
در این رویداد، «دکترعبد الهادی فقهی زاده» استاد علوم قرآن و حدیث به عنوان سخنران و «دکتر حسن سلطان پناه» از اساتید برجسته قرآنی به عنوان کارشناس – مجری مباحثی پیرامون تربیت قرآنی را عنوان و حاضران نیز سؤالات خود را بیان کردند.
او با اشاره به این سخن آقای سلطانپناه کارشناس – مجری مبنی بر آنکه “حجم برخی کلاسهای مدارس بین ۳۰ تا ۴۰ دانشآموز است و روند تدریس با بهترین استاد هم موفق نخواهد بود”، آن را یک ضعف تربیتی و آموزشی عنوان کرد.

این کارشناس علوم قرآن و حدیث یکی دیگر از چالشها در حوزه تربیتی دانشآموزان را بکارگیری مربیان و معلمان غیرمتخصص در این حوزه دانست و اینکه برخی نه تنها تخصص ندارند بلکه علاقهای هم به کار خود ندارند.
او همچنین بخشی دیگر از معضلات حوزه تربیتی را متوجه اعتبارات دولتی دانست و اینکه البته شایسته فرهنگ دینی و اسلامی نیست که برای مسیر متعالی خود وابستگی تام و تمام به اعتباراتی داشته باشد که همیشگی نیست.
فقهی زاده با بیان اینکه هر کدام از دانشآموزان دارای خصوصیتها، شاخصهها و اخلاق و رفتارهای خاص خود هستند و مربی و معلم باید برخورد با آنها را بداند و قدرت تحمل و سعه صدر خود را بالا ببرد، معتقد است که رفتار با دانشآموزان نباید به گونهای باشد که بخواهیم آنها مطیع و سرسپرده باشند و با آنچه ما میگوییم و یا میخواهیم صد درصد موافق باشند.
او در خود شکستنها و در خود فرو رفتنها را عامل رشد مربی و معلم دانست که سبب افزایش صبوری و برخورد خردمندانه با دانشآموزان میشود.
این استاد علوم قرآن و حدیث با اشاره به وجود برخی کامیابیها در کنار برخی ناکامیها در سطح مدارس، تاکید کرد که نباید “خودتحقیری” و “خودزنی” داشته باشیم، اما “خودانتقادی” برای رشد و شکوفایی فرد و برای رفع اشکالات خوب است.

فقهی زاده از معلمان خواست تا تجربیات و موفقیتهای یکدیگر را به اشتراک بگذارند و از رشد و موفقیت یکدیگر به عنوان فرصت و امتیازی برای آموزش بهتر دانشآموزان استفاده کنند.
او در بخشی از سخنان خود با اشاره به سوالاتی که در خصوص مسئله امر به معروف و نهی از منکر و حجاب از سوی حضار عنوان شد و اینکه در قرآن آمده است “لا اکراه فی الدین… ” تصریح کرد: این آیه مبین این نکته است که دینداری اجبار بردار نیست. این یک قاعده است و هیچ مسلمانی نیست که به اجبار مسلمانی کند. از سوی دیگر دین پر از بایستهها و الزامات و نبایستههاست.
فقهی زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سه شاخصه مهم “وحدانیت”، “نبوت” و “معاد” که بیانگر ایمان واقعی و مسلمان واقعی است و البته ایمان نیز درجاتی دارد، با اشاره به سوالاتی که در خصوص وضعیت حجاب و حیا و … در جامعه امروز میبینیم، افزود: دریدگی و از هم گسیختگی اخلاقی جوامع را درنوردیده است و ما بیش از پیش نیازمند آموزههای دینی برای رهایی از این لجامگسیختگی تربیتی و فرهنگی هستیم.

او همچنین با عنایت به اهمیت حیا و پاکدامنی بیان کرد: موضوع “چشم چرانی” تنها مختص مرد نیست بلکه زنان را هم شامل میشود، چنانکه حیا و عفت و پاکدامنی نیز همین گونه است. (معرفی کتاب مسئله حجاب شهید مطهری)
استاد فقهی زاده درباره عبارت “فی سبیل الله” نیز اظهار داشت: فی سبیل الله عمل صالح و به داد نیازمندان رسیدن است چرا که ذات خداوند بینیاز از کارهای ما است.
این استاد علوم قرآن و حدیث در پایان سخنان خود با اشاره به “انقطاع نسلی” و “گسست فرهنگی”در جامعه امروز آن را یکی از چالشهای مهم اجتماعی و خانواده عنوان و اظهار کرد: اما چالش مهمتر را در بحث “عقیده” داریم؛ بیشتر مشکلات ما در همین زمینه است و باید دانشآموزان را به گونهای راهبری و هدایت کرد که باور قطعی نسبت به مسائل دینی و قرآنی داشته باشند.
انتهای پیام/۱۰۰۱/