به گزارش آوای خزر: آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در استان مازندران و عضو مجلس خبرگان رهبری، در سی‌وهشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور که به‌صورت وبیناری برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع) این ایام را به حاضران تسلیت گفت و سپس به بیان دو نکته مهم در حوزه تعلیم و تربیت پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود از برگزارکنندگان این همایش قدردانی کرد و با تأکید بر ضرورت توجه متوازن به آموزش و پرورش، اظهار داشت: نگاه به مقوله پرورشی باید هم‌تراز با آموزش باشد، در حالی که متأسفانه امروز نه خانواده‌ها و نه حتی بسیاری از دانش‌آموزان، آن‌گونه که باید به اهمیت پرورش واقف نیستند.

تقدم پرورش بر آموزش در نگاه قرآنی

آیت‌الله محمدی لائینی با استناد به آیات قرآن کریم که در سه مورد از چهار بار، تزکیه (پرورش) را بر تعلیم (آموزش) مقدم دانسته، یادآور شد: پرورش در واقع جایگاهی والاتر از آموزش دارد و باید به‌عنوان اولویت اصلی در مدارس دیده شود. وی در همین راستا پیشنهاد داد نام وزارت آموزش و پرورش به “وزارت پرورش و آموزش” تغییر یابد تا این نگاه در ساختار رسمی نیز انعکاس پیدا کند.

نماینده ولی فقیه در مازندران افزود: همان‌گونه که به معاونت‌ها و معلمان آموزشی در مدارس توجه می‌شود، باید مربیان پرورشی و برنامه‌های مرتبط با تربیت نیز در همان سطح اهمیت قرار گیرند، چرا که پرورش اساس و زیربنای تعلیم است.

مسئولیت‌پذیری اخلاقی همه معلمان

وی در بخش دیگری از سخنان خود به دومین نکته اساسی در مدیریت تعلیم و تربیت پرداخت و گفت: یکی از آسیب‌های جدی، تفکیک آموزش از پرورش است؛ این تفکیک ناخواسته باعث می‌شود معلمان در بخش آموزشی خود را صرفاً مسئول تدریس بدانند، در حالی که معلم در همه ابعاد رفتاری و اخلاقی اثرگذار است.

آیت‌الله محمدی لائینی با تأکید بر اینکه رفتار، گفتار و حتی زبان بدن معلم آثار تربیتی عمیقی بر دانش‌آموزان دارد، خاطرنشان کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند نقش پرورشی معلم را نادیده بگیرد. بنابراین همه معلمان، حتی آنان که ریاضی، فیزیک یا دیگر دروس تخصصی را تدریس می‌کنند، باید خود را در قبال تهذیب و تربیت دانش‌آموزان مسئول بدانند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: چه اشکالی دارد که یک معلم ریاضی یا فیزیک در کنار آموزش محتوای درسی، نکته‌ای اخلاقی یا دینی مانند توصیه به نماز، حجاب یا رعایت ارزش‌های انسانی را به دانش‌آموزان یادآور شود؟ چه‌بسا این تذکرات از سوی معلم آموزشی تأثیر بیشتری بر دانش‌آموز داشته باشد، زیرا او انتظار چنین یادآوری را از معلم غیرپرورشی ندارد.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان فرزندان همه معلمان هستند، اظهار امیدواری کرد که تلاش‌های مشترک در حوزه آموزش و پرورش به گونه‌ای سامان یابد که در روز قیامت، معلمان و شاگردان نسبت به یکدیگر رضایت خاطر داشته باشند.

انتهای پیام/