هفته ملی دیابت ۱۹ تا ۲۵ آبان گرامی باد.      آوای خزر، موجی از دنیای خبر      تازه ترین اخبار را در آوای خزر جستجو نمائید.      
کد خبر: ۲۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
تو چاق نیستی .... فقط کمی اضافه وزن داری


آوای خزر-محمدرضا المعی: با توجه به اینکه جامعه امروزی از اضافه وزن و چاقی بالایی برخوردار است و باعث رنج و عذاب خیلی از مردم عزیزمان شده است ، ما سعی کردم کمی از عوامل چاقی تحقیق کنم و با شما دوستان عزیز و مخاطبان سایت خبری آوای خزر  به اشتراک بزارم  چون میدونم همه به دنبال سلامتی جسم و روح خود و خانواده محترمشان هستند و سعی دارند وزن خود را بدون عوارض و در سلامتی کامل کاهش دهند . توصیه می کنم که برای کاهش وزن خود هرگز دنبال میانبر نگردید و سعی نکنید که با روش های عذاب آور خود را در معرض بسیاری از بیماری ها قرار دهید تا شاید وزن کم کنید .

اما مهمترین دلایل چاقی :

الف) عوامل ژنتیکی : ژنتیک هم می تواند در چاقی یا لاغری و حتی در بیماری ها هم تاثیر گذار باشد اما به این منزله نیست که چون چاقی فردی ریشه در ژنتیک وی دارد دیگر لاغر نخواهد شد بلکه خود آن شخص تعیین می کند آیا لاغر بشود یا نه ؟ و کسانیکه این گونه مشکلی دارند نباید همه تقصیرات را گردن ژنتیکشون بندازن و بی خیال برنامه کاهش وزن بشوند بلکه با انجام تمرینات و کاهش وزن می توانند به تناسب اندام بسیار عالی دست یابند .

ب) عوامل هورمونی : اگر تیروئید کاهش فعالیت داشته باشد منجر به چاقی می شود و همینطور با یرداشتن تخمدانها امکان تغییر ترشح هورمونهای استروژن و یروژسترون وجود دارد که با افزایش و یا کاهش ترشح این هورمون ها اضافه وزن و چاقی را در پی خواهد داشت .

پ) مصرف دارو : استفاده بعضی از داروها نیز می تواند منجر به چاقی شود و باید در مصرف آنها مواظب بود و در صورت نیاز به پزشک معالج مراجعه نمود و هرگز نباید این داروها را خودسرانه مصرف نمود

ت) افزایش مصرف غذا : بالا بردن حجم غذای مصرفی بی شک منجر به اضافه وزن و چاقی خواهد شد برای اینکه حجم مصرف غذا زیاد نشود بهتر است میان وعده های سبک را فراموش نکنید و حتما قبل از سرو غذا از نوشیدن آب غافل نشوید تا مقداری از معده خود را توسط آب پر کرده باشید و همین طور از خوراکی های کم کالری و یا کالری نزدیک به صفر استفاده کنید ، در این صورت هم از گرسنه ماندن در امان هستید و هم کالری به اندازه کافی دریافت کرده اید و یک گام برای کاهش وزن و سلامتی خود برداشته اید .

ث) کم تحرکی : یکی از دلایل چاقی که جامعه امروزی ما با آن دست وپنجه نرم می کند کم تحرکی می باشد ، به علت ماشینی شدن تمام کارها تحرک انسانها نیز بسیار پایین آمده و باعث چاقی بسیاری از افراد شده است . برای مقابله با این معضل باید کمی تنبلی را کنار گذاشته و برای انجام کارهایی که به منزل یا محل کار شما نزدیک هستند و وقت زیادی را از شما نمی گیرن از پیاده روی استفاده کنید .

آیا میدانید در چاقی علت اصلی بسیاری از بیماری ها است ؟

همانطور که می دانید چاقی در بوجود آمدن بسیاری از بیماری ها نقش دارد و در صورتیکه که کنترل نشود می تواند خسارت های جبران نا پذیری را به وجود بیاورد

الف) سکته مغزی : دلایل زیادی در بروز سکته مغزی دخیل هستند که چاقی و یا عوامل چاقی از جمله سیگار کشیدن و غذاهای آماده و فست فود ها به همراه ورزش نکردن و عدم تحرک را می توان نام برد که اگر مواظب نبود احتمال بروز سکته مغزی را بالا می برد .

ب)ناراحتی قلبی : احتمال بوجود آمدن جربی خون در افراد چاق زیاد است و این چربی خون به رسوب در دیواره رگها تبدیل می شود که می تواند منجر به سکته های قلبی و مغزی شود .

پ) چربی خون : بیماری هایی که باعث دفع پروتئین از کلیه ها می شود می تواند در بالا رفتن چربی خون موثر باشد و همچنین عواملی که در چاقی موثر هستند مانند سیگار کشیدن ، کم تحرکی ، پرخوری و .... باعث بالا بردن چربی خون می شود . بنابراین چاقی در این مورد نیز متاسفانه نقش بسزایی دارد و اگر عوامل چاقی ساز را از خود دور کنید می توان از احتمال بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کرد .

ت) فشار خون بالا : از آنجایی که با هر 5کیلو کاهش وزن یک درجه از فشار خون کاسته می شود می توان نتیجه گرفت که کم تحرکی و چاقی تاثیرات فراوانی در فشار خون دارند . تحقیقات نشان داده است که چاقی و فشار خون با هم ارتباط مستقیمی دارند که با بالا رفتن وزن و چاقی احتمال بالا رفتن فشار خون نیز بیشتر می شود و با کاهش وزن فشار خون نیز کم می شود .

ث) دیابت : با توجه به اینکه چاقی از دلایل اصلی دیابت بشمار میرود و از آنجایی که دیابت و چاقی در تمام دنیا رو به افزایش می باشد می توان این دو عامل را از اصلی ترین دلایل افزایش بیماری های قلبی عروقی نیز نامید .دقت کنید بیماری های قلبی و عروقی شاید در ظاهر شخص بیمار نشان داده نشود اما بسیار خطر ناک بوده و میتواند باعث اتفاق هایی بسیار جبران ناپذیر شود پس به فکر خود و کسانی که در کنارشان زندگی کردن برای ما زیباست باشیم

ج) آرتروز: ابتدا تعریف آرتروز بیماری مفصلی در انسان می باشدکه به دلایل مختلفی غضروف مفصل و استخوان های زیر مفصل درگیری پیدا می کنند و باعث بوجود آمدن التهاب در بافت های اطراف مفصل شده که نهایتا منجر به تخریب ساختار مفصل می شود . آرتروزی که به علت چاقی بوجود می آید قابل پیشگیری و جلوگیری کردن هست و البته می توان گفت که تمام آرتروزها با چاقی شروع می شوند و می توان با کاهش وزن و لاغری آنها را از بین برد .

چ) اختلالات روحی : از آنجایی که چاقی یکی از معضلات جامعه امروزی به شمار می رود و افراد چاق همیشه در برخورد با دیگران مورد تمسخر قرار می گیرند ، مثلا در موقع خرید لباس و یا هنگام سوار شدن تاکسی و خیلی مسائل دیگر توسط دیگران مسخره می شوند و همین باعث می شود که فرد منزوی و گوشه گیر شود و کمتر در جامعه حضور داشته باشد و فرد نهایتا دچار اختلالات روحی می شود .

ح) مشکلات خواب : با توجه به اینکه چاقی بر خواب آلودگی های روزانه موثر می باشد انباشته شدن چربی های مضر در بدن  باعث خواب آلودگی و کسالت در طول روز می شود و اختلالاتی را در خواب شبانه روزی فرد چاق و یا دارای اضافه وزن بوجود می آورد .

 

4 مانع برای کاهش وزن ( نگران نباشید ، اگر بخواهید به راحتی میتوانید از این موانع عبور کنید )

 دلایلی وجود دارند که رعایت نکردن آنها می تواند باعث اضافه وزن و چاقی شوند ، در زیر به تعدادی از این علت ها اشاره می کنیم تا با رعایت آنها بتوانید مانع افزایش وزن خود شوید و در رسیدن به تناسب اندام عالی استوار بمانید .

الف ) رژیم غذایی غلط : اگه مهمترین عامل اضافه وزن را رژیم غذایی غلط بنامیم بیراه نگفته ایم ، چون اگه از عذاهای مناسب استفاده نکنید و هر غذایی را که دلت می خواد بیش از حد استفاده کنید قطعا دچار اضافه وزن و چاقی خواهید شد و اگر از خوراکی سالم و به شکل درست استفاده شود هم سیر خواهید شد و از گرسنگی رنج نمی برید و هم اینکه با داشتن بدن سالم و تناسب اندام عالی از زندگی لذت خواهید برد . اگر رژیم غذایی مناسبی را نداشته باشید شاید حتی تمرینات و ورزش های سنگین هم نتوانند کمک چندانی برای کاهش وزن شما به حساب بیاد .

ب) خواب نامناسب : خواب هم یکی از ارکان سلامتی هر موجود وهر انسانی می باشد و اگر اخلالی در انجام آن بوجود آید می تواند عوارض های را برای سلامتی ما به دنبال داشته باشد که یکی از این عوارض ها چاق شدن می باشد. خواب مناسب برای هرفرد بالغ بین 6الی 8ساعت در شبانه روز می باشد که کم خوابی و یا بالعکس آن چاقی را در پی دارد ، پس در تنظیم خواب خود کوشا باشید و آنرا جدی بگیرید .

پ) مصرف زیاد کالری مایع : نوشیدنی های شیرین و گازدار از جمله نوشابه ها ودلسترها مایع هایی هستند که متاسفانه مصرف آنها رواج پیدا کرده ونه تنها بر سر سفره ها بلکه در جاهای دیگه مانند ادارات و تفریحات و گردش ها و ... نیز مورد مصرف قرار می گیرند و کالری فراوانی را در خود جا می دهند که مصرف بی رویه آنها به شدت باعث افزایش وزن می شود

همانطور که می دانید یک نوشابه کوچک حاوی مواد قندی به اندازه 13حبه قند می باشد . توصیه می شود که بجای مصرف این نوشیدنی ها حتی الامکان از آب سالم و یا از دوغ های ساده استفاده کرد .

ت ) نداشتن انگیزه : می توان پایه و اساس هر کار را انگیزه انجام دادن آن کار دانست ، شما اگر انگیزه کافی برای کاهش وزن و لاغر شدن نداشته باشید هرگز نمی توانید به خواسته خود برسید چون هیچ کاری را برای لاغر شدن با علاقه صورت نمی گیرد و زود تسلیم می شوید و بسا تلاش و زحمات گذشته را هم به باد دهید .

پس اگر منو ( محمدرضا المعی ) به عنوان یک دوست قبول داری ازت یک خواهشی دارم ، حتما...لطفا به فکر سلامتی خودت باش .

انتهای پیام/
مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار