به گزارش آوای خزر از شهرستان ساری، ابراهیم صالحی عمران، امروز در مراسم تجلیل از معلمان نمونه استانی و کشوری مازندران که در اردوگاه دانشآموزی بادله برگزار شد، اظهار کرد: بزرگترین ومهمترین نظامهایی که در نهادهای یک جامعه داریم؛ نظام آموزشی است که علیرغم همه تلاشهایی که داشته و دارد اما با خلأهایی نیز روبروست.
وی افزود: یکی از آنها خلأهای محتوایی است که آموزش و پرورش از آن رنج میبرد، ما همواره به کمیت پرداختیم؛ در کشور ۲ هزار و ۸۰۰ دانشگاه داریم، تعداد بالایی نیز مدارس، و نهادهای آموزش رسمی و غیررسمی، که همه اینها مدارک آموزشی اعطا میکنند و به شدت نیز در حال افزایش هستند، اما در محتوا خوب عمل نکردیم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور با بیان اینکه مسئله شناخت نیز به شدت در حال کاهش است، گفت: یکی از نشانههای این کاهش شناخت یا قدرت تحلیل دانشها، اتخاذ تصمیمات هیجانی است که به پیکره نظام تعلیم تربیت آسیب میزند.
این مسئول ادامه داد: از سوی دیگر، نظام آموزشی ما مبتنی بر شایستگی نیست، عمدتا جهتگیریهای ما نظری است و نهایتا تمام تلاشها بر این است که دانشآموزان را به عنوان داوطلبان کنکور به جامعه عرضه بدارند که اشتباه است.
وی با بیان اینکه در سیستم آموزشی، سرمایههای اخلاقی نیز رو به کاهش است، اظهار کرد: صداقت، انصاف، رازداری، شرافت، شفافیت، عدالت، امانتداری و قابلیت اعتماد کمرنگ شدهاند.
صالحی عمران با اشاره به برخی سیاستگذاریهای نادرست در آموزش و پرورش گفت: امسال بیش از ۶۰ درصد و حتی ۶۵ درصد از تحصیلکردگان رشته علوم تجربی وارد کنکور شدند و به رشته های معدودی نیز توجه داشتند، این یعنی سیستم آموزشی در حال سوق دادن دانشآموزان به چند رشته خاص است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور گفت: در برنامه پیشبینی شده نظام آموزشی، باید ۵۰ درصد از دانشآموزان وارد رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش شوند اما با خلأهای آموزشی و محتوایی که اکنون در این سیستم داریم؛ دانشآموزان تصورات دیگری از این رشتهها دارند.
اخبار مازندران
انتهای پیام/ ۱۳۵۴