آن اینکه در مجلس از سینما و فرهنگ صحبت نکنند، چون هر وقت سینما وارد مجلس شد ما دچار مشکل شدیم، خودمان مشکل خودمان را حل می کنیم.
در ادامه گروه موسیقی دامون‌بند به اجرای موسیقی محلی پرداخت که مورد تشویق حضار قرار گرفت.
تجلیل از هفت چهره سینمایی مازندران
بخش جذاب این رویداد نیز تجلیل از هنرمندان حوزه سینما بود که اصالت مازندرانی دارند؛ صدف اسپهبدی، انوشه منادی، رضا عموزاد، مجید قربانی آهودشتی، اصغر عبدالحسینی، سپنتا قاسم‌نژاد، و علی‌ معصومی(حضور نداشت) با تشویق حضار، تجلیل شدند.(این افراد به ویژه در یکی دوسال گذشته حائز رتبه های ملی یا بین‌المللی شدند)
پایان‌‌بخش نخستین همایش ملی روز سینما در مازندران انداختن عکس‌های یادگاری بود. در هیاهوی شات‌ها و سلفی‌ها فیوز برق هم پرید و به قول یکی از هنرمندان؛ “همین‌ها تاریخ ماست”. بیرون از تالار اما باران به شدت می‌بارید و سیل به راه انداخت.

تصاویر ثبت شده توسط ابراهیم فلاح:

انتهای پیام/