پیرو درج یادداشتی به عنوان (وقتی به “خزر” آب میبندند) در آن سایت خبری، خانه مطبوعات و رسانههای استان مازندران بر اساس ماده ۲۳ قانون مطبوعات جوابیهای طی بندهای ذیل به یادداشت فوق ارسال میدارد:
۱ -جای خرسندی است که به طور دقیق و البته بعضا به دور از واقعیت به جشنواره رسانهای خزر پرداخته شد که در بندهای بعدی به آن توضیح خواهیم داد، اما انتظار داریم همانطور که نگارنده این یادداشت دغدغههای حوزه رسانه دارد در حوزههای دیگر رسانه نیز مانند تخلف درج آگهیهای دولتی توسط نمایندگی روزنامههای سراسری، عدم رعایت دستورالعمل ابلاغی توزیع آگهیها بر اساس نظم در انتشار و ضریب کیفی، جعل و روزنامه سازی و … نیز ورود و به تهیه گزارش بپردازد.
۲ -تقدیر و تشکر میشود که در مقدمه یادداشت خود به این موضوع که استان مازندران یکی از استانهایی است که تمام گلایهها را به جان میخرد و نسبت به برگزاری جشنواره رسانهای میپردازد و اینکه اینکه برگزاری جشنوارههای مطبوعات به ارتقای کیفی فعالیتهای خبری کمک میکند و امیدواریم همه تلاش کنند تا شاهد برگزاری جشنوارهها به صورت فصلی در استان باشیم.
۳ -دبیری جشنواره بر عهده هیات مدیره خانه مطبوعات مازندران بوده که به نمایندگی رئیس هیات مدیره مسایل مربوط به جشنواره رسانهای خزر را دنبال میکرده که خوشبختانه وی و اکثر اعضای هیات مدیره دارای مدرک تحصیلی مرتبط با رسانه بوده و از طرفی در جشنوارههای متعدد رسانهای دارای رتبه بوده و تجربه کافی در حوزه رسانه، برگزاری جشنوارههای رسانهای دارند و تعدادی از اعضای هیات مدیره نیز در دانشگاه به تدریس حوزه رسانه میپردازند.
۴ -انتخاب داوران بر عهده دبیر جشنواره، خانه مطبوعات و حتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان
مازندران نبوده بلکه طی نامهای از مرکز مطالعات رسانه خواسته شده است تا داوری آثار را انجام دهند
که خوشبختانه آقایان دکتر مختاریان و دکتر مدقق و خانم دکتر سلیمی از اساتید حوزه رسانه کشور برای
این امر انتخاب شدند و از آنجایی که نگارنده یادداشت خود دبیری جشنواره رسانهای را بر عهده داشتند
میدانند که به جهت عدم برقراری تماس از سوی صاحبان اثر، داوران در اختتامیه معرفی میشوند.
۶ -انتخاب نفرات در بخشهای مختلف که اشاره کردید به عدد ۸ یا ۶ و یا بخشهایی که رتبه اول نداشت نظر شخص داوران بوده است و شخص داوران میتوانند بهترین گواه باشند که آثار داوری آنها اعلام شده و هیچ گونه تماسی از سوی دست اندرکاران جشنواره با داوران گرفته نشده است و مکاتبات اعلام نفرات برگزیده توسط داوران به عنوان اسناد جشنواره در خانه مطبوعات، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران و مرکز مطالعات رسانه وجود دارد.
۷ -همانطور که اعلام شد از مجموع ۴۱ اثری که توسط هیات داوران برگزیده شده است ۲۰ اثر که با آیتمهای جشنواره آستراخان روسیه همخوانی داشت توسط اداره کل مطبوعات خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ترجمه و به آن جشنواره ارسال شده است، زیرا بعضی از آیتمهای جشنواره رسانهای خزر با جشنواره رسانهای آستراخان متفاوت بوده است و داوران دو جشنواره نیز متفاوت بودند و از مجموع ۲۰ آثار ترجمه شده که ارسال شد ۲ اثر برگزیده و یک اثر هم ارسالی از صداو سیما برگزیده شد که کلا ۳ اثر از ایران در آن جشنواره رتبه کسب کردند.
۸ -موضوع جشنواره رسانهای خزر پیرامون استانهای خزر در قالب مدیریت شهری و گردشگری و موضوعات اشاره شده در پوستر جشنواره بوده است و نه اینکه فقط دریا باشد و نکته جالب اینکه اثر (جشنواره مزهها بین پنج سوی کاسپین) که ارتباطی هم با دریا نداشته در جشنواره رسانهای خزر رتبه سوم کسب کرده و در جشنواره رسانهای آستراخان نیز دارای رتبه شده است.
۹ -در جشنواره رسانهای خزر هیچ یک از بستگان اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات استان مازندرن که اهل رسانه نیز هستند و سابقه کسب رتبه در جشنوارههای متفاوت رسانهای را هم دارند در این جشنواره شرکت نکردند که در صورت کسب رتبه حرف و حدیثی نباشد.
۱۰ -قطعا در جشنواره رسانهای خزر اصل امانتداری رعایت شده است و تمامی آثار بر اساس مستندات که در اسناد جشنواره نزد خانه مطبوعات و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران وجود دارد برای داوران ارسال و نتایج داوری نیز بر اساس نامه مرکز مطالعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت و در روز اختتامیه اعلام شده است.
۱۱ -بیانیه هیات داوران نیز به شرح ذیل اعلام میگردد تا گزارش آثار با اخباری که قبلا ارسال شده است را مورد مقایسه قرار دهید:
((بیانیه هیأت داوران جشنواره رسانهای گردشگری و مدیریت شهری خزر
هیئت داوران جشنواره رسانهای گردشگری و مدیریت شهری درخزر، پیش از هر چیز بر خود لازم میداند از تلاشهای صورت گرفته برای برگزاری این جشنواره به عنوان پیش جشنواره رسانهای بین المللی آستراخان روسیه با همکاری جمع کثیری از سازمانها و ادارات استان مازندران به ویژه شهرستان چالوس و نیز با مشارکت ارزشمند رسانههای استانی تقدیر کند. این جشنواره با ۱۰ هدف کلی از جمله ایجاد فضای رقابتی بین آثار مطبوعاتی و رسانهای کشورهای حاشیه دریای خزر، ایجاد همگرایی، تعامل و همکاری بین رسانههای این کشورها، معرفی رسانههای کشورهای مذکور بین شهروندان، ارتقاء سطح کیفی خبر و اطلاع رسانی و… برگزار شد که در نهایت بناست آثار برتر این جشنواره در جشنواره بین المللی رسانه آستراخان روسیه شرکت داده شوند.
محورهای این دوره از جشنواره را ۸ محور تشکیل داده که از برخی آنها میتوان به محیط زیست نوار ساحلی خزر (جنگلها، مراتع، بحران آب، زباله، (توسعه منطقهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و…) با تاکید بر ظرفیت دریای خزر، توسعه گردشگری نوار ساحلی خزر (ایجاد ساماندهی فضاهای گردشگری) فرهنگ (ارزشها، نگرش ها، آداب و رسوم بومی) ادبیات و خرده فرهنگهای ساحل دریای خزر، تعاملات اقتصادی برون مرزی و بنادر دریای خزر، مدیریت شهری و توسعه گردشگری شهرهای حاشیه دریای خزر و… اشاره کرد.
آثار ارسالی به این جشنواره، تولید شده در بازه زمانی فروردین ۱۴۰۱ تا پایان خرداد ۱۴۰۲، در دو بخش اصلی (۳۳۰ اثر) شامل گزارش (با ۱۱۴ اثر) مقاله و یادداشت (۵۳ اثر) خبر (۴۰ اثر)، مصاحبه (۳۶ اثر)، عکس (تک عکس وگالری)، (۴۲ اثر)، چندرسانهای (شامل اینفوگرافیک، پادکست، فیلم، انیمیشن و موشن گرافیک، ۲۸ اثر) کاریکاتور و طنز (۵ اثر) و صفحه آرایی و طراحی (۱۲ اثر) و بخش ویژه (۲۱ اثر) با عنوان مدیریت شهری چالوس، توسعه عمرانی و گردشگری به رقابت پرداختند.
ارزیابی هیئت داوران حکایت از آن دارد که آثار ارسالی بعضاً با معیارهای مورد نظر فاصله داشته و نیازمند توجه بیشتر و در نظر گرفتن شاخصههای ارزیابی هنگام تولید آثار رسانهای و شرکت آثار در جشنواره سالهای آتی هستند. توجه به سبکها، تکنیکها، روشها، ابزارها و قالبهای نوین رسانهای، عنایت به ابتکار و خلاقیت در ایده و اجرا برای خلق آثاری خلاق، جذاب و اثرگذار به ویژه در حوزه آثار بصری مورد توصیه است.
آنچه مسلم است در ارتقای آثار در دورههای بعدی موثر باشد، توجه به امر آموزش و تلاش برای ارتقای سوادها و مهارتهای لازم در سطوح مدیریتی، تحریریه، گرافیکی، چند رسانهای و فنی. رعایت چارچوبهای حرفهای و اخلاقی و داشتن نگاه و رویکرد سازنده، منصفانه و عاری از سوگیری و ارائه راه حلهای موثر در آثار نقادانه است. شناخت دقیق قالبها و رعایت ارکان، اصول چارچوبها. ویژگیها و قابلیتهای هر یک از قالبها میتواند در کنار نگاه مبتکرانه، به خلق آثاری بهتر بیانجامد.
در یک بررسی جزئیتر باید گفت: شمار آثار دریافت شده در بخش گزارش قابل توجه بوده که نشان از پویایی و سرزندگی رسانهها، خبرنگاران و نویسندگان نوار ساحلی خزر دارد. تلاش نویسندگان، به ویژه خبرنگاران نشریات، در بهره گیری از سبکها و قالبهای نوین گزارش نویسی و روایت گری متفاوت و دوری گزینی از سبکهای کهنه و کلیشهای برای نگارش گزارش کاملا مشهود بود که جای تجلیل دارد.
روابط عمومی خانه مطبوعات و رسانههای استان مازندران