به گزارش آوای خزر از ساری، علی امرایی روز گذشته دوم آذرماه ۱۴۰۰ در برنامه زنده رادیو گفتگو با موضوع بازگشایی مدارس، با بیان اینکه بحث بازگشایی مدارس یک بحث علمی است و اعضای ستاد ملی کرونا، اساتید گروه کودک و بیمارستان‌ها بیشتر می‌توانند به بحث بنشینند، افزود: آموزش مجازی معضلاتی را به وجود آورده است و در یک سال و ۹ ماه که از شیوع کرونا می‌گذرد، دانش‌آموزان نتوانستند به کلاس‌های درس برگردند.

او این شرایط را سبب ایجاد شکاف بین دانش‌آموزان مناطق محروم و دانش‌آموزانی که وسایل ارتباطی داشتند، عنوان و تصریح کرد: بحث اول زیرساخت‌های ضعیف برنامه‎های شاد و برنامه‌های دیگر بود. بحث دوم فرار دانش‌آموزان حتی در کلاس‌های مجازی بود؛ و بحث سوم دخالت والدین در فرایند کلاس درس بود که ما فیلم‌های آن‌ها را در فضای مجازی می‌بینیم.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت با عنایت به اینکه مدارس و کلاس درس دانش‌آموز باید رو در رو با معلم باشد و اکنون شرایط خوبی را برای بازگشایی مدارس نمی‌بینیم، به ضعف در مسئله تربیت دانش‌آموزان پرداخت.

تربیت تعطیل شده است!

امرایی معتقد است؛ بحث تربیت در آموزش و پرورش به کرونا باز نمی‌گردد بلکه قبل از آن هم به همین صورت “رهاشده” بود؛ یعنی فقط والدین دانش‌آموزان را می‌فرستادند مدرسه که یک نمره‌ای بگیرند و برگردند، و حقیقتاً خیلی وقت است که “تربیت” تعطیل شده است.

او ادامه داد: اکنون با آموزش مجازی تنها باید به بحث تقویت آموزش فکر شود و اگر این باشد اصلا نیازی ندارد که آموزش و پرورش مدرسه را باز کند؛ یعنی فقط در بحث تقویت آموزش مجازی باشد.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت با بیان اینکه در دوران پساکرونا آموزش مجازی باید بخشی از آموزش را در دست بگیرد، گفت: یعنی همانطور که در کشور‌های دیگر اینطور است، این وضعیت باید در مدارس و دانشگاه‌های ما نیز اتفاق بیفتد؛ چون فقط کرونا نیست، فردا روزی امکان دارد حوادث دیگر مانند زلزله اتفاق بیفتد.

حضور در کلاس درس اختیاری باشد

امرایی با بیان اینکه آموزش مجازی می‌تواند یک آموزش خوب باشد و عدالت رعایت شود، به موضوع اشتیاق دانش‌آموزان نسبت به یادگیری حضوری نیز اشاره و تأکید کرد که اگر حضور در کلاس درس اختیاری بشود بسیار عالی است، و تصمیم را به والدین بسپارند. یک خانواده می‌گوید الزامی ندارد و دیگری حتی حاضر می‌شود معلم را به خانه بیاورد.

او با یادآوری اینکه چنین مشکلی در دهه شصت بوده که چهار سال دانشگاه‌ها را تعطیل کردند، گفت:، اما بعد از آن، بدین شکل و شیوه نداشتیم تا در این دو سال اخیر که با شیوع کرونا بار دیگر تعطیلاتی را شاهد هستیم.

نمرات درسی +۵ شد!

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت با اعلام اینکه آموزش مجازی سبب شد که نمرات درسی به جای اینکه افت کند، ۵ نمره افزایش یابد؛ تصریح کرد: این نشان می‌دهد که آموزش مجازی با این وضعیت نمی‌تواند در بحث تعلیم خوب عمل کند و این‌ها معضل است.

امرایی ادامه داد: در حال حاضر که آمار مرگ و میر کرونا هنوز سه رقمی و بالای صد است، کلاس‌های حضوری بسیار خطرناک بوده و ممکن است دانش‌آموز “الف” بیماری را به دانش‌آموز” ب” و در نهایت به یک خانواده و یک کلاس منتقل کند.

او در پایان بار دیگر گفت: بهتر است که فعلا مدارس اختیاری باشد تا شرایط به سمت بهبودی برود.

انتهای پیام/۱۰۰۱/