به گزارش آوای خزر، گروههایی از سراسر جهان در سه دسته مسابقات ربات برای کاوش غارهای زیرزمینی شرکت کردند.
آژانس پروژههای تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) به دلیل چالشهای خود مشهور است. در اوایل دهه ۲۰۰۰ یک سری مسابقات رانندگی خودران برگزار شد که به طور مستقیم منجر به اتومبیلهای بدون راننده امروزی شد.
اکنون Grand Challenge به چالش جدید تبدیل شده است. چالش زیرزمینی (SubT) که روزهای گذشته برگزار شد. این مورد جدید همچنین به طور مستقیم برای فناوریهایی که در اکتشافات فضایی مفید خواهند بود، کاربرد دارد.
ظاهراً چالش به منظور ایجاد یک سیستم رباتیک است که قادر به شناسایی و حتی کمک بالقوه قربانیان یک بلای طبیعی یا فاجعه دیگر باشد. این مسابقه به دو دسته کلی تقسیم شد و هر دسته سه نوع مختلف زمین را مورد بررسی قرار دادند.
این دو دسته عبارت بودند از مسیر واقعی که در آن از روباتهای فیزیکی استفاده میشود و مسیر مجازی که بر توسعه الگوریتمهایی برای جستجوی یک منطقه معطوف است.
رباتها یا الگوریتمهای هر دسته در معرض سه زمینه مختلف قرار گرفتند: مدار تونلی، مدار شهری و مدار غاری. مسابقه مدار تونلی در آگوست ۲۰۱۹ در برخی از تونلهای متروکه معدنی اطراف پیتسبورگ برگزار شد، در حالیکه مسابقه مدار شهری در فوریه ۲۰۲۰ در نیروگاه متروکه ایالت واشنگتن برگزار شد.
بهدلیل همهگیری کرونا، رقابتهای Cave Circuit که قرار بود پاییز ۲۰۲۰ در غار لوییزویل مگا در کنتاکی برگزار شود، دوباره برنامهریزی شد تا سپتامبر سال جاری به اجرا درآید.
هدف در هر سه منطقه و برای هر دسته ربات، یکسان است؛ تا آنجا که ممکن است اهداف مورد علاقه (یعنی قربانیان احتمالی) را شناسایی و پیدا و آنها را برای پیگیری پاسخ دهندگان اولیه، پرچمگذاری کند. دستیابی به این موضوع، آنقدرها که به نظر میرسد آسان نیست و نیاز به هماهنگی بسیاری از رباتها دارد که در محیط، جستجو کنند و با یکدیگر در تماس باشند.
گروههای رباتیک از سراسر جهان در این مسابقات شرکت کردند. برخی از سوی "دارپا" تأمین مالی شدند، در حالیکه برخی دیگر کاملاً مستقل بودند و با بودجههای شخصی، تأمین اعتبار شدند. در نهایت، CERBERUS با بودجه DARPA برنده رقابت سیستمها شد.
گروه CERBERUS، یک همکاری بین دانشگاههای مختلف از جمله دانشگاه نوادا، رنو، ETH زوریخ و دانشگاه برکلی است. نمره ۲۳ آنها با گروه دیگری با بودجه DARPA (CSIRO Data ۶۱) مساوی شد، اما در نهایت، جایزه ۲ دلاری که برای برنده شدن در مسابقه ارائه شده بود، به خانه بردند.
مسابقه مجازی، از سوی دینامو هدایت شد. یک تلاش شخصی که بودجه آن را به خود اختصاص داد و برنده مسابقه مجازی آن، ۷۵۰ هزار دلار جایزه گرفت.
در دو سال گذشته، فناوریهای مورد استفاده در این سیستمها، پیشرفت چشمگیری داشتهاند. CoSTAR، گروهی که تا حدی از سوی رباتیکهای آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا اداره شد، از وجود هوش مصنوعی جدید و سیستمهای ناوبری که میتوانند در محیطهای کاملاً متفاوت استفاده شوند، بسیار بهره میبرد.
این محیطها شامل غارهای قمری یا مریخی هستند که میتوانند محلهای قابل سکونت در آن مکانهای خطرناک را بررسی کنند.
اگر چالش اصلی، رانندگی خودمختار در برنامه باشد، فناوریهای جدید اکتشاف غار ممکن است هنگامیکه برای مأموریتهای اکتشافی قمری یا مریخی مورد نیاز هستند، آماده شوند./صداوسیما
انتهای پیام/1005