دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۴۳۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶
برارزاده خبرداد

تنش آبی در ۲٠ شهر مازندران

تنش آبی در ۲٠ شهر مازندران
مدیر عامل آبفا مازندران گفت: ۲۰ شهر و ۲۱۳ روستای استان از تنش آبی برخوردار هستند.

زهرا شریفی - آوای خزر، بهزاد برارزاده صبح چهارشنبه در نشست با خبرنگاران گفت: در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب مازندران با تحت پوشش قرار دادن کلیه شهر‌ها با جمعیت حدود ۲.۱میلیون نفر و ۱۷۸۰ روستا با جمعیتی در حدود ۱.۱ میلیون نفر و حدود ۱.۲۵ میلیون نفر جمعیت غیر دائم، توریست و در مجموع حدود ۴.۴۵ میلیون نفر مشغول به فعالیت است. 

وی افزود: ۲۴ هزار و ۱۲۶ کیلومتر خط انتقال وشبکه توزیع، ۶۱۳ باب ایستگاه پمپاژ، ۴۲۲ دهنه چشمه، ۷۴۱ حلقه چاه، ۴ تصفیه خانه (۳ سد و یک رودخانه) سیستم آب‌رسانی آبفای مازندران است. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران به تنش آبی در استان اشاره میزان اعتبار مورد نیاز در این حوزه را ۱۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با توجه به ابلاغیه تنش در حال حاضر ۷ هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه‌های تنش با پیمانکاران قرارداد منعقد کرده‌ایم. 

برارزاده با بیان اینکه ۲۰ شهر و ۲۱۳ روستای استان از تنش آبی برخوردار هستند، میزان قرارداد تنش آبی در سال گذشته را ۷ هزار میلیارد ریال اعلام کرد. 

تنش آبی در ۲٠ شهر مازندران

وی افزود: متوسط نزولات جوی در ایران ۲۶۰ میلیمتر است البته این نزولات جوی در ایران توزیع ناهمگن دارد بطوریکه در یک درصد مساحت ایران بارش بیشتر از ۱۰۰۰ میلیمتر است و در ۲۸ درصد آن کمتر از ۱۰۰ میلیمتر است. 

برارزاده ادامه داد: در استان مازندران نیز مطابق گزارش شرکت آب منطقه‌ای، مقدار نزولات جوی در دوره زمانی مهر ۱۴۰۲ تا فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره دراز مدت حدود ۲ درصد کاهش داشته است. 

وی همچنین گفت: در حال حاضر سرانه مصرف آب شرب در کشور ۱۹۰ لیتر به ازای هر نفر بوده و در استان مازندران برابر ۱۹۴ لیتر به ازای هر نفر است. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران بر ضرورت مدیریت مصرف آب تاکید کرد و افت سفره‌های آب زیر‌زمینی و خسارت وارده بر آن ناشی از خشکسالی‌های اخیر و برداشت بی رویه از این منابع و 
قرار گرفتن برخی از دشت‌های استان از جمله نکا، بهشهر، گلوگاه در ردیف یکی از دشت‌های بحرانی و تنها دشت ممنوعه شمال کشور به‌علت برداشت بی رویه از منابع آب‌های زیر زمینی را از جمله علل مهم در صرفه‌جویی در مصرف آب دانست. 

تنش آبی در ۲٠ شهر مازندران

وی به عملکرد شرکت آب وفاضلاب مازندران در بخش آب اشاره کرد و اصلاح، توسعه و احداث خط انتقال آب به میزان ۱۹۳۰ کیلومتر، حفر ۵۲ حلقه چاه، احداث ۳ هزار و ۴۰۰ متر مکعب مخزن، بهره‌مندی از ۱۰ حلقه چاه  از چاه‌های پیزومتری و کشاورزی با ظرفیت تامین ۲۲۳ لیتر بر ثانیه  و هزینه ۱۵۰ میلیارد ریال را از جمله اقدامات این شرکت طی دو سال گذشته برشمرد. 

برارزاده افزود:  آبرسانی به ۱۲۸ روستا با ۲۰۰ روستای بهره‌مند در قالب ۱۹ پروژه با اعتبار ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات فاز اول محرومیت زدایی در قالب قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، تامین ۵۰۰ کیلومتر لوله جهت آب‌رسانی به ۱۷۴ روستا با استفاده از ظرفیت بنیاد حاج اکبر ابراهیمی با مشارکت بسیج مهندسین سپاه کربلا و دهیاری‌ها را از جمله برنامه‌های دست اجرای این نهاد خدمات رسان است. 

وی با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۸ شهر استان طرح فاضلاب در آنها اجرا شده است تعداد جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب را ۴۴۶ هزار و ۱۵۳ نفر اعلام کرد. 

برارزاده میزان توسعه و اصلاح شبکه آب‌رسانی در دولت سیزدهم را بیش از ۵۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: در همین مدت ۷ هزار و ۴۳۴ فقره انشعاب فاضلاب واگذار شد. 

تنش آبی در ۲٠ شهر مازندران

وی شمار مشترکین آب و فاضلاب استان را یک میلیون و ۶۹۹ مشترک اعلام کرد و گفت: به مازندران باید ملی نگاه کرد. 

برارزاده، میزان تولید پساب در مرکز استان را ۵۰۰ لیتر در ثانیه عنوان کرد و افزود: روزانه ۳۰ تن کیک لجن در تصفیه خانه ساری تولید می‌شود که می‌تواند در کشاورزی استان استفاده شود. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با بیان اینکه ۱۴ هزار فقره انشعاب غیر مجاز در استان وجود دارد، افزود: از این تعداد ۲ هزار انشعاب مجاز شدند. 

انتهای پیام/
نظرات شما
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
نظرسنجی
در انتخابات ریاست جمهوری 1403 به چه کسی رای می دهید؟
آخرین اخبار