دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۲۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
معاون عمرانی استاندار مازندران:
قرار گرفتن مازندران در کانون گرد و غبار/ گول جنگل‌های هیرکانی را نخوریم!
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران می‌گوید: نباید گول همین مقدار جنگل باقیمانده هیرکانی را بخوریم، مازندران در کانون گرد و غبار گرفته و باید اقدامات سلبی و ایجابی مورد توجه دستگاه‌ها باشد.

آوای خزر آزاده بابانژاد: وقوع پدیده گرد و غبار در مازندران طی روز‌های چهارم و بیستم شهریورماه شرایط ناسالمی را برای برخی از شهر‌های مازندران رقم زد.

بر اساس اعلام سید محمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران این پدیده منشأ خارجی داشته است و احتمال تکرار آن وجود دارد، عطاالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز اعلام کرد: منشأ خارجی و از سوی دیگر فعالیت معادنی که موازین محیط زیستی را رعایت نمی‌کنند مزیت بر علت شده است که به طور خاص در آمل شرایط ناسالم را مضاعف کرده است.

امروز و در نشستی که به همین منظور در دفتر احمد توکلی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران تشکیل شد، به مسائل تازه‌ای از علل و عوامل داخلی و پیشگیری و مقابله با آن اشاره شده است.

توکلی اشاره‌ای به تهران خوش آب و هوا و ییلاقی به عنوان پایتخت ایران و محل زندگی شاه‌های قاجار داشت که اکنون به یکی از شهر‌های آلوده جهان تبدیل شده است و معتقد است مازندران اگر با همین وضعیت پیش برود و عوامل خارجی در کنارعوامل داخلی ایجاد گرد و غبار در استان را تشدید کند، یک تهران دوم به نام مازندران در راه است!

او با بیان اینکه به نظر می‌رسد به کشور‌های همسایه که منشأ گرد و غبار هستند امیدی نیست، عنوان کرد: مازندران دارای ۴۷۰ کیلومتر ساحل است و با سواحل گلستان و گیلان در مجموع ۹۰۰ کیلومتر ساحل در شمال داریم و در پهنای ۱۰۰ متر این قابلیت هست که با یک طوفان خفیف به کانون ریزگرد تبدیل شوند.

گول جنگل‌های هیرکانی را نخوریم/ قرار گرفتن مازندران در کانون گرد و غبار
معاون عمرانی استاندار مازندران اظهار داشت: در این استان از بابت فعالیت معادن نیز شاهد وجود ریزگرد‌ها هستیم. بار‌ها در شورای معادن و در کارگروه‌های مرتبط از برخورد با ۱۵ معدن‌دار بر نیامدیم که بیایند در فضای کار خودشان مه‌پاش نصب کنند.

توکلی با بیان اینکه در یک کانون خطرناک گرد و غبار قرار گرفته‌ایم، گفت: اگر کارگروه پیشگیری، مقابله، و سازگاری با پدیده گرد و غبار وظایف خود را انجام ندهد و جبران مافات نکند به زودی مازندران روز‌های متعدد اضطرار را خواهد دید.

او ادامه داد: نباید گول این مقدار جنگل باقیمانده هیرکانی را بخوریم گرچه می‌تواند به ترسیب کربن کمک کند، اما در بخش ریزگرد‌ها نمی‌تواند کمک‌کار باشد.

این مسوول تصریح کرد: اولا باید در حوزه داخلی معادن آلاینده را شناسایی کنیم و آن‌ها باید در تحقق مسوولیت اجتماعی و اعمال دستورالعمل‌های محیط زیستی جدیت داشته باشند.

گول جنگل‌های هیرکانی را نخوریم/ قرار گرفتن مازندران در کانون گرد و غبار
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با اشاره به طرح کاشت یک میلیارد درخت، افزود: یک زمانی ۱۰ میلیارد درخت را قطع کردیم و جایگزین نکردیم و حالا باید جایگزین شود چرا که شرکت‌های پیمانکار برداشت چوب را انجام دادند، اما خبری از احیای جنگل نبود.

او معتقد است که باید نسبت به کاشت درخت توسکا و درخت آزاد – که در ماسه هم رشد می‌کنند - در مناطقی که آزادسازی سواحل انجام شده است و همچنین در پیاده‌راه‌های سلامت، در باند‌های حداقل ۱۰ تا ۱۵ متری به عنوان بادشکن اقدام شود.

توکلی از مدیرکل محیط زیست مازندران خواست تا این مهم نیز به عنوان دیگر مصوبه به تمامی دستگاه‌های مربوطه استان ابلاغ شود و اعتبارات آن نیز دیده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران اشاره‌ای به فصل برداشت برنج و گندم داشت که در بخش‌هایی از مازندران سطح دید به دلیل آتش‌زدن کاه و کلش به ۵۰ متر می‌رسد و هنوز جهاد کشاورزی نتوانسته است کشاورزان را متقاعد کند که آتش زدن پسماند‌های کشاورزی به خاک و هوا و جانداران آسیب می‌رساند.

او تاکید کرد که باید اقدامات سلبی و ایجابی در برابر معدن‌داران، کشاورزان، صنایع و هر فعالیتی که در آلودگی هوا به ویژه در وقوع پدیده ریزگرد نقش دارد، انجام بگیرد و بخشی نیز از طریق اطلاع‌رسانی و با کمک رسانه‌ها به استحضار جامعه هدف برسد.

انتهای پیام/۱۰۰۱/

مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار