گپ و گفت صمیمانه با علی باباییکارنامی نماینده مجلس:
از معرفی بهزودی استاندار جدید و هدفمندی یارانهها تا نیمهتمامهای ساری و خبرنگارنماها!
رئیس کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی خودمانی با تعدادی از اهالی رسانه مرکز مازندران به سوالات آنها ازجمله معرفی استاندار جدید، تغییر وضعیتها در دستگاهها، طرحهای نیمهتمام سه راه جویبار و زبالهسوز، هدفمندی یارانهها، طرح تحقیق و تفحص، و عزل و نصبها پاسخ داد.
آزاده بابانژاد - آوای خزر، علی بابایی کارنامی به دعوت تعدادی از خبرنگاران و فعالان فضای مجازی ساری در نشستی صمیمی و دوستانه به سوالات اعضای حاضر در جلسه پاسخ داد.
سوال نخست به زمان معرفی استاندار جدید مازندران اختصاص داشت که آقای نماینده اعلام کرد: با توجه به هماهنگیهای به عمل آمده، یک گزینه روی آن بحث شده است که با نظر اجماعی اکثریت نمایندگان مازندران، و نیز برخی مراجع قانونی پیشنهاد دادند و در دستور کار وزیر کشور است و منتظریم معرفی شود.
او این را هم اضافه کرد که اخیراً سخنگوی دولت گفته است: ظرف یکی دو هفته دیگر همه استانداران کشور تعیین تکلیف خواهند شد، در استان مازندران حداکثر یک هفته دیگر تعیین تکلیف میشود.
تبدیل وضعیت شرکتیها چهزمانی انجام میشود؟
او درباره وضعیت تبدیل وضعیت شرکتیها تصریح کرد: با اصرار مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام برای نخستینبار در طول تاریخ، خودش بیانیه و اطلاعیه داد. چون یک نقض غرض به وجود آمد و اشتباه برداشت شده بود.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اختلاف بر سر تبصره ۲ بوده است و در ماده واحده توافق داشتیم، افزود: تبصره ۲ را هیات عالی نظارت ایراد گرفت، دوباره به مجلس برگشت و مجلس دوباره رفع ایراد کرد و به تشخیص مصلحت داد، روزهای آخر مجلس یازدهم اصرار کردیم که تکلیفش مشخص شود، نهایتا در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام رأی نگرفت و مصلحت ندانستند بنابراین تبصره ۲ حذف شد و تکلیف ماده واحده این بود که تصویب میشود.
بابایی ادامه داد: در مجلس پیشنهاد داده بودیم که از اول فروردین ۱۴۰۳ همه نیروهای شرکتی حذف و برابر ماده ۲۹ برنامه ششم همه نیروها مستقیما با دستگاه اصلی قرارداد ببندند.
او تصریح کرد: از این طریق، عملا ۵۰ درصد شرکتیها؛ ازجمله ماده ۱۷ را حذف میکرد و سخت میشد، در نهایت گفتند تبصره ۲ تابع ماده واحده است و ما ماده واحده را قبول نداریم با این که قانون شده بود، به همین خاطر یک بازی به اینصورت در آوردند و در نهایت مجلس موضعگیری کرد، نمایندگان بحث کردند و اخطار قانونی دادند. جلسات زیادی داشتیم و به آقای قالیباف تذکر دادیم.
بابایی کارنامی گفت: اخیراً مجمع تشخیص مصلحت نظام یک اطلاعیه و بیانیه داد و شخص آملی لاریجانی دوباره شخصا مصاحبه کرد و مصاحبه تندی هم بود که برخی نمایندگان انصاف را رعایت نمیکنند و ... در نهایت گفت که نظرم مثبت بوده، اما در صحن رأی نیاورد؛ بنابراین مجلس شورای اسلامی ایرادات را رفع کند و برای ما بفرستد.
او ادامه داد: شاید مجلس برای هفته بعد جلسه بگذارد، باید اصلاحات اساسی را انجام بدهیم و، چون نظر دولت و مجلس مثبت است نهایتا ظرف ۱۵ روز آینده طرح اصلاحات را انجام میدهیم و بعد از صحن مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام میفرستیم. به طور جدی در دستور کار مجلس است و کمیسیون اجتماعی نیز هفته بعد ورود پیدا میکند.
چه خبر از وضعیت همسانسازی حقوق بازنشستگان؟
علی بابایی کارنامی در خصوص همسانسازی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه ۱۴۰۴ نیز مطالبی را عنوان کرد که در زمان نگارش خبر، مطالب جدیدتری از این نماینده به آن اضافه شد از جمله اینکه گفته است: این موضوع بهطور جدی در این لایحه مد نظر قرار گرفته و روند اجرای قانون همسانسازی آغاز شده است.
بار مالی همسانسازی حقوق بازنشستگان نیز برطرف شده و هماهنگیهای لازم بین مدیرعامل کانون و دستگاههای مربوطه انجام خواهد شد. طبق قانون تأمین اجتماعی، ۹۰ درصد متوسط حقوق بازنشستگان بر اساس حقوق مشاغل همتراز شاغلین در نظر گرفته شده است.
جای مذاکره در شهر خالی است
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از روز نخست، موضع من در شهرداری این بود که هر تصمیمی را شورای شهر بگیرد همان را حمایت میکنم، گفت: افتخارم این است که هیچگاه در انتخاب شهردار نقش نداشتم، و دخالت نکردم و نخواهم کرد. استنباط ما این است که شورای شهر عاقل و فهیم و داناست.
بابایی کارنامی ادامه داد: حتی اگر برادرانم هم عضو شورای شهر بشوند همین موضعگیری را دارم، چون میخواهم شهرم به ارزشها، به نخبگی، و اصول و چارچوبها پایبند باشد، شهر ساری صرف نظر از جنگ و جدال و مبارزه نیاز به مذاکره دارد.
او معتقد است؛ جای مذاکره در شهر خالی است، باید بیشتر گفتگو کنیم و تضارب آرا به معنای واقعی در شهر داشته باشیم. در بحث رسانهای هم نقد وجود دارد، نان برخی رسانهها در این است که در یک فضایی توئیت بزنند، برخی رسانهها هم میتوانند مطالبهگری کنند و پاسخ بگیرند و پاسخ را نقد کنند.
دولت به وظیفه خود در قبال زبالهسوز ساری عمل کرده است
نماینده مردم ساری و میاندورود درباره بحث زبالهسوز و روگذر سه راه جویبار که به تعویق افتاده است، گفت: سوال این است که آیا دولت در زبالهسوز ساری کوتاهی کرده است؟ ۱۸.۵ میلیون دلار به شهرداری یا پشتوانه شهرداری پول داده و پول کمی نیست؟ دولت وظیفه خودش را انجام داده، قرارداد را شهرداری بسته و دولت به طرح و برنامه شهرداری و شورای شهر ساری پول داده است.
بابایی کارنامی بیان کرد: این خیلی راحت است که هر شهرداری شهردار سابق را مقصر بداند، همه قراردادهای کشور از یک جایی و در دوره یک مدیری شروع، و در یک جایی ممکن است در دوره یک مدیر دیگر ختم شود، لذا دنبال مقصر نگردیم.
او با بیان اینکه همین حالا هم هیچ دلیلی برای پول ندادن دولت وجود ندارد، تصریح کرد: یکی از افتخارات همکاران ما در مجلس این بود که در طول تاریخ بعد از انقلاب، تنها دورهای که ردیف پایدار ملی ایجاد کردیم در بحث مدیریت پسماند استانهای ساحلی بود؛ که سال گذشت ۱۳۰۰ میلیارد و امسال ۲ هزار میلیارد تومان پیشبینی شده است، از این میزان تا کنون یک هزار میلیارد تومان در ساری آمده است در حالیکه گیلان، گلستان، و چهار استان در جنوب کشور هم ساحلی هستند و مشکل پسماند دارند.
ابعاد حقوقی زبالهسوز ساری بررسی میشود
بابایی کارنامی درباره اینکه شهرداری ساری در تعویق طرح زبالهسوز مقصر است یا شرکت TTS، اظهار کرد: در این زمینه با وزیر کشور صحبت کردم، علاوه بر اینکه تیمی برای بررسی ابعاد حقوقی این طرح به ساری اعزام میشوند روز سهشنبه نیز مسعود نصرتی معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور به ساری سفر خواهد داشت.
او ادامه داد: این طرح تا ۹۸ درصد انجام شده و به مرحله آخر رسیده است؛ یکی میگوید ۱۰۰ میلیارد و یکی میگوید ۲۰۰ میلیارد تومان کسری داریم، تجهیزات هم آمده و در ایران است، اما برخی در این میان برای اینکه طلب خود را دریافت کنند از نیامدن تجهیزات میگویند.
بابایی کارنامی میگوید: اگر فرض کنیم ۱۰۰ و حتی ۲۰۰ میلیارد تومان برای بدهی و تکمیل نهایی طرح واقعا قطعی باشد تامین منابع مالی اصلا مسئله مهمی نیست و مشکلی برای پرداخت نیست.
اتمام پل سه راه جویبار ۱۵۰۰ میلیارد تومان پول میخواهد
نماینده مردم ساری و میاندورود درباره پل سه راه جویبار با یادآوری اینکه این طرح در محدوده شهری قرار دارد و برابر قانون، اقدامات محدوده شهر ولو اینکه از داخل شهر کمربندی هم برود باز هم با شهرداری است، اظهار کرد: در ادوار گذشته از روی دلسوزی یا کمک به شهرداری شرکت زیرساخت اعلام کرد که این طرح را انجام میدهم و دولت دو طرح دیگر در سمسکنده یعنی خارج از شهر و یکی هم ورودی شهر ساری از سمت آب منطقهای را همراه با سه راه جویبار برعهده گرفت.
او ادامه داد: در طرح سه راه جویبار، یک پیمانکار را شرکت زیرساخت تعیین کرده و از محلی معروف به ۶۰۰۱ تأمین اعتبار شده که ردیف آن از آستارا آغاز و به آشوراده ختم میشود. حوزه عملیاتی آن در بابل، بابلسر، رامسر، تنکابن، تالش، آستارا و یکی در بهشهر و مهمترین آنها پل انزلی، پل بابلسر و یکی پل سه راه جویبار است که در این محدوده تنها پل ساری در محدوده شهری قرار دارد.
بابایی کارنامی با اعلام اینکه پل سه راه جویبار ساری با نرخ تورم امروز یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول میخواهد، تصریح کرد: با این قطرهچکانی بودجه اگر بخواهید پروژه را با پول دولت انجام بدهید ۱۵ تا ۲۰ سال آینده به اتمام میرسد، پیشنهاد کردیم که زیر گذری را از میدان امام به سمت سه راه جویبار طراحی کنیم و ترافیک هم تا ۷۰ درصد کاهش یابد.
این عضو خانه ملت گفت: تفاهمنامهای بین قبادی شهردار سابق و شرکت زیرساخت با قدرالسهم برابر به امضا رسید و قرارگاه خاتمالانبیاء را به عنوان سازنده انتخاب کردند و این مجموعه گفته که حداکثر ۶ ماهه تحویل میدهم.
او ادامه داد: این طرح در شورای شهر ساری مورد تأیید قرار نگرفت، یکسری میگویند هزینه طرح بالاست؛ لذا اگر این طرح برای شهرداری و شورا مهم است باید پای کار بیایند اگر نیایند من هم نمیتوانم کاری انجام بدهم، چون اگر شهرداری در این طرح پیمانکار نشود باید همان مسیر دولتی پروژه را برویم که تا ۱۵ سال دیگر هم به سرانجام نمیرسد.
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: من و خانم زمانی حتما، من و آقای زارع قبلاً با تمام قدرت حتی برای افزایش منابع ریالی پروژه پیگیر هستیم و بودیم ولی بار مالی پروژه در سالی که تمام میشود بالای ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان است.
آیا بنزین گران میشود؟
او درباره اینکه آیا قیمت بنزین افزایش مییابد، گفت: فعلا مجلس و دولت به سمتی حرکت میکنند که نوع مدیریت انرژی را تغییر بدهند، اینکه به چه صورت است روشهای مختلفی را باید در کمیسیون تلفیق بررسی کنیم. قطعا آثاری را خواهد داشت، اینطور نیست که بنزین قطعا گران شود.
بابایی کارنامی ادامه داد: در سنوات گذشته چند فرمول را مطرح کردند یکی اینکه بنزین را سالانه افزایش بدهند، یک فرمول را آقای پزشکیان مطرح کرد که گفته است به نسبت صادرات روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین، مجوز بدهیم که هر شهر، هر محیطی که مرفهین هستند به اندازه همان ۱۰ میلیون لیتر صادرات، با قیمت تمامشده واردات بنزین آزاد شود و بنزین داخل را هر چقدر که تولید میکنیم به اقشار پایین و حمل و نقل عمومی بدهیم.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر بنزین صادر میشود، گفت: درآمد محدودی در کشور داریم، سالانه ۲ یا ۳ میلیون میلیارد تومان بودجه در کشور داریم به جای خرید بنزین هر چقدر مدیریت کنیم، پروژههای عمرانی ما سرعت پیدا میکند، علت کندی درآمد کشور این است که پارسال ۳۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی داشتیم و تخصیص آن ۵۰ درصد بود.
او ادامه داد: اگر یک سال در پروژه عمرانی کسری نداشته باشیم، سه راه جویبار ما هر چه بود، دو برابر میشود، وقتی در کشور کسری بودجه میآوریم یعنی هزینه اجتنابناپذیر و جاری را ابتدا تامین میکنیم و آنچه باقی ماندهاست را به بخش عمرانی میبریم، به همین دلیل همه پروژههای عمرانی کشور روی هواست.
بابایی کارنامی گفت: دولت آقای پزشکیان در تعامل با مجلس به جایی برسد که اولا کسری بودجه صفر بشود، دوما هر چیزی سر جای خودش باشد، یعنی الان قرار است ارز ترجیحی کالاهای واسطهای چه دارو و چه غیر دارو را بردارند و میخواهند به سمت تکنرخی بروند البته اینجا بحثهایی است اینکه گرانی ایجاد میکند یا نه؟ به بیماران فشار وارد میآید یا نه؟ تکلیف تجهیزات پزشکی چه میشود و؛ که این مسائل در کمیسیون تلفیق در حال بحث و بررسی است، بنابراین بنزین در این نوع مدیریت، قطعا در بودجه تغییر خواهد کرد.
چرا قانون هدفمندی یارانهها کامل نشد؟
بابایی کارنامی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا عزمی برای هدفمندسازی واقعی یارانهها وجود ندارد، گفت: متاسفانه قانون هدفمندی یارانهها به طور کامل انجام نشد در حالی که یک قانون مترقی بود و به هر دلیلی تنها ۳۰ درصد آن انجام شده است، از سوی دیگر قانون تسهیل ارز هم آمده است که یک مابهالتفاوتی آنجا اضافه شده، چون ما ارز را آن زمان ۴۲۰۰ میدادیم و اکنون مابهالتفاوت آن را با نرخ ۲۸ هزار تومان میدهیم که فاصله بین این دو، عدد بزرگی است.
او ادامه داد: یک عدد نیز درآمد دولت محسوب میشود و باید برای یارانه برود که اخیرا دولت یارانه اولیه را به سه دهک پایین میدهد، البته خیلی تبعیض وجود دارد، چون بانک اطلاعات ایرانیان کامل نیست.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا واقعا میشود در کشور یک بانک اطلاعاتی درستی داشت و اگر میشود، چگونه؟ اظهار کرد: دنیا بر مدار خوداظهاری پیش میرود، چون ۹۹ درصد مردم دنیا به حکمرانان خود اعتماد دارند وخوداظهاری میکنند، اما در کشور ما نارضایتی اجتماعی وجود دارد و اطلاعات درستی نمیدهند.
آییننامه داخلی مجلس درباره طرح تحقیق و تفحص اصلاح میشود
بابایی کارنامی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه مجلس بارها طرح تفحص از استانداری یا برخی ادارات کل را کلید زد، اما نتیجه آن در اختیار مردم قرار نگرفته است، گفت: طرح تفحص یک ایراد بزرگی دارد و در آییننامه داخلی مجلس است، این بحثها در مجلس هم هست و آییننامه داخلی به زودی تغییر پیدا میکند و فقط ما یک تکلیف داریم که وقتی بررسی شده تازه مثل یک گزارشی است که داده شده ولی تشخیص اینکه آیا این مدیر تقلب و تخلف داشته است، اختلاس کرده، رشوه گرفته یا سوء مدیریت داشته با قاضی است.
او ادامه داد: مجلس محل تشخیص است، تا کنون پاسخ و قضاوتی درباره تحقیق و تفحصها داده نشده و البته درست میگویید که مجلس هم باید پیگیر باشد، لذا به دنبال اصلاح آییننامه هستیم، چون هر چقدر طرح تحقیق و تفحص قویتر باشد مجلس قویتر است.
بابایی کارنامی گفت: تفاهمنامه جدیدی را اژهای با قالیباف داشتند، قرار شده به زودی یک شعبه مشخصی به نام طرح تحقیق و تفحص خروجی مجلس شورای اسلامی تشکیل شود. اولا زمان اعاده دادرسی نزدیکتر شود، دوم اینکه کیفیتر بررسی شود و سوم اینکه تحت نظارت رئیس قوه قضائیه و مجلس باشد و برآیند واقعبینانیه زیر ذرهبین افکار عمومی قرار بگیرد.
دولت چهاردهم در عزل و نصبها، کاری به نمایندگان ندارد
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی درباره انتخاب مدیران استان اظهار کرد: دولت چهاردهم حرف نمایندگان را گوش نمیدهد، در انتخاب رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران وزیر بهداشت از سه نماینده عضو کمیسیون پزشکی مازندران نظرخواهی نکرد، یعنی برای جایی که سالانه ۵ هزار میلیارد تومان هزینه میکند، البته در تغییر مدیرکل تعزیرات حکومتی یا مدیر بانک صادرات و ... نیز با نمایندگان مشورت نشد.
او ادامه داد: البته این خیلی خوب و حتی عالی هم هست، به نماینده ربطی ندارد، دولت است و دوست دارد هر فردی را که تشخیص داده منصوب کند، لزوما اینکه نظر نماینده باشد نیست، یک زمانی ممکن است مشورت هم بخواهد. حتی در بحث استاندار مازندران یکی از افتخارات نمایندگان استان این است که تا کنون در بحثهایی که شده و وزیر کشور گفتند سه گزینه معرفی کنید، حتی یک گزینه معرفی نکردیم گزینهای را هم که دولت معرفی کرد، سوالش این بود که آیا موافقید؟ همه نمایندگان نظر مثبت داشتند.
بابایی کارنامی البته این را هم گفت که دولت چهاردهم در حال تغییر همه مدیران است و البته این طبیعی است، در طول سالهای نمایندگی هیچوقت به این موضوع افتخار نکردم که مدیرانی با نظر من انتخاب شدند، همه میدانند ارتباطم با استانداران چگونه بوده است، در انتخابات نمایندگی خیلیها علیه من بودند، افتخار ما این است که باید کاری کنم به هیچ وجه ارتباط موضوعی بین مدیر و نماینده بر سر بقا و غیربقا نباشد، اصلا ما به آدم فکر نمیکنیم بلکه به سیستم فکر میکنیم.
مازندران بهترین مدیران کل را دارد
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور بهترین مدیران کل در مازندران اظهار کرد: کدام مدیرکل ضعف دارد؟ با دلیل بگویید با همه مناظره میکنم. در یک جلسهای به آقای لائینی هم گفتم که ما به مدیران کل چه میدهیم؟ ابهت آنها را که میشکنیم، آبروی آنها را که میبریم، برخورد که میکنیم، دستگاه نظارتی که هر کدام به هر دلیلی آنها را مؤاخذه میکند، همه که در نهایت دزد میشوند؛ بنابراین خیلی هنر بزرگی میخواهد که یک مدیرکل در این استان کار کند.
او این را هم گفت که نمایندگان مازندران نیز از بهترین و پیگیرترین نمایندگان کشور هستند، و هیچ جایی نمیگویند که من زنگ زدم برکنار شدند یا من تذکر دادم برکنار شدند و یا انتصابش با من بوده، اما برخی افراد کمبود شخصیت دارند و عادت دارند که خودشان را به نماینده وصل کنند.
رسانه و غیر رسانه مشخص باشند
به گزارش خبرنگار ما یکی از بحثهایی که نظرات مختلفی درباره آن عنوان شد، سوالی بود که آقای بابایی کارنامی داشت مبنی بر اینکه چند خبرنگار واقعی در استان داریم؟ با توضیحات ارائه شده، این نماینده معتقد است که باید کار فعالان مجازی که نوعی رسانه محسوب میشوند با کار خبرنگار متمایز شود و هر کسی خود را خبرنگار نداند، مدیر کانال خبرنگار نیست، فعال مجازی خبرنگار نیست.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در جمعبندی جلسه نیز خواستار ارتباط کیفیتر با رسانهها و شفافسازی عملکرد مسئولان از طریق ارتباط صحیحتر و بهتر با رسانهها شد که در ویدئوی پایانی ملاحظه میکنید.
انتهای پیام/۱۰۰۱/