آوای خزر: استرس واکنشی نسبت به فشارهای محیطی و ناتوانی در برابر رفع آنهاست . مشکلات در خانواده ، وجود بیماری در یکی از اعضای خانواده، فشارهای مدرسه ، مشکل در برقراری ارتباط با گروه دوستان ، مرگ نزدیکان و … از جمله عوامل بیرونی است که می توانند منجر به استرس کودکان شود .

در کودکان مسائل مربوط به خانواده به ویژه وجود بیماری ، استرس بسیار زیادی ایجاد می کند ، اما هر چقدر که موضوع بیماری بیشتر عنوان شود استرس نیز از کنترل آنها خارج شده وباعث خود بیمار انگاری می شود لذا کودک احساس ناتوانی در مقابل این مشکل خواهد کرد و دچار آسیب روانی و احساس حقارت می شود .

برای کودکان بیماری کرونا را فاجعه آمیز و غیر قابل کنترل عنوان نکنید و به صورت غیر مستقیم به کودکان رعایت نکات بهداشتی را آموزش دهید .

هر چقدر کودکان به توانمندی و سلامت خود واقف باشند به همان اندازه در مقابل بیماری مصون تر هستند . والدین با بازی کودکان را ترغیب کنند تا در هنگام شستن دستانشان هر چقدر بیشتر و بهتر عمل شستن را انجام دهند برنده هستند و پاداش می گیرند .

والدین در محیط خانوادگی مواظب باشند درباره کرونا زیاد حرف نزنند ، زیرا در این حالت به صورت ناخودآگاه در کودک استرس ایجاد می شود .

استرس برای مغز و سیستم عصبی کودک بسیار آسیب زا است ، استرس موجب مختل شدن ترشح هورمون های دوپامین و سروتونین می شود که ترس محیطی را به دنبال دارد .

اگر کودکانی که از اختلال وسواس فکری رنج می برند به کرونا ویروس به صورت وسواس گونه فکر می کنند، والدین می توانند از طریق بازی غول کش و بازی ترکاندن بادکنک ویروس کرونا از بروز افکار مزاحم در کودکان جلوگیری کنند .

گردآورنده : خدیجه محمدی کارشناس معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان بهشهر

انتهای پیام/۱۰۰۰