دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۴۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۵
سخنگوی شورای شهر مرکز مازندران در جمع خبرنگاران اعلام کرد

معضلات شهرداری ساری و راهکارهایی که اگر برخی‌ها گوش دهند!

معضلات شهرداری ساری و راهکارهایی که اگر برخی‌ها گوش دهند!
سخنگوی شورای شهر ساری ایده‌های مختلفی برای برون‌رفت شهرداری مرکز استان از مشکلات مالی دارد، اما گویا گوش شنوایی نیست و از طریق رسانه‌ها اعلام کرد که راهکارهایش کدامند تا مردم قضاوت کنند.

به گزارش آوای خزر از ساری، نشست خبری سید حسن احمدی سقندیکلایی روز شنبه ۲۴ شهریورماه با هدف تبیین برخی مسائل و چالش‌های پیش‌آمده و پیش روی شهرداری و شورای اسلامی شهر ساری برگزار شد.

شاید مهمترین مسئله‌ای که برای برخی شهروندان ساروی سوال باشد، پسماند شهری و وضعیت زباله‌سوز این شهر است، طرحی که پیشتر محمدعلی نوبخت فرماندار ساری نیز در جمع خبرنگاران خیلی روی آن حرف و گلایه داشت.

سخنگوی شورای شهر در این زمینه اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۲ قانون مدیریت پسماند، جمع‌آوری زباله و حمل آن با شهرداری، ایجاد محل دفن، سایت زباله و تسهیلات آن بر عهده وزارت کشور است. زباله‌سوز ساری با ظرفیت ۴۵۰ تن قرار است که روزانه ۲۵۰ تن زباله ساری و ۲۰۰ تن هم زباله شهر‌های اطراف را دریافت کند، اما اکنون به چالش بودجه برخورد کرده و متوقف است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر ساری با بیان اینکه تجهیزات زباله‌سوز طی یک قرارداد ۳۰ میلیون دلاری با شرکت چینی تا امروز به نصب ۹۵ درصدی رسیده است، افزود: در بخش ابنیه نیز پیشرفت بالای ۹۰ درصد است و برای تکمیل این پروژه ۲۴۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است ضمن آنکه نباید از بدهی ۹۰ میلیارد تومانی به پیمانکار‌ها غافل شد.

وی با بیان اینکه ماهانه ۴.۵ میلیارد تومان هزینه دفن و ۷ میلیارد تومان نیز هزینه حمل زباله‌های ساری است، گفت: سالانه ۱۳۸ میلیارد تومان بابت دفن و حمل زباله در این شهر باید هزینه شود و هر چقدر از تامین اعتبار برای تکمیل زباله‌سوز دورتر می‌شویم، هزینه‌های بیشتری را شهرداری باید متحمل شود.

راهکار‌های سخنگوی شورای شهر ساری برای برون‌رفت از مشکلات شهری
قصه‌ی تعدیل نیرو در شهرداری ساری

این عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر ساری در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به سوال خبرنگاران، درباره تعدیل نیرو اشاره‌ای به دوران شهردار سابق ساری داشت.

وی اظهار کرد: مسیر اجرای مصوبه در دوره آقای طالبی خوب نبوده است و پس از آن نیز برای اجرای مصوبه با سازمان بازرسی چندین مکاتبه شد. گرچه اکنون شنیده‌ام قانونی آمده است که می‌تواند قابلیت اجرایی داشته باشد یعنی کسانی که زیر ۱۰ سال سابقه دارند بحث بازخرید را انجام بدهند و به نظرم باید در همین مسیر قرار بگیریم.

وی ادامه داد: بعد از دوره آقای عبوری ۱۲۰۰ نیرو وارد چرخه شهرداری شدند که این موضوع هزینه‌های شهرداری را زیاد کرد. در این زمان خیلی از پیمانکاران را هم فرستادیم که شکایت کنند، احکام گرفتیم و ماهانه ۱۸ میلیارد تومان بابت اجرای احکام از شهرداری دریافت می‌شود.

این عضو شورای شهر ساری یادآور شد که تمام نیرو‌های شرکتی شهرداری به عنوان نیروی رفت و روب جذب شدند و البته کارگری فضای سبز هم بودند در واقع هیچکدام نیروی اداری نبودند. برخی از اینها با قانونی که آمد تبدیل وضعیت شدند.

احمدی گفت: آقای طالبی بیشتر به چند تا مسئله توجه داشت اینکه صرفا باید زباله را جمع کنیم، رفت و روب را انجام بدهیم و حقوق را پرداخت کنیم که در هیچکدام موفق نبود و سرانجام رفت. ایده مدیریت شهری زمان طالبی این بود که، چون نیرو زیاد است باید اخراج کنیم. مثلا اگر یک نفر تخلف می‌کرد، مرخصی می‌رفت، مریض می‌شد و چند روز نمی‌آمد را اخراج می‌کرد و یک ناهنجاری در زمان ایشان ایجاد شد.

وی ادامه داد: آقای قبادی که آمد در واقع گزینه‌هایی که شورا می‌خواست نشد و، چون این انتخاب به فوریت بود، شهردار برنامه هم نداشت، اما ایده‌هایش خوب بود یعنی اعتقاد به سرمایه‌گذاری داشت، اعتقاد به اینکه حقوق پرسنل کم نشود و اعتقاد به سمت پروژه برویم را هم داشت که هیچکدام را طالبی نداشت.

احمدی به مشکل بیمه هم اشاره و تصریح کرد: زمان عبوری شهرداری ۲۰۰ میلیارد تومان در بانک آینده پول داشت و حدود ۱۷۰ میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بابت بیمه بدهکار بودیم و می‌توانستیم از محل ۲۰۰ میلیارد تومان بیمه را پرداخت کنیم و بدهی صفر شود و امروز این بلا سر ما نیاید، پول بیمه پرداخت نشد و در سال ۱۴۰۲ به ۲۸۵ میلیارد تومان رسید و در مجموع بابت بیمه اکنون ۶۰۰ میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکاریم؛ بنابراین یک جا‌هایی اجحاف شده و ما آسیب خورده آن زمان هم هستیم.

ماجرای نیرو‌های مازاد و تأخیر در پرداخت حقوق

وی با اشاره به تأخیر در پرداخت حقوق پرسنل شهرداری تصریح کرد: اینکه پرسنل شهرداری حقوق نمی‌گیرد فاجعه است. به شهردار گفتم و جلسات تشکیل شد، اما خروجی آن مشخص نیست، گفتم که باید ستاد بحران تشکیل بدهیم، چون ستاد بحران فقط برای سیل نیست، سیل انتقادات پرسنل است، آنجا باید ورود پیدا کنیم که چطور مشکل حقوق را حل کنیم. امروز (شنبه ۲۴ شهریور) ۲۴ روز از زمان سر رسید حقوق گذشته ولی پرداخت صورت نگرفته است، گرچه تیم شهرداری دارند مسیر را جلو می‌برند و تلاش حداکثری دارند ولی مسیر اشتباه است، هر چقدر هزینه بالا می‌رود فشار می‌آورند که درآمد را بالا بیاورند و در پایان اعتماد عمومی از بین می‌رود.

احمدی اعلام کرد: در شهرداری ساری ۹۴۹ پست رسمی داریم، نهایتاً ۸۰۰ نفر هم برای نیروی خدماتی نیاز داریم، اما تعداد نیرو‌های فعلی شهرداری ۵ هزار و ۲۰۰ نفر است. ماهانه ۵۰ میلیارد تومان برای حقوق نیرو‌های مازاد است، ماهانه ۸۷ میلیارد تومان حقوق خالص کارکنان شهرداری است.

وی اعلام کرد: ماهانه حدود ۱۰ میلیارد تومان باید به تامین اجتماعی بدهیم، ۱۶ میلیارد تومان تقسیط بدهی‌های زباله است، ۵ میلیارد تومان برای تسهیلات بانک شهر است، بدهی سنواتی به پیمانکار ۶ میلیارد و اجرای احکام ۱۸ میلیارد تومان و تنخواه مناطق حدود ۲ میلیارد تومان است و در مجموع ۱۵۴ میلیارد تومان هزینه‌های ماهانه شهرداری است.

راهکار‌های سخنگوی شورای شهر ساری برای برون‌رفت از مشکلات شهری
راهکاری به نام ساماندهی پلکانی نیرو‌ها

وی با بیان اینکه ساماندهی پلکانی نیرو‌ها را پیشنهاد دادم، تصریح کرد: در زمان آقای طالبی بانوان شهرداری یا فردی با مدرک دکتری را برای رفت و روب فرستادند و یک مسیر اشتباهی بود. اکنون ۶۰ نفر نیرو‌های جمع‌آوری زباله در ساری داریم. ۷۲۰ هکتار مساحت معابر این شهر است که اگر خیابان‌های اصلی را کم کنیم به ۴۰۰ هکتار می‌رسد. رفت و روب ۷۲۰ هکتار نیز با ۱۶۰ نفر است؛ لذا تعدادی از پرسنل رفت و روب را می‌توانیم به زباله انتقال بدهیم به شرط اینکه مزایای آنها اعمال شود.

احمدی ادامه داد: راه دیگر این است؛ کسانی که در فضای سبز کارگری می‌کنند یک پله می‌توانند بیایند پایین برای رفت و روب با مزایای بهتر؛ و نیرو‌های کارگر واحد عمران برای فضای سبز بیایند و یا نیرو‌های کنترل و نظارت می‌توانند در سد معبر بیایند، این اقدام پلکانی را اگر انجام بدهیم قسمت کارگری شارژ می‌شود و ممکن است برخی خودشان درخواست بدهند که بروند، به هر حال نباید از قوه قهریه استفاده کرد.

احمدی با بیان اینکه شورای ششم به کم‌کاری و عدم کفایت متهم است، اما راهکار‌هایی هم برای برون‌رفت از مشکلات وجود دارد، تصریح کرد: ساری به راحتی هر چه تمام‌تر می‌تواند بر مشکلات خود فائق بیاید، کار سختی نیست اینکه دولت باید کمک کند یا افرادی، چون قالیباف، کرباسچی و سعید محمد باید بیایند، اینها لازم نیست.

راهکار‌های اساسی در برون‌رفت از مشکلات شهرداری

وی ادامه داد: یکی از علت‌هایی که به مشکل برخوردیم این است که شهرداری ساری به دنبال بهره‌وری نمی‌رود. باید کاری کنیم با همان درآمد هزینه ما کمتر شود. یکی از هزینه‌ها تامین اجتماعی است لذا با شرکت تهاتر ایرانیان صحبت کردیم که ۱۵۰۰ میلیارد تومان با آنها قرارداد ببندیم. از یک سو به اینها تراکم می‌دهیم و از سوی دیگر بدهی ما در مدت سه ماه صفر می‌شود، چون آنها با تامین اجتماعی و بانک شهر هم قرارداد دارند؛ یعنی تراکم هیچ هزینه‌ای ندارد باید مصوبه شورا و تایید هیات تطبیق را داشته باشد و سرانجام ۸۰۰ یا ۹۰۰ میلیارد تومان بدهی شهرداری در همه بخش‌ها (حقوق، بیمه، پیمانکاران و ...) تسویه می‌شود.

احمدی درباره دیگر راهکار برون‌رفت از مشکلات و بدهی‌های شهرداری ساری می‌گوید: با بانک شهر هم صحبت کردیم و بر اساس ماده ۴۶ آیین نامه مالی شهرداری‌ها تحت شرایط خاص می‌توانیم اموال عمومی را به اموال اختصاصی تبدیل کنیم لذا برخی از اموال مثلا محوطه‌ای که در ورودی پارک دامادی قرار دارد را می‌توانیم یک ساختمان ۵ تا ۶ طبقه بسازیم و به بانک شهر بدهیم.

این عضو شورای شهر ساری ادامه داد: بانک شهر ۴۰ میلیارد تومان برای ساخت این ساختمان در اختیار شهرداری قرار می‌دهد و شهرداری هم می‌تواند آن را ۶۰۰ میلیارد تومان بفروشد، مبلغ باقی‌مانده از این پول را می‌توانیم برای موضوع تعدیل نیرو که به اختیار افراد با سابقه زیر ۱۰ سال انجام می‌شود را  براساس قانون انجام دهیم.

وی بیان کرد: بانک صادرات مشتاق است که همین بانک شهر را یا بخرند و یا اجاره بدهند، سه سایت شبیه بانک شهر از ما می‌خواهند که این هم ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان پول است که در کمتر از ۶ ماه اتفاق می‌افتد. طبق قرارداد بانک شهر ما باید کار را تحویل بدهیم و بعد پول بگیریم، اما می‌توانیم به دلیل اینکه قرارداد اولیه بستیم که باید در مزایده برنده بشوند و می‌شوند - اگر بانک دیگری هم شد اشکالی ندارد – در این مرحله برخی از مبالغ را از آنها دریافت کنیم و یا به ما وام بدهند و این قرارداد را برای ضمانت بیاوریم تا منویات شهرداری را پیش ببریم و تراز شهرداری را مثبت کنیم؛ یعنی با دو کار ساده توانستیم تراز مالی شهرداری را مثبت ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیون تومان کنیم.

عضو شورای شهر مرکز مازندران ادامه داد: در این میان کار‌های دیگری هم باید انجام بدهیم اینکه جلوی اجرای احکام را بگیریم، کسانی هستند که ۳ میلیارد تومان کار کردند ولی الان با تأخیر در پرداخت به ۳۰ میلیارد تومان رسیده است، اگر به آنها ۱۰ میلیارد تومان هم بدهیم قانع می‌شوند و برای مبلغ نهایی هم با شهرداری توافق می‌کنند.

احمدی با بیان اینکه شهرداری باید به سمت اتفاقات مثبت برود و سرمایه خودش را افزایش بدهد، یکی از آنها را سرمایه اجتماعی و اعتماد اجتماعی عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر مردم به پرسنل، سازنده و شهرداری اعتماد ندارند، هیچ اعتمادی نیست و درب مدیریت شهری باید تخته شود، اما از طریق تکریم ارباب رجوع می‌توانیم به این سرمایه برسیم؛ مردم باور کنند ما قرار است برای آنها کاری کنیم، باور کنند مشکلات شهری را می‌خواهیم برطرف کنیم. اعتمادسازی را باید از خود دوائر شهرداری شروع کنیم؛ در برخی دوائر اصلا معلوم نیست چه خبر است؟

راهکار‌های سخنگوی شورای شهر ساری برای برون‌رفت از مشکلات شهری
ایجاد ارزش افزوده برای املاک شهرداری

وی اظهار کرد: باید برای املاک شهرداری ارزش افزوده ایجاد کنیم که برخی انجام شده است. این ارزش افزوده از طریق تفکیک هم صورت می‌گیرد یعنی بایستی دنبال این باشیم که ۱۰۰ هکتار از اراضی داخل محدوده و حریم مصوب را تبدیل و تعیین کاربری بگیریم و بعد اجازه تفکیک بدهیم و این موضوع را به همه دستگاه‌ها اعلام کردم و گفتم که اگر فکر ساری هستید و می‌خواهید این شهر نجات پیدا کند باید افزایش سرمایه داشته باشیم.

عضو کمیسیون نظارت شورای شهر ساری تصریح کرد: اگر حداقل ۱۰۰ هکتار از اراضی شهر ساری تغییر و تعیین کاربری و تفکیک انجام شود حدود ۲۵ هکتار به سرمایه شهرداری اضافه می‌شود که بالای ۱۵ هزار میلیارد تومان می‌شود و ما می‌توانیم هم بوستان بزنیم و هم از محل تهاتر با بسیج سازندگی و قرارگاه خاتم قرارداد ببندیم که برای ما پروژه انجام بدهند.

وی ادامه داد: در این زمینه صحبت کردم و در کمتر از یکسال می‌توانیم به نتیجه برسیم. اینها افسانه نیست، حاصل پیگیری است که در تهران و داخل استان به دنبالش رفتم؛ از طریق همین املاک و با قرارداد با بسیج و قرارگاه خاتم، وضعیت حقوق و پرسنل به حالت عادی باز می‌گردد، اما اگر ما ۲ هزار میلیارد تومان بگیریم تا یکسال راحتیم، اما چون ایده نداریم بعد از آن بار دیگر به مشکلات همین سال‌ها بازمی‌گردیم، اما اگر این موارد را انجام بدهیم از پایه همه چیز اصلاح می‌شود.

یک توصیه برای داوطلبان انتخابات شورای شهر

احمدی سقندیکلایی به آنهایی که می‌خواهند برای شورای شهر داوطلب شوند، توصیه کرد: "اینطور فکر نکنند که بگویند اگر ما بیاییم "شق القمر" می‌کنیم؛ اولا اگر یکی یکی بیایند که کاری نمی‌توانند بکنند باید تیم باشند، ایده‌های زیادی دارم و برای هر کدامشان با هر کسی که داوطلب است می‌توانم مناظره کنم و سوال هم می‌پرسم".

این عضو شورای مرکز مازندران گفت: "برای من پیش از شورا و پس از شورا دنیای متفاوتی است، با اینکه کارمند شهرداری بودم و از قبل چیز‌هایی را می‌دانستم، اما با مسائل جدیدی روبرو شدم واقعا اگر یک عده با هم هماهنگ نباشند کار پیش نمی‌رود. من به تنهایی کاری نمی‌توانم انجام بدهم، خسته شدم، هر چه می‌گویم در گوش بعضی‌ها فرو نمی‌رود. وقتی ایده و راهکار را می‌دانم و کار را می‌شناسم، اما گوش نمی‌دهند خسته می‌شوم".

وی ادامه داد: "با آقای شهردار قهر شدیم حرف گوش نداد، یکدل شدیم حرف گوش نداد، استیضاح کردیم حرف گوش نداد. دیگر چه کنم؟ با او پدر کشتگی نداریم، عزیز و رفیق ماست و ما با هم سرو کار داریم، روحیات مرا هم خبر دارد، اما حرف گوش نمی‌دهد، به نظرم با اجرای ایده‌هایم ۶۰ – ۷۰ درصد مشکلات شهری در سه چهار ماه و همه مشکلات هم در کمتر از ۱۸ ماه حل می‌شود".

عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر ساری با اشاره به اینکه همه از چاله و چوله‌های شهر می‌نالند، اظهار کرد: امسال و سال قبل صحبت کردیم تا پیمانکار‌هایی که هستند، به صورت مزایده کارخانه آسفالت را در اختیار خودشان بگیرند و به جای آن روزی ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن به ما آسفالت بدهند از این طریق دیگر مشکل مصالح و آسفالت نداریم و در کمتر از ۱۵ یا ۱۶ ماه کل ساری آسفالت می‌شود.

این عضو شورا گفت: علت مشکلات فعلی در آسفالت شهر این است که کارخانه آسفالت به روز نیست و تامین مصالح و قیر نداریم، بار‌ها نشست داشتیم، اما گویا ایده و برنامه و افراد پای کار نداریم، اراده نیست.

راهکار‌های سخنگوی شورای شهر ساری برای برون‌رفت از مشکلات شهری
افتضاح یا افتتاح پل تا پل!

 عضو کمیسیون نظارت شورای شهر ساری درباره پروژه پل تا پل معتقد است که این یک افتضاح بود و نباید افتتاح می‌شد دلیلش این است که فاز یک این طرح انتهای داراب است، اگر آنجا را تا پل آزاد می‌کردیم فاز یک بود و اکنون ابتر مانده است.

وی ادامه داد: آقای طالبی می‌خواست دقیقا همین کار را انجام بدهد، اما مانع شدیم. اکنون اگر در این مسیر بار اضافه بیاید چه کسی می‌خواهد پاسخ بدهد؟ بقیه املاک را می‌خواهیم چه کنیم؟ اول پل احداث و بعد زمین‌ها نجومی شد این یک اشتباه بود. اکنون در حالی که پروژه ادامه دارد املاک هشت میلیونی به ۱۵ و ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

وی اظهار امیدواری کرد که اگر اتفاق خاصی نیفتد و اجرای احکام جدید نیاید حقوق پرسنل باید تا سه‌شنبه پرداخت شود، چون هر چقدر این تأخیر ادامه داشته باشد در ماه پایانی سال با مشکلات عدیده مواجه خواهیم بود.

احمدی در پایان گفت: بودجه امسال شهرداری ساری ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است، در سال گذشته یک هزار و ۷۸۲ میلیارد تومان بود که یک هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان محقق شد.


انتهای پیام/۱۰۰۱/

 
خبرنگار: آزاده بابانژاد
نظرات شما