
پاسخ شرکت سپردهگذاری مرکزی
در این راستا، شرکت سپردهگذاری مرکزی و تسویه وجوه در اطلاعاتی که در اختیار ایسنا قرار داد، اعلام کرده است که اولویت نخست شرکت سپردهگذاری مرکزی، بانکها و شبکه کارگزاری در فروش سهام عدالت، حفاظت و صیانت از داراییهای مشمولان سهام عدالت است تا از سوء استفادههای احتمالی در این زمینه جلوگیری شود به طوری که هیچ فردی غیر از خود سهامدار، امکان سفارش گذاری برای فروش سهام را نداشته باشد.
با توجه به اینکه مشمولان سهام عدالت به صورت حضوری و الکترونیکی در بازار سرمایه احراز هویت نشدند و تنها از طریق ارائه شماره شبای بانکی و تلفن همراه به نام خود فرد احراز هویت آنها انجام شده است، لذا هموطنان و مشمولانی که اطلاعات هویتی آنها با کوچکترین مشکلی روبرو بوده از مرحله سفارش گیری حذف شدهاند.
بنابراین سفارش فروش تعدادی از مشمولان سهام عدالت به دلیل نقایص فوق کنسل شده و سهام آنها اصلا به فروش نرفته تا پول آن را دریافت کنند، زیرا برای بانک، کارگزاری و شرکت سپرده گذاری مرکزی باید مسجل شود که درخواست فروش سهام عدالت حتماً از سوی سهامداران وارد سامانهها شده است نه شخص دیگر.
این افراد باید با مراجعه به سامانه SAHAMEDALAT.IR و یا با مراجعه به بانک یا کارگزار خود مشکل هویتی خود را برطرف و از اجرای سفارش فروش خود مطمئن شوند
اما مواردی وجود دارد که شماره شبای بانکی تعدادی از مشمولان اشتباه، راکد و یا مسدود بوده و به همین علت این وجوه به حساب آنها واریز نشده است و این افراد نیز باید اطلاعات بانکی خود را اصلاح کنند.
علیرغم اشکالات یاد شده که به طور اجتناب ناپذیر تاخیرهایی را به همراه داشته آخرین آمارها نشان می دهد که یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر سفارش فروش سهام عدالت خود را در سامانه های بانک ها و شرکت های کارگزاری ثبت کرده اند که از مجموع ۲۷۵۰ میلیارد تومان، رقمی بالغ بر ۲۶۰۰ میلیارد تومان به حساب مشمولان واریز شده است و ۱۵۰ میلیارد تومان باقیمانده نیز هم اکنون در فرایند تسویه قرار دارد که امیدواریم این مبلغ بعد از فرارسیدن مهلت تسویه و رفع اشکالات مربوط به اطلاعات بانکی و ارتباطی مشمولان به حساب آنها واریز شود.