به گزارش آوای خزر، از محبوبترین اعمال نزد خدای متعال نماز است؛ نماز چنان قدر و منزلتی نزد پروردگار دارد که در گنجینۀ روایی ما از آن با عنوان ستون، خیمۀ دین و همینطور معراج مؤمن یاد شده است. علاوه بر این، در روایات دیگری هم داریم نماز نخستین موضوعی است که از هر انسانی در روز قیامت دربارۀ آن سؤال میشود، اگر نماز مورد پذیرش واقع شود سایر اعمال انسان نیز پذیرفته میشود و در مقابل، اگر مورد پذیرش قرار نگیرد، سایر اعمال انسان نیز مورد پذیرش قرار نمیگیرد و این گوشهای از جایگاه این عمل نزد خدای متعال است.
در بخشی از روایات اهلبیت علیهمالسلام اینطور بیان شده است که نماز چند گروه از انسانها مورد پذیرش قرار نمیگیرد، آنان چه کسانی هستند؟ پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در حدیثی در این باره فرمود:
«ثَمانیهٌ لا تُقبَلُ مِنهُمُ الصَّلاهُ: العَبدُ الآبِقُ حتّی یَرجِعَ إلی مَولاهُ، والناشِزُ و زَوجُها علَیها ساخِطٌ، ومانِعُ الزَّکاهِ، وتارِکُ الوُضوءِ، والجاریَهُ المُدرِکَهُ تُصَلِّی بغَیرِ خِمارٍ، وإمامُ قَومٍ یُصَلِّی بهِم وهُم لَهُ کارِهُونَ، والسَّکرانُ، والزَّبِینُ؛ وهُو الذی یُدافِعُ البَولَ والغائطَ؛
۸ نفرند که نمازشان پذیرفته نمیشود:
- بنده فراری، تا زمانی که به سوی مولایش برگردد.
- زن نافرمان، که شوهرش از او ناراضی است.
- کسی که زکات نمیدهد.
- کسی که وضو نمیگیرد.
- دختر بالغی که بدون روسری نماز بخواند.
- پیشوای قومی که با آنان نماز بخواند در حالی که از او ناراضی هستند.
- آدم مست
- و زَبین، یعنی کسی که بول و غائط خود را به زور نگه داشته است.
منبع: مکارم الأخلاق: ۲ / ۳۲۴/ ۲۶۵۶، منتخب میزان الحکمه: ۳۲۶
انتهای پیام/۱۰۰۵