به گزارش آوای خزر از شهرستان ساری، در جهت انجام موفقیتآمیز پروژه مهر مازندران، دستگاه تعلیم و تربیت این استان تمام تلاش خود را با امکانات موجود به کار گرفته تا شاهد مِهری مهربان و بدون مشکل باشد، برای اعلام و انتشار برنامهها و آخرین اقدامات انجام گرفته و فعالیتهایی که در دست اجرا دارد؛ تنی چند از معاونان مدیرکل آموزش و پرورش و مسئولان کمیتهها نشستی را با خبرنگاران استان داشتند.

دبیر پروژه مهر و معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش مازندران گفت: درباره هدایت تحصیلی و دغدغههای مربوط به آن، با اشاره به اینکه پس از 22 سال، هدایت تحصیلی از متوسطه دوم به متوسطه اول تغییر یافت، تصریح کرد: دانشآموزان باید در سه شاخه و 6 رشته تحصیلی، براساس چهار شاخصه مهم استعداد، علاقه و توانایی، نیاز جامعه و امکانات و تجهیزات موجود، هدایت تحصیلی شوند.
وی با اعلام اینکه یکی از اشکالات در بحث هدایت تحصیلی، نبود تناسب بین معدل و عملکرد مشاورهای است، گفت: معدل یا عملکرد تحصیلی، شاخص مهم برای هدایت تحصیلی است که 35 نمره دارد و 65 نمره نیز عملکرد مشاورهای است.
این مسئول ادامه داد: اگر خانوادهها نسبت به هدایت تحصیلی فرزندان خود تردید دارند، میتوانند تا 20 مردادماه جاری در روزهای دوشنبه و چهارشنبه به مدارس مراجعه و نسبت به ثبت نام فرزندان خود اقدام کنند.
نظری با بیان اینکه بیشتر دانشآموزان که با معدل خوب به مرحله انتخاب رشته تحصیلی در متوسطه اول میرسند، مایل به ادامه تحصیل در رشته تجربی هستند، افزود: در کنکور سراسری سالجاری، 32 هزار و 942 دانشآموز مازندرانی شرکت کردند که 18 هزار نفر در رشته تجربی با یکدیگر به رقابت پرداختند و 55 درصد از سهم کنکور را بهخود اختصاص دادند.
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت: در کنکور سال گذشته، 80 درصد دانشآموزان در رشته ریاضی و 78 درصد دانشآموزان در رشته انسانی، به دانشگاههای سراسری راه یافتند اما سهم دانشآموزان علوم تجربی با احتساب دانشگاه پیام نور، 38.5 درصد بوده است.
وی گفت: خانوادهها باید بدانند که دنیای شغلی به سمت رشتههای فنی و مهارتی در حال گسترش است و باید با اطلاع و آگاهی لازم نسبت به هدایت فرزندان خود اقدام کنند.
نظری با اشاره به اهمیت فعالیتهای پروژه مهر، اظهار کرد: یکی از مهمترین آنها، هدایت تحصیلی برای پایه دهم است که 55 درصد دانشآموزان باید به شاخه نظری(ریاضی، تجربی، علوم انسانی و معارف) و 45 درصد نیز باید به شاخه فنی و مهارتی و کار و دانش هدایت شوند.
اسفندیار نظری ادامه داد: 39 هزار و 166 دانشآموز مازندرانی در این شاخص توسعه قرار میگیرند که 41 درصد به رشته تجربی، 30 درصد به رشته علوم انسانی و 29 درصد به رشته ریاضی هدایت شده و رشتههای فنی و مهارتی و کار و دانش نیز بهترتیب 21 و 24 درصد را باید بهخود اختصاص دهند.
شادابسازی مدارس، توسعه کمی و کیفی پیشدبستانیها و طرح هجرت که در آن بهسازی و بازسازی 28 مدرسه، یک کانون فرهنگی و یک سالن ورزشی تا پایان شهریورماه انجام میشود، از دیگر مسائلی بود که در دبیر پروژه مهر مازندران به شرح آنها پرداخت.
نظری از کمک 5 میلیارد تومانی خیران استان مازندران در سال تحصیلی گذشته خبر داد که سبب بازسازی و بهسازی مدارس این استان شده است.
دبیر پروژه مهر مازندران با اشاره به ضرورت شاداب سازی مدارس استان، گفت: علاوه بر 6 کارگروهی که در بحث پروژه مهر فعالیت میکنند، کارگروه ویژهای با عنوان فرهنگی ورزشی نیز زیر نظر معاونت پرورشی و تربیت بدنی در جهت شادابسازی مدارس مشغول فعالیت هستند.
این مسئول با بیان اینکه استان مازندران در پروژه مهر 94 جزء سه استان برتر کشور قرار گرفته است، افزود: کارگروه توجیه و تبلیغ یا روابط عمومی این استان، رتبه نخست را در بین کارگروههای کشور در بخش تبلیغ بهدست آورد.
نظری گفت: با توجه به هماهنگیهای بهعمل آمده با ادارهکل نوسازی در راستای پروژه مهر، علاوه بر طرح هجرت، با همکاری بسیج دانشاموزی در راستای بهشازی و نوسازی مدارس قرارداد دارند.
وی ادامه داد: ستاد پروژه مهر مازندران در دو برنامه جداگانه؛ یکی در سوم بهمنماه 94 از ستادهای پروژه مهر مازندران با حضور رئیس ستاد پروژه مهر کشور تجلیل کرد و در دوم تیرماه امسال نیز از خیران پروژه مهر شامل شهرداران، دهیاران، فرمانداران، بخشداران و خیران تجلیل کرد.
دبیر ستاد پروژه مهر مازندران از گردهمایی یکروزه که فردا با حضور علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در مجتمع رفاهی خزرآباد ساری برگزار میشود خببر داد که در راستای اجرای برنامههای عملیاتی سال تحصیلی 95-96 است.
** تقاضای نقل و انتقال 1110 فرهنگی در سال گذشتهمعاون پژوهش و برنامهریزی آموزش نیروی انسانی و رئیس کمیته ساماندهی نیروی انسانی پروژه مهر ادارهکل آموزش و پرورش مازندران در جمع خبرنگاران گفت: پروژه مهر نماد مدیریت و بهرهوری از مجموعه منابعی است که آموزش و پرورش در اختیار دارد و به کمک آن، سطح بهرهوری را در مجموعه مناطق و شهرها و روستاهای استان ارتقا میبخشد.
محمد قنبری اظهار داشت: در هر سال تحصیلی اقدامی سازنده، مؤثر و سازمانیافته برای آمادهسازی همه مدارس و کلاسهای درس برای به حداقل رسیدن مشکلات خانوادهها در اول مهر، از سوی اموزش و پرورش اجرا میشود که پروژه مهر نام دارد و در چند ماه مانده با آغاز سال تحصیلی جدید، فعالیتهای آن آغاز میشود.
وی یکی از کمیتههای فعال در پروژه مهر را کمیته ساماندهی نیروی انسانی نام برد و افزود: این کمیته بر حسن اجرای فعالیتهای مربوط به ساماندهی را پیگیری میکند.
معاون پژوهش و برنامهریزی آموزش نیروی انسانی ادارهکل آموزش و پرورش مازندران گفت: در سال تحصیلی که پشت سر گذاشتیم، 508 هزار و 162 دانشآموز در مجموعه مدارس دولتی و غیر دولتی تحصیل کردند که پیشبینی میشود این آمار در سال تحصیلی پیشرو به 520 هزار دانشآموز در 4 هزار و 721 مدرسه و 24 هزار و 321 کلاس درس برسد.
محمد قنبری به مهمترین سیاستهای ساماندهی نیروی انسانی در مازندران پرداخت و اظهار داشت: سازماندهی بهینه و استفاده کامل از ساعات کار همه نیروهای شاغل، سازماندهی منابع انسانی در دورههای اول و دوم متوسطه بهصورت یکپارچه، در نظر گرفتن تصمیمات مختلف درباره فرهنگیان مشمول بازنشستگی و ادغام کلاسهای همپایه و نقل و انتقالهای دروناستانی ازجمله فعالیتهای آموزش و پرورش در بخش ساماندهی نیروهای شاغل هستند.
وی افزود: در سال تحصیلی گذشته، یکهزار و 110 فرهنگی(503 خانم و 607 آقا) متقاضی نقل و انتقال بودند که با تقاضای 446 نفر از آنها موافقت شده و نقل و انتقالات بروناستانی نیز در حال بررسی است.
معاون پژوهش و برنامهریزی آموزش نیروی انسانی با اشاره به اینکه کتابهای پایه دهم در حال تغییر است، بیان کرد: مقدمات برگزاری دورههای آموزشی کتابهای جدید پایه دهم و ششم در حال انجام است و البته باید کد فضای مستقل برای آموزش تعریف شود تا کار آموزشی بهنحو شایستهای انجام شود.
این مسئول گفت: در گذشته، 14 مرکز مستقل داشتیم که در 6 تا 7 سال گذشته تبدیل به مدرسه شدند و از سال گذشته نیز به دنبال احیای مراکز مستقل آموزش نیروی انسانی و ایجاد مراکز جدید بودیم که تاکنون 20 مرکز برای این منظور اعلام شده است.
قنبری از تدوین برنامههای متنوع حوزههای آموزشی، تربیتی، فرهنگی، مالی و ... برای شهرها و مناطق گفت که در قالب راهبردها و سیاستهای وزارتخانه تنظیم شده و بهزودی نیز به شهرستانها ارسال میشود.
وی گفت: در گروه تحقیق و پژوهش نیز ارائه اولویتهای پژوهشی و پایاننامههای بومی و منطقهای را در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مبنای کار خود قرار دادیم و در همین راستا نیز توانمندسازی فرهنگیان از طریق اجرای طرح بالندگی پژوهشی را داریم.
قنبری در پایان از برگزاری کنفرانس مشترک با دانشکده قدسیه در راستای
کاربرد کامپیوتر و فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: این کنفرانس شامل 5
کارگروه است و توسعه و گسترش برنامه تحولی مدارس آموزشمدار و پژوهشمحور
از اهداف برگزاری آن است.
آموزش و پرورش استان مازندران، 39 هزار و 748
پرسنل دارد که 38 هزار و 753 نفر آنها رسمی و پیمانی هستند، 340
حقالتدریسی دارد و تا اسفندماه 95 نیز 1642 نفر بازنشسته میشوند.
** هیچ معلمی حق ندارد وقت زنگ ورزش را بگیردرئیس کمیته فرهنگی ورزشی پروژه مهر و معاون تربیت بدنی ادارهکل آموزش و پرورش مازندران نیز در جمع خبرنگاران گفت: از نظر فضای مدرسهای و ورزشی در مازندران ضعیف هستیم، اما استعدادهای خوبی در بخش ورزشی داریم که شاهد برگزاری مسابقات المپیک دانشاموزی هستیم و حتی در مدارس استثنایی مسابقات پاراالمپیک برگزار میشود.
سید علی ساداتی اظهار داشت: جشنواره بازیهای بومی و محلی در مدارس نیز یکی از راههای ایجاد شور و هیجان در دانشآموزان مقاطع مختلف تحصیلی است که در کنار آن، با بازیهای محلی آشنا میشوند.
وی ادامه داد: ورزش صبحگاهی را در مدارس داریم و ساعت 7.5 صبح که زنگ مدارس شیفت صبح به صدا درمیآید؛ همزمان با آن رادیو ورزش نیز آهنگ ورزشی را پخش کرده و دانشآموزان در صف نرمش میکنند، از سال تحصیلی آینده همه مدارس را ملزم میکنیم که ورزش صبحگاهی را همزمان با رادیو ورزش انجام دهند.
ساداتی گفت: قرار شد که چند گروه استعدادیاب را با همکاری ادارهکل ورزش و جوانان و همکاری هیأتهای ورزشی داشته باشیم، زیرا استعدادهای خوب ورزشی را در دانشآموزان مازندران بهویژه در رشتههای ورزشی شنا، تنیس روی میز، بدمینتون، شطرنج و ژیمناستیک داریم که در سال گذشته 18 تیم را به اردوهای انتخابی تیم ملی دانشآموزی اعزام کردیم.
رئیس کمیته فرهنگی ورزشی پروژه مهر مازندران با بیان اینکه نرخ سرانه فضا و تجهیزات ورزشی مازندران از میانگین کشوری پایینتر است، تصریح کرد: این رقم، حدود نصف میانگین کشوری است و این در حالی است که سال گذشته 60 درصد تیمهای ورزشی که از مازندران به مسابقات کشوری اعزام شدند، توانستند مقامهای اول تا سوم را به دست بیاورند.
این مسئول گفت: هیچ معلمی حق ندارد، زمان ورزش را بگیرد، زیرا روحیه بدی در دانشآموزان بر جای میگذارد و آنها کارآیی لازم را در یادگیری دروس ندارند.
وی درباره مسائل بهداشتی دانشآموزان اظهار داشت: با دانشگاههای علوم پزشکی مازندران و بابل قرارداد همکاری داریم، در مدارس شهری از بهداشتیار و در روستاها نیز از پرسنل خانههای بهداشت کمک گرفته میشود تا مسائل بهداشتی را بررسی کنند.
رئیس کمیته فرهنگی ورزشی پروژه مهر یادآور شد: در سال گذشته، 60 نفر از اولیای دانشاموزان که پزشک و پیراپزشک بودند، در کمک به فعالیتهای بهداشتی مدارس ورود پیدا کرده و هفتهای یکبار، به معاینه دانشآموزان میپرداختند.
انتهای پیام/ 1001