به گزارش آوای خزر، سیدرضا فاطمی امین در نشست صمیمانه خود با خبرنگاران در رابطه با صنعت خودرو حول محورهایی همچون واردات خودرو، کیفیت خودروها، افزایش تیراژ و قیمت خودرو به تشریح موارد پرداخت.

وی در ابتدای صحبت‌های خود اظهار کرد: صنعت خودرو ایران نه آنقدر دارای مشکلات است که بتوان آن را حذف کرده و نادیده گرفت. ظرفیت‌های بسیاری در صنعت خودرو وجود دارد اما چالش‌های بسیاری هم در خود جای داده است که  مربوط به امروز و دیروز صنعت هم نیست. بالغ بر ۳۰ الی ۴۰ سال است که صنعت خودرو پرچالش و مورد توجه بوده است.

این مقام عالی وزارت صمت ضمن تاکید براینکه آنچه بسیار حائز اهمیت است، این است که یکبار مسائل صنعت خودرو تحلیل و بررسی و راه‌حل‌ها پیدا شود، گفت:  راه‌حل‌ها باید با جدیت پیگیری شوند. در حوزه‌هایی همچون خودرو که به شدت نسبت به آن نقد وجود دارد، چنانچه برنامه‌های دقیق طراحی و با جدیت پیگیری شود، حتماً موفقیت حاصل خواهد شد.

فاطمی‌امین در رابطه با موضوع کیفیت خودروها، ضمن اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر بحث‌ ارتقاء کیفیت خودروها، خاطر نشان کرد: ۶۳ درصد یک خودرو مرتبط به قطعات، ۲۶ درصد مرتبط با مونتاژ کاری و ۱۱ درصد مرتبط با پلتفرم و طراحی است. در حقیقت خودرویی که طی ۱۰ الی ۲۰ سال تولید می‌شود، دیگر جایی برای ارتقا کیفیت نخواهد داشت لذا تمرکز بر بر قطعات، مونتاژ و مهتر از آن پلتفرم ضروری است.

وی تصریح کرد:  متاسفانه طی سال‌های اخیر به بحث توسعه محصول توجه جدی نشده و پلتفرم‌ها تغییر چندانی نداشته‌اند لذا باید به سمت توسعه محصول حرکت شود.

فاطمی‌امین دیگر مشکل کیفیت پایین خودروها را عدم ارتباط مناسب قطعه‌سازان و خودروسازات دانسته و گفت: زمانیکه خودروی رنو در ایران تولید می‌شد همه از میزان کیفیت آن رضایت داشتند و علت آن ارتباط خوب خودروسازان با زنجیره تامین و قطعه‌سازان بود. در آن زمان خودروساز متعهد به پرداخت حداکثر دو ماهه (۶۰ روز) مطالبات قطعه‌ساز بودند اما اکنون مطالبات قطعه‌سازان به ۱۲۰ روز هم می‌رسد./ایسنا