به گزارش آوای خزر از ساری، اسفندیار نظری صبح
امروز در مراسم تجلیل از معلمان و دانشآموزان برگزیده جشنواره ها و مسابقات کشوری
و استانی که در اردوگاه دانشآموزی بادله مازندران برگزار شد، اظهار داشت: علم،
تحقیق و کارآفرینی از ارکان امنیت ملی، قدرت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است
که از از پیش نیازهای توسعه کشور محسوب می شوند.
وی افزود: انسان محور توسعه است و آموزش و پرورش
و آموزش عالی در تربیت و توسعه منابع انسانی کارآمد می تواند و باید موثر باشد.
توسعه پیوندی ناگسستنی با علم و فناوری دارد و توجه به این مهم نیازمند نگاهی
مسئولانه و برنامه محور متناسب با نیازهای کشور است.
معاون متوسطه اداره کل آموزش وپرورش مازندران با
بیان اینکه انسانهای متفکر و اندیشمند موتور پیشرفت و توسعه هستند، گفت: انسان
متفکر انسان توسعه یافته است که می تواند در حل مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و
سیاپسی گامهای موثر بردارد.
این مسئول بیان کرد: مدیران باید بپذیرند که در
عصر دانش و اطلاعات و توسعه دانایی و خلاقیت زندگی و مدیریت می کنند. خلاقیت فرصتی
مناسب برای پویایی و توسعه تعلیم و تربیت است بنابراین مولفه های موجود در یک
جامعه هوشمند شامل ابزارهای هوشمند، فرهنگ و آموزش و پژوهش است.
نظری با بیان اینکه دانش آموزان باید نسبت به
پدیده های پیرامون خود سه سوال چیستی؛ چرایی و چگونگی را مطرح کنند، ادامه داد:
پاسخ به این سه پرسش، دانش آموزان ما را پرسشگر و پژوهشگر بار می آورد بنابراین رویکرد
در تالیف کتب ها، پرورش روحیه پرسشگری و پژوهشگری است زیرا پژوهش جلوی دوباره کاری
و اتلاف منابع را می گیرد.
وی تاکید کرد: توسعه علمی، صنعتی، فرهنگی و
اجتماعی در هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش موفقیت چندانی ندارد، پژوهش گام
نخست در تولید ملی است.
معاون مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: سهم
پژوهش در کشورهای صنعتی 5 درصد تولید ناخالص ملی و در کشور ما حدود 0.5 درصد است،
سرمایه انسانی در هر کشور عامل اصلی توسعه پایدار است.
نظری با بیان اینکه در اجرای برنامه سنواتی،
معاونت متوسطه سومین مراسم تجلیل از پژوهشگران را به صورت مشترک با معاونت پژوهش
در راستای هم افزایی در هفته پژوهش برگزار می کند، تصریح کرد: یکی از دلایل این
اقدام برای کاهش هزینه ها و صرفه جویی بود که در دو مرحله تقدیر انجام شد یکی در
غرب استان که 22 آذرماه برگزار شده و امروز نیز در مرکز و شرق استان در حال
برگزاری است.
وی هدف از برگزاری این مسابقات و جشنواره ها را به
این شرح اعلام کرد؛ ترویج روحیه و فرهنگ پژوهش در دانش آموزان، آشناسازی دانش
آموزان با فضای کسب و کار و روشهای کاربردی ساختن علوم مختلف، ارتقای سواد اقتصادی
در دانش آموزان و آشنا ساختن آنها با اقتصاد دانش بنیان، ارتقای علمی دانش آموزان
در مدارس سراسر کشور به عنوان نیروهای بالقوه علمی در مهارت افزایی و توانمندسازی
دانش آموزان در زمینه تحقیق و پژوهش.
معاون متوسطه مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با
بیان اینکه اقدامات پژوهشی آموزش و پرورش به دو دسته کلی تقسیم می شوند، افزود: این
اقدامات در بخش دانش آموز پژوهشی و معلم پژوهی است که با گسترش پژوهشسراها انجام
گرفته است.
نظری در پایان گفت: با توجه به رویکردهای نوین
در آموزش و پرورش، به جای پرورش دانش آموزان حافظه محور به تربیت دانش آموزان
پژوهنده توجه شده است.
به
گزارش آوای خزر، تجلیل از رتبه های برتر کشوری و استانی، جشنواره برتر تدریس و
جشنواره نوآوریهای آموزشی، مسابقات دبیرخانه های کشوری دروس، معلمان پژوهنده،
جشنواره های ابن سینا، تبیان نوجوان و المپیادهای سلولهای بنیادین، المپیادهای
نانو، مسابقات آزمایشگاهی، جشنواره دریا، جهاد انرژی( مدیریت بهینه آب، برق و
گاز)، جشنواره مدیران برتر برنامه تعالی ممتازین استانی و کشوری)، معلمان و دانش
آموزان در جشنواره ها و مسابقات کشوری و استانی و تجلیل از 500 دانش آموز و معلم،
ازجمله رویدادهای رقابتی در مازندران است.
انتهای پیام/ 1354