کاهش نیروی ماهر و فاصله آموزش و صنعت، در نشست شورای مهارت مازندران بهعنوان یک هشدار جدی مطرح شد؛ جایی که بر تغییر رویکرد آموزشی و مشارکت واقعی کارفرمایان تأکید شد. به گزارش آوای خزر، مدیران حاضر خواستار تقاضامحوری در مهارتآموزی شدند.
ابراهیم فلاح – آوای خزر: رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در نشست شورای مهارت مازندران هشدار داد که افت نیروی کار ماهر بهدلیل ضعف مهارتآموزی و گسست میان آموزش و صنعت، آینده بازار کار را تهدید میکند. غلامحسین محمدی گفت تغییرات سریع فناوری بسیاری از مشاغل را حذف میکند و «۶۰ درصد نیروهای فعلی نیاز فوری به ارتقای مهارت دارند».
او با اشاره به رشد مشاغل چندمهارتی افزود امروز کارفرمایان بهدنبال نیروهایی هستند که توانایی فعالیت در چند حوزه را همزمان داشته باشند؛ بنابراین ساختار آموزشی فعلی جوابگو نیست و باید از مدلهای سنتی فاصله گرفت.
معاون اقتصادی استاندار نیز تربیت نیروی ماهر را دغدغه اصلی مازندران دانست و تأکید کرد که مؤسسات آموزشی فقط زمانی قابل اتکا هستند که برنامهمحور و کارآمد عمل کنند. محمدابراهیم تولایی گفت تسهیلات حمایتی برای بنگاهها باید سازمانیافته تخصیص یابد و در حوزه سربازان مهارت نیز استان از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.
لزوم مشارکت کارفرمایان و بازطراحی آموزش
محمدی در ادامه با اشاره به تجربه موفق مازندران در مسابقات ملی مهارت اصفهان، این دستاورد را نمونهای از مشارکت مؤثر دانست و تصریح کرد که آموزش باید بهسمت مدلهای مشارکتی با دانشگاهها، صنعت و آموزشگاهها حرکت کند. او تغییر رویکرد از «عرضهمحوری» به «تقاضامحوری» و توجه به زیستبوم استانها را ضروری خواند.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای از نبود نظام رتبهبندی مربیان و آموزشگاهها نیز انتقاد کرد و گفت تا زمانی که ساختار اعتبارسنجی مشخص نباشد، «انتخاب محل آموزش برای مهارتآموزان بیمعناست».
وی افزود یکی از چالشهای جدی، مهاجرت گسترده نیروها از بخش دولتی به خصوصی است و اگر سازمان فنیوحرفهای میخواهد اثرگذار باشد، باید بهجای پرداختن به جزئیات، الگوهای کلان ناکارآمد را اصلاح کند. محمدی همچنین با اشاره به اضافه شدن این سازمان به ماده ۹۲، گفت افزایش مشارکت کارفرمایان و اتخاذ «استراتژی فروتنی» شرط عبور از وضع موجود است.
در پایان این نشست بر تغییر نگرشها، بازطراحی چارچوبهای آموزشی و حرکت به سمت بازارسازی حرفهای در حوزه مهارتآموزی تأکید شد.

برچسبها :