آوای خزر-روزبه رفاکار:حوزه مدیریت شهری، حوزه‌ای گسترده با پتانسیل‌های فراوان و همچنین نهادی تصمیم‌ساز، چون شورای شهر است که به دلیل شباهت کارکردهایش با «خانه ملت» به آن «پارلمان محلی» نیز می‌گویند.
شورای شهر با کمک اتاق‌های فکر و همچنین با مشورت گرفتن از نخبگان حوزه‌های مختلف، می‌تواند «دیپلماسى اقتصادى شهر» را با رویکرد «جهش تولید» و «رونق اقتصاد شهر» تدوین کند.
همراهی سیاست و اقتصاد و تدوین «دیپلماسی اقتصادی» از الزامات دوران جدید و همراستا با سیاست‌های راهبردی کشور و در جهت بیانیه گام دوم انقلاب است، هرچند اعمال نگاه چندوجهی، پرهیز از تکروی، طرح‌ریزی هوشمندانه و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و در نهایت تعریف منابع جدید درآمدی در حوزه مدیریت شهری در شرایط کرونایی ازجمله مواردی است که امروزه نباید از نظر دور داشته شود.
یکی از اقدامات پیش‌نیاز برای تدوین دیپلماسی اقتصادی در حوزه مرکز استان شناسایی همه ظرفیت‌هاى موجود اعم از طبیعى و انسانى، فصلی و پایدار و در حوزه‌های مختلف است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌گردد.
استان مازندران و به‌طور مشخص، مرکز استان در مسیر خودرو‌های در حال عبور به سمت استان‌های مختلف مثل خراسان و یا بالعکس است که در برخی فواصل زمانی، چون تعطیلات تابستانی و نوروز و اعیاد و… با موجی از این مسافران مواجه می‌شود که با چند طرح و برنامه هوشمندانه، می‌توان این خودرو‌های در تردد را به منبع درآمدی فصلی تبدیل نمود و گردش مالی شهر را افزایش داد، این نکته وقتی مهم و محوری جلوه می‌نماید که بدانیم در دیپلماسی اقتصادی، آنچه که هدف است هدایت پول، سرمایه و فرصت از بیرون شهر و یا استان به داخل شهر است به عبارت روشن‌تر تعریف منابع جدیدی افزون بر منابع داخلی فعلی، باید هدف باشد.
جانمایی درست و استقرار بازارچه‌های کوچک‌مقیاس و در معرض فروش گذاشتن تولیدات محلی اعم از صنایع دستی، محصولات باغی و کشاورزی و نصب تابلو‌ها و بنر‌هایی که در ورودی‌ها و خروجی‌های اصلی شهر در دیدرس باشد و تعیین مکانیسم‌های بازاریابی و فروش مجازی در شرایط کرونایی یکی از مصادیق مورد نظر است و تأکید می‌شود با توجه به شرایط خاص اقتصادی حاکم بر کشور، با مصوبه شورای شهر، فعالان حاضر در این واحد‌ها رقمی ناچیز بابت اجاره این غرفه‌ها بپردازند. این بازارچه همچنین باتوجه به فاصله منطقی و معقولی که مرکز استان با پایتخت دارد، می‌تواند محل تردد شهروندانی باشد که دو روز آخر هفته به مرکز استان سفر می‌کنند.
تدوین دیپلماسی اقتصادی توسط حوزه مدیریت شهری می‌تواند صورت بین‌المللی نیزبه خود بگیرد و در این بستر نیز می‌توان اقدام به گسترش مناسبات خواهرخواندگی و عقد قرارداد‌های اقتصادی، تبادل گردشگر و معرفی سرمایه‌گذار با کشور‌های همسایه را نام برد.

انتهای پیام/۱۰۰۰