دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۴۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۵
زندگی جریان دارد

گشودن دریچه‌های جدید حیات برای بیماران قلبی در مازندران

گشودن دریچه‌های جدید حیات برای بیماران قلبی در مازندران
جراحی آخرین راه است و بیمار، اما توان تحمل چند ساعت ماندن زیر تیغ را ندارد، بین دو راهی مرگ و زندگی مانده است، حالا خبر می‌رسد که دریچه‌ای جدید برای حیات باز شده است؛ کاشت دریچه آئورت به روش مداخله بسته و این آغاز یک راه امیدآفرین برای بیماران قلبی عروقی است.

به گزارش آوای خزر، بر اساس آماری که سال گذشته محمدعلی حسینیان رئیس بیمارستان فاطمه الزهرا (س) ساری به خبرنگاران داده بود، سالانه نزدیک به ۶ هزار و ۶٠٠ نفر در این مرکز درمانی از خدمات آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی بهره‌مند شده و یک هزار و ۳٠٠ نفر نیز تحت عمل جراحی قلب باز قرار می‌گیرند.

اینکه جراحی اولین و آخرین راه حل برای درمان تنگی دریچه آئورت در بیماران قلبی بوده و هست به یک واقعیت تبدیل شده، و جایگزینی برای این روش هنوز مورد پذیرش بیماران یا واقع نشده است و یا اصلا چنین چیزی را متصور نبوده و آگاهی ندارند.

انجام نخستین شیوه درمانی به روش بسته در این بیماران آنهم در بیمارستان قلب ساری خبر خوشایندی بود که مرا به سمت این مجموعه درمانی کشاند. یک هماهنگی با بیمارستان و نهایتاً گفتگو با دکتر سید مرتضی تقوی متخصص قلب و عروق و استادیار گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مازندران که پیشتر نیز به دلیل مداخلات پیشرفته و نتیجه‌بخش در مراحل درمان بیماران قلبی مورد تقدیر قرار گرفته بود، برایم حائز اهمیت بود.

بخش آنژیوگرافی بیمارستان قلب ساری گرچه در خود سر و صدای بیماران و رفت و آمد کادر پزشکی و سرکشی از بیماران را داشت، اما محلی بود که بهتر می‌توانستم به اهمیت کار پی ببرم، اینجا محل گفتگوی ماست.

دکتر تقوی می‌گوید: اگر بخواهیم روش کاشت دریچه آئورت به روش تاوی یا مداخله بسته را در استان مازندران در نظر بگیریم به سال ۱۳۹۹ توسط دکتر محمد کشوری در بیمارستان تأمین اجتماعی ساری بازمی‌گردد که بر روی دو بیمار انجام داد، اما پس از آن به دلیل یکسری از محدودیت‌ها ادامه پیدا نکرد.

او با بیان اینکه پس از گذشت چهار سال، اکنون بار دیگر مسیری تازه‌ای در درمان تنگی دریچه آئورت باز شده است و امیدواریم استمرار داشته باشد، تصریح کرد: البته کاری نبوده که چند هفته و چند ماه بوده باشد بلکه هماهنگی‌ها و فراهم‌آوردن زیرساخت‌های آن ازجمله سیتی‌آنژیو، اکومری، تعیین سایز دریچه، آموزش همکاران، بخش‌های ویژه، تجهیزات، و پیش‌بینی‌های متعدد طی یکسال انجام شد تا بتوانیم نسبت به آغاز این شیوه درمان مصمم شویم.

گشایش دریچه‌ای تازه به روی دریچه‌های قلب

این متخصص قلب و عروق، با بیان اینکه درمان اصلی تنگی دریچه آئورت در طول چند دهه جراحی یعنی از سال ۱۹۵٠ تاکنون بازکردن قفسه سینه و تعویض دریچه آئورت بوده است تا یک دریچه مصنوعی فلزی یا بافتی جایگزین شود، افزود: علاوه بر آن بیمار در بیهوشی کامل است، روی پمپ قلبی ریوی قرار می‌گیرد، جراحی چند ساعت طول می‌کشد و دوباره قفسه سینه دوخته می‌شود و بیمار برای مدتی باید در بخش مراقبت‌های ویژه بستری باشد.

دکتر تقوی با بیان اینکه تنگی دریچه آئورت عمدتاً در افراد مسن اتفاق می‌افتد و توان تحمل جراحی برای هر بیمار متفاوت و عوارض حین و پس از عمل نیز برای هر کدام متفاوت است، گفت: ریسک خونریزی، ریسک عفونت، ریسک عوارض دستگاه تهویه، اختلالات خونی و کلیوی و... نیز در عمل قلب باز وجود دارد و متأسفانه یک تعداد افرادی داشتیم که نیاز به تعویض دریچه آئورت داشتند، اما توان تحمل جراحی در آنها نبود یعنی اگر جراح بخواهد دست به چنین عملی بزند، فرد از بین می‌رود و عملاً می‌پذیرفتیم که کار دیگری از دست ما بر نمی‌آید.

او ادامه داد: از حدود ۲۲ سال پیش از سال ۲٠٠۲ در دنیا پس از سال‌ها تحقیق، تلاش و پیگیری نخستین بیمار کاشت دریچه آئورت به روش مداخله بسته یا «closed intervention» در فرانسه انجام شد و به همه دنیا نشان داد که نمی‌توانیم در برابر این بیماران بگوییم دستمان بسته است بلکه راه حیات و دریچه‌های حیات برای آنها باز است.

این متخصص قلب و عروق گفت: در طول دو دهه، هم تکنیک و هم تجهیزات این نوع درمان پیشرفت کرد و هم خیلی از مراکز به سمتی رفتند که این کار را آموزش ببینند. اکنون در دنیا مراکزی که کاشت دریچه آئورت به روش بسته را انجام می‌دهند از جایگاه ویژه برخوردارند و یک اعتبار علمی و یک آبروی قابل وصفی پیدا می‌کنند.

دکتر تقوی ادامه داد: این شیوه درمان سبب می‌شود که مراکز بتوانند علاوه بر درمان بیماران تنگی دریچه آئورت، به دنبال درمان بیماری‌هایی که تا پیش از این عملاً بن‌بست بود و راهی برای آن وجود نداشت بروند، اکنون دانشگاه علوم پزشکی مازندران در زمره دانشگاه‌هایی قرار می‌گیرد که این توانمندی را دارد و مردم می‌توانند از این خدمت برخوردار شوند.

گشودن دریچه‌های جدید حیات برای بیماران قلبی در مازندران
 شرح حال نخستین بیمار قلبی با روش تاوی در بیمارستان قلب ساری

 او درباره بیماری که با شیوه مداخله بسته تحت درمان قرار گرفته است، تصریح کرد: یک خانم ۷۳ ساله بوده که بر اساس نسبت قد به وزن بین شاخص ۳۵ تا ۴٠ BMI بوده یعنی چاقی بیش از حد، و به دلیل فرم قفسه سینه و شکم، تحمل توان جراحی و عوارض جراحی برایش سخت‌تر بوده است. ضمن آنکه دیابت، سابقه التهاب روده و نارسایی کلیوی نیز داشت؛ بنابراین با تشخیص تنگی دریچه آئورت و وضعیت بدنی بیمار که حتی قادر به کار‌های معمول زندگی خود به دلیل تنگی نفس نبوده، جراحی قلب باز خطرناک ارزیابی شده و در نهایت، عمل تاوی انجام گرفت.

دکتر تقوی ادامه داد: ۲٠ روز از جراحی گذشته، تنگی نفس بیمار برطرف و نوسان فشار خون تقریباً صفر شده و بیمار از نظر علائم قلبی به یک ثبات خوب رسیده است. (بیمار ظرف ۷۲ ساعت ترخیص شد)

تفاوت‌های جراحی قلب باز و کاشت دریچه آئورت

استادیار گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مازندران در خصوص تفاوت زمان انجام جراحی قلب باز و روش جدید یعنی «TAVI» به خبرنگار ما گفت: در عمل قلب باز، بسته به نوع بیماری جراحی بین ۲ تا ۴ ساعت طول می‌کشد و در روش تاوی - که با کاشت دریچه آئورت از طریق کانتر است - بین یک تا دو ساعت و زمان ترخیص در روش جراحی قلب باز نیز حداقل یک هفته و در روش مداخله بسته، ۴۸ تا ۷۲ ساعت است.

او بیان کرد: ضمن اینکه در روش تاوی، بیماران در اغلب موارد بیهوشی عمومی نمی‌گیرند، اصطلاحاً به دستگاه برای تنفس وصل نمی‌شوند، حتی در بسیاری از مواقع دیگر نیازی به اکومری نیز در حین انجام کار نیست، خیلی از مواقع بیماران با یکسری از دارو‌های آرام‌بخش (sedate) به یک آرامش می‌رسند و پیش از اینکه از بخش آنژیوگرافی خارج شوند بیدار هستند و با پزشک و همراه صحبت می‌کنند و با یک شرایط تا حدودی متعارف از بخش خارج می‌شوند. همچنین پس از آن زخم بستر، عوارض خونریزی‌دهنده، اختلالات دستگاه تهویه و تنفس را ندارند و یا کمتر دچار می‌شوند.

دکتر تقوی در پاسخ به اینکه چطور ریسک چنین عملی را پذیرفتید؟ گفت: معمولاً چالش‌های خاص خود را دارد؛ در کار‌های تهاجمی همیشه درجاتی از ریسک را می‌پذیریم، درباره بیماران نخست به خاطر حسایست‌هایی که هست این فشار روی ما بیشتر بود، اما ما یقین داشتیم که می‌توانیم این کار را انجام بدهیم، چون هر آنچه لازم بود را تهیه کردیم؛ و پشت این عمل یک و نیم ساعته (یعنی آغاز این نوع کار)، یک سال تحقیق و هماهنگی وجود داشت و قطعاً برای عمل‌های بعدی آمادگی وجود دارد.

آزاد بودن هزینه کاشت دریچه آئورت 

این متخصص قلب و عروق در بخش پایانی گفتگو به نکات مهمی اشاره کرد؛ یکی اینکه روش تاوی روز به روز در دنیا پیشرفت می‌کند و توانسته است هر چقدر که جلوتر می‌رود جا را برای جراحی تنگ‌تر کند یعنی به نسبت افرادی که جراحی قلب باز انجام می‌دهند روش تاوی مدام در حال افزایش است، بنابراین در دنیا و ایران برای این گروه از بیماران فرصتی جدید پیش آمده که از آن استفاده کنند.

او ادامه داد: موضوع بعدی؛ عدم آگاهی در بین مردم و حتی برخی از همکاران پزشک است از اینکه نمی‌دانند چنین خدمتی در بیمارستان فاطمه الزهرا (س) شروع شده است.

تقوی درباره هزینه‌های عمل تاوی تصریح کرد: در حال حاضر کاشت دریچه آئورت پوشش بیمه‌ای ندارد و آزاد است و هزینه‌های آن برای خانواده‌ها تا حدی سنگین است، گرچه اکنون خانواده‌هایی داریم که برای سلامتی عزیزان خود تحت هر شرایطی هزینه‌ها را تقبل می‌کنند، اما انتظار می‌رود که مسئولان مربوطه تدابیری انجام بدهند تا این کار با هزینه کمتر و با فشار کمتری برای خانواده‌ها صورت بگیرد و هم خیران سلامت برای آنهایی که امکان مالی ندارند، با نیات خیر کمک کنند.

گشودن دریچه‌های جدید حیات برای بیماران قلبی در مازندران
روزنه‌هایی برای پوشش بیمه‌ای کاشت دریچه آئورت

عضو هیأت علمی دانشگاه اظهار کرد: هر روش، اقدام، دارو و درمان جدید که وارد نظام سلامت می‌شود از یک جایی به بعد زیر پوشش بیمه قرار می‌گیرد یعنی باید در سیستم بیمه پذیرفته بشود و البته خبر خوشایندی هم داریم که بیمه سلامت و تأمین اجتماعی به این سمت رفته‌اند و نیاز به روند اداری و اجرایی دارد.

او ادامه داد: امیدواریم در سال جاری یا سال آینده این اتفاق خوشایند بیفتد، اما موضوع این است که شاید بیمار خاص ما وقتی به این مرحله می‌رسد فرصتی ندارد تا منتظر اتفاق بیمه‌ای باشد چرا که برای این بیماران روز و هفته مهم است و نمی‌شود منتظر تحقق بیمه ظرف ۶ ماه یا یکسال بود.

یکی دیگر از نکاتی که این پزشک متخصص قلب و عروق به آن اشاره داشت این بود که اگر پس از سال‌ها دریچه بافتی دچار تخریب شود امکان تعبیه مجدد دریچه در داخل دریچه قبلی وجود دارد یعنی بیماران بدون نیاز به جراحی باز از سالا‌ها بعد با کاشت یک دریچه جدید به حیات خود ادامه می‌دهند. (این روش در بیمارانی که پیشتر جراحی قلب باز انجام داده‌اند نیز قابل انجام است)

 روش‌های پیشگیری از نارسایی دریچه آئورت

 دکتر تقوی در بخش پایانی گفتگو با بیان اینکه پیشگیری یک اصل مهم در همه ابعاد طب و بیماری قلبی عروقی است، تصریح کرد: به طور معمول پیشگیری در اغلب بیماری‌ها با سبک سالم زندگی، رعایت رژیم غذایی، ورزش منظم، کنترل وزن، عدم استفاده از دخانیات، کاهش استرس‌های روزمره اتفاق می‌افتد و کنترل یکسری بیماری‌های شناخته شده در بیماری‌های قلبی مثل دیابت، فشار خون نیز حائز اهمیت است.

متخصص قلب و عروق بیمارستان قلب ساری ادامه داد:، اما درباره این بیماری خاص یعنی تنگی دریچه آئورت، واقعیت این است که بیشتر وابسته به سن هستند و عمده بیماران عملا از ۷۵ و ۸٠ سالگی به بالا دچار این بیماری می‌شوند گرچه بیمارانی زیر این سن هم داریم.

او ادامه داد: البته این بیماری در طول سالیان آهسته‌آهسته پیشرفت می‌کند بنابراین اگر به‌ویژه افراد مسن دارای علائم تنگی نفس، کاهش توان راه رفتن، خستگی زودرس گاهی همراه با سرگیجه و کاهش سطح هوشیاری گذرا، و درد قفسه سینه بودند با پیگیری منظم و در زمان مناسب به پزشک مراجعه کنند تا درمان صورت بگیرد چرا که برخی از بیماران در زمان از دست رفته مراجعه می‌کنند.

دکتر تقوی در پایان یادآور شد که روش کاشت دریچه آئورت را ابتدا در بیماران بالای ۸٠ سال مجاز به انجام بودیم، اما اکنون با پیشرفتی که اتفاق افتاد برای بیماران بین ۶۵ تا ۸٠ سال می‌توانیم این روش یا جراحی باز را پیشنهاد بدهیم و فعلا برای بیماران زیر ۶۵ سال از جایگاه پایین‌تری برخوردار است، اما روند مطالعات و دستورالعمل‌های بین‌المللی به نوعی است که احتمالا برای سال‌های آینده مجوز زیر ۶۵ سال را هم صادر می‌کنند.

 نگاه مساعد دولت و مجلس برای پوشش بیمه‌ای دارو‌ها و درمان‌های جدید

 به گزارش آوای خزر، در زمینه موضوع پوشش بیمه برای روش جدید در درمان بیماران قلبی عروقی، تماسی با دکتر عالیه زمانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی داشتم که پاسخ داد: کمیته سلامت یکی از کمیته‌های سیزده‌گانه کمیسیون بهداشت است و درباره دارو‌ها و روش‌های درمان جدید با نظر مساعدی که رئیس جمهور و وزیر بهداشت دارد، مصمم است که حداکثر پوشش بیمه‌ای برای آنها انجام بگیرد، اما اینکه به طور خاص درباره این روش جدید هم باشد، در حال حاضر اطلاعی ندارم، اما قطعاً برای سلامت مردم نگاه مساعد به آن خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ما، دکتر محمدعلی حسینیان رئیس بیمارستان فاطمه الزهرا (س) ساری درباره هزینه‌های روش کاشت دریچه آئورت از رقم ۱۵٠ میلیون تومان سخن گفته بود و اینکه علاوه بر آن ۵٠ میلیون تومان هزینه سایر خدمات است، البته برخی دیگر از پزشکان معتقدند هزینه این روش از ۱۶٠ تا ۲۵٠ میلیون تومان بسته به نوع دریچه متفاوت است با این توضیح که اکنون دریچه‌ای داخل کشور آمده است که می‌توان هزینه این روش را تا ۱۴٠ میلیون تومان نیز مدیریت کرد.  

انتهای پیام/۱۰۰۱/

خبرنگار: آزاده بابانژاد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها