به گزارش آوای خزر، به نقل صداوسیما، سعید رسولی با اشاره به سفر چند روز اخیر هیئت راه آهن ایران به ریاست وزیر راه و شهرسازی به ارمنستان و نتایج و دستاورد‌های این سفر افزود: مسیر ریلی مرز جلفا که با وجود ۷ میلیون تن ظرفیت جابجایی بار سالانه، قبل از جنگ منطقه‌ای متروکه شده بود با ایجاد صلح در منطقه و مذاکرات ایران و روسیه با جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آستانه آغاز فعالیت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: شاخه شرقی کریدور ریلی شمال – جنوب از مسیر سرخس – اینچه برون با کشور‌های شمالی و آب‌های خلیج فارس ارتباط دارد و کریدور میانی هم، از طریق بندر امیرآباد و کاسپین بزودی به شبکه ریلی متصل خواهد شد.

وی اضافه کرد: در کریدور غرب خزر از آستارا بخاطر اجرا نشدن قطعه رشت – آستارا حلقه مفقوده‌ای وجود دارد، اما اتصال ریلی این مسیر برقرار است و قطار‌ها از جمهوری آذربایجان وارد پایانه آستارا می‌شوند و امیدواریم با تکمیل و بازسازی بخش غربی کریدور، اتصال راه آهن ایران به دریای سیاه از طریق جلفا- نخجوان- ارمنستان و گرجستان به روسیه برسد.

رسولی گفت: بدنبال مذاکرات ویدئو کنفرانسی با رئیس راه آهن ارمنستان و توافقات حاصله، در سفر اخیر تفاهمنامه‌ای به امضا رسید و مقرر شد تا دو کشور اطلاعات تعرفه‌ای را مبادله کنند تا هرچه زودتر به نقشه اجرایی برای آغاز تبادل بار ریلی دست یابیم.

مدیرعامل راه آهن افزود: در بخش ترانزیت ریلی، سال گذشته باوجود اینکه در چهار ماه نخست سال با هیچ کشوری تبادل نداشتیم، رکورد ترانزیت ریلی سال‌های قبل را شکستیم و امیدواریم این رکورد را در سال جاری جابجا کنیم.

مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با ساخت هزار کیلومتر خطوط ریلی آنتنی حمل بار متحول می‌شود.

سعید رسولی افزود: طبق مطالعات انجام شده، فقط با ساخت هزار و ۶۲ کیلومتر خطوط آنتنی و اتصال ۱۲۱ چشمه بار به ریل، می‌توان سالانه ۱۳۰ میلیون تن بار را که هم اکنون از طریق جاده حمل می‌شوند با استفاده از خطوط ارزان و ایمن ریل جابجا کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته برغم شکست رکورد تاریخی حمل بار در کشور، ۵۰ میلیون تن بار با ریل جابجا شد افزود: با توجه به واقعیت‌های موجود و ظرفیت‌های کشور، امسال به عنوان سال پایانی برنامه ششم و ۵ سال آینده یعنی تا پایان برنامه هفتم توسعه، حداقل ۱۰۰ میلیون تن از بار این چشمه‌های بار را جذب حمل و نقل ریلی خواهیم کرد که نقشی اساسی در کاهش قیمت تمام شده، کاهش مخاطرات جاده‌ای و آلودگی هوا خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از دو سال گذشته هیچ واگن باری و مسافری و انواع لکوموتیو و خودکشش از خارج کشور خریداری نشده است افزود: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بیش از هزار و ۷۹۳ دستگاه انواع واگن و لکوموتیو در داخل کشور تولید یا بازسازی شده است و برای تحقق حمل بار چشمه‌های بار شناسایی شده، طبق مطالعات موجود حداقل باید ۶۶ هزار واگن به شبکه ریلی کشور اضافه شود.

وی از تقاضای بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ واگن توسط بخش خصوصی در حال حاضر خبر داد و افزود: با استفاده از منابع مالی موجود و ظرفیت‌های قانونی این تقاضا‌ها دسته بندی شده و به کارخانجات واگن سازی سفارش داده می‌شود و امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی و منابع بانکی و کمک‌های دولتی تامین مالی ساخت این واگن‌ها انجام شود که در این صورت، تحول بزرگی در صنعت ریلی کشور بوقوع پیوسته و این صنعت متحول می‌شود.

مدیرعامل راه آهن همچنین بر لزوم ارتقای بهره وری ناوگان موجود و افزایش سرعت سیر قطار‌ها و تعمیر ناوگان خراب موجود تاکید کرد و افزود: خوشبختانه در سایه اعتماد و تکیه بر توان تولید کنندگان داخلی کشورمان، صنعت ریلی مسیر خودکفایی را بخوبی طی کرده و در ترمز قطار‌های باری و محور قطار که روزگاری وارد کننده بودیم امروز به صادرکننده تبدیل شده‌ایم.

وی اضافه کرد: در تولید داخل باید فرایندی شکل بگیرد که تولید برای تولیدکننده صرفه اقتصادی داشته باشد و به همین دلیل، شرکت راه آهن علاوه بر تامین نیاز‌های شبکه ریلی داخل کشور، به دنبال بازاریابی برای تولیدات این شرکت‌ها در کشور‌های دیگر هم هست.

انتهای پیام/۱۰۰۵