دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
در گفتگو با معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران اعلام شد
معاون آموزش ابتدایی اداره‌‌کل آموزش و پرورش مازندران به تشریح کتب هشت‌جلدی پیش‎دبستانی پرداخت و از بومی‎سازی کتب درسی و اقدام برای تألیف کتاب راهنمای والدین در تمامی پایه‌های تحصیلی گفت.
تشریح کتب هشت‌جلدی پیش‎دبستانی و اقدام برای تألیف کتاب راهنمای والدین در تمام پایه‌های تحصیلی

به گزارش آوای خزر از ساری، با اعلام خبر طراحی، چاپ و انتشار هشت جلد کتاب درسی برای دوره پیشدبستانی، این سؤال به ذهن خیلی‌ها خطور کرده است که بهراستی آیا این تعداد کتاب و احتمالاً با حجم بالای محتوایی که دارد، آیا برای کودک 6 ساله به لحاظ حمل و نقل و فهم مطالب، سنگین نیست؟ و اصلا چرا باید هشت جلد کتاب برای این مقطع تحصیلی در نظر گرفته شود؟ به همین دلیل به سراغ معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش مازندران رفتیم تا پاسخ این سؤالات را دریافت کنیم.

سید عیسی میرشفیعی با بیان اینکه هشت جلد کتاب پیشدبستانی مورد تأیید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کشور و مایه افتخار است، افزود: این یک کار تألیفی از سوی هشت معلم مازندران است، مدت دو سال و هر هفته 6 ساعت برای آن وقت گذاشته شد، ابتدا شبکه مفهومی و بعد از آن نیز محتوا را تولید کردیم که در نتیجه به سازمان پژوهش رسید و در تیرماه 95 نیز پس از تأیید تمام محتوا، در 16 شهریورماه به زیر چاپ رفت.

وی ادامه داد: در راستای یکپارچهسازی محتوای درسی، از اردیبهشت‌ماه 95 به تمام مراکز دولتی و غیر دولتی و مراکز دارای پیش‌دبستانی اعلام کردیم که باید از کتاب‌های واحدی استفاده کنند اما به این علت که در سال نخست قرار داشتیم؛ از فعالیت آموزشی آن مراکزی که این کتابها را درخواست ندادند و از کتابهای دیگری استفاده کردند، مانع نشدیم اما همچنان تأکید ما بر یکپارچه‌سازی محتواست.

وی افزود: مراکزی که از کتب تالیفی استان استفاده نمی کنند می توانند هرچه سریعتر با حضور در واحد اموزش ابتدایی ادارات آموزش و پرورش نسبت به تهیه کتاب اقدام نمایند در این راستا در نظر استان برای کلاس های پیش دبستانی استان گواهینامه یکپارچه استانی تولید گردد لذا  مراکزی که از محتوای استان استفاده نکنند در دریافت گواهینامه  و ثبت نام در پایه اول ابتدایی با مشکل مواجه می شوند.

** کتاب‌‌های کار و واحد کار پیش دبستانی

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: از این هشت جلد کتاب دوره پیشدبستانی، یک جلد مربوط به والدین و مربی بوده که جداست، 4 جلد نیز واحد کار است و هر جلد مربوط به دو ماه است و اینکه محتوا را پله پله براساس نیاز روز کودکان آموزش میدهیم.

میرشفیعی گفت: کتاب واحد کار «از خانه تا مدرسه» در مهر و آبان تدریس میشود، «من و خانواده‌ام» برای آذر و دی است، واحد کار سوم نیز بحث ایران و مشکل امروزی آب با نام «ایران و آب» در بهمن و اسفند و کتاب دیگر نیز «موجودات اطراف ما» در اردیبهشت و خرداد تدریس میشود، یک کتاب دیگر نیز که از سالهای گذشته در واحد کار بوده «انس با قرآن» نام دارد که در طول سال با کودک همراه است.

وی افزود: کتابهای رنگین‌کمان مهربانی 1 و 2 نیز دو کتاب کار است، در طول روز نهایت دو جلد کتاب همراه کتاب کار می‌تواند با نوآموز باشد.

معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه تنها دو کتاب کار شبیه کتاب‌های کار جدید در بازار 24 هزار تومان است، گفت: پکیج هشت جلدی پیشدبستانی که آموزش و پرورش مازندران توسط انتشارات مدرسه طراحی و منتشر کرده است؛ 30 هزار تومان قیمت دارد.

میرشفیعی ادامه داد: کتابهای منتشره را در اختیار هر استانی که متقاضی دریافت باشد، قرار می‌دهیم، هم‌اکنون نیز کتاب راهنمای والدین متقاضی دارد.

این مسئول بیان کرد: کتاب‌های منتشر شده برای سال آینده نیز تحلیل محتوایی می‌شود، البته با توجه به رقابتی که در تولید محتوا در پیش دبستانی کشور وجود دارد و بسیاری از سازمان‌ها رقیب مازندران برای دریافت تأییده از سازمان پژوهش و برنامهریزی بودند، مازندران توانست مهر تأیید در بخش محتوا را برای این مجموعه هشت جلدی به‌دست بیاورد.

تشریح کتب هشت‌جلدی پیش‎دبستانی و اقدام برای تألیف کتاب راهنمای والدین در تمام پایه‌های تحصیلی

** بومیکردن کتاب‌های درسی را در دست اقدام داریم

وی درباره تألیفات در دست اقدام اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران گفت: معتقدیم که تربیت آموزشی دانشآموزان دارای سه ضلع به‌نام‎های مدرسه، جامعه و خانواده است و بر روی خانواده تأکید داریم، به همین دلیل نیز برای سال آینده امیدواریم بتوانیم تا اردیبهشتماه 96 ، کتاب راهنمای والدین را برای همه پایههای تحصیلی چاپ کنیم.

میرشفیعی بیان کرد: بحث مازندران‌شناسی را نیز در برنامه داریم تا در کتابهای ادبیات، تاریخ، جغرافیا و سایر کتابها مطالب بومی گنجانده شود، زیرا براساس برنامه درس ملی تاکید شده است که 20 درصد محتوای درسی بومی شود، لذا استانها می‌توانند در این زمینه اقدام کنند البته هنوز تاکنون اقدامی صورت نگرفته، اما مازندران در نظر دارد استارت این فعالیت آموزشی را آغاز کند و امیدواریم بتوانیم تا چند سال آینده به این مهم برسیم.

معاون مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در آموزش ابتدایی در پایان گفت: تمام مراکز اعم از تبلیغات اسلامی، بهزیستی و ... که از کتاب پیش‌دبستانی استفاده می‌کنند، الزاماً مربیان آنها باید 30 ساعت آموزشی را بگذرانند.

انتهای پیام/ 1001
مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار