دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۴۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
مروری بر چالش‌های کشاورزی مازندران

افزایش مرغ و برنج وارداتی پا به پای مرغدار و شالیکار/ جای صنایع تبدیلی خالی‌ست

افزایش مرغ و برنج وارداتی پا به پای مرغدار و شالیکار/ جای صنایع تبدیلی خالی‌ست
مازندران قطب کشاورزی ایران است، مشکلی در تولید ندارد، سیاست‌های دولت و عدم دخالت بخش خصوصی در بازار محصولات برای این استان چالش می‌آفریند، از یکسو مشکل نهاده را رفع می‌کند و برای لایروبی آببندان‌ها اعتبار می‌گذارد و از سوی دیگر واردات بی‌رویه مرغ و برنج خارجی را متوقف نمی‌کند. صنایع تبدیلی هم که نبودنش قوز بالای قوز است.
آوای خزر آزاده بابانژاد:  ۲۱ تا ۲۷ خردادماه به نام هفته جهاد کشاورزی در تقویم ایران ثبت شده است. استان مازندران رتبه یک تأمین امنیت غذایی کشور را دارد؛ ۷۲ نوع محصول تولید می‌کند و در ۱۲ محصول استراتژیک ازجمله گندم، برنج، مرغ، توت‌فرنگی، کلزا، مرکبات، و کیوی رتبه‌های برتر را دارد.

در دولت سیزدهم روند رو به رشدی را در تولید محصولات کشاورزی داشتیم. طبیعتاً برای اینکه کشاورزی در استان مهمی مثل مازندران بتواند به درجه بالایی از خودکفایی و تولید ارزآور برسد نیاز به تکمیل زنجیره دارد، اکنون گرچه تولید محصولات زراعی و باغی و دامی به رشد قابل توجهی رسیده است، اما به دلیل کمبود شدید صنایع تبدیلی کشاورزان با چالش جدی مواجه‌اند.

این روز‌ها موسم بارآمدن هلو و شلیل در مازندران است، اما دریغ از یک صنایع تبدیلی در شرق مازندران، در روستای «بایع‌کلا» نکا قطب تولید هلو وشلیل کشور سالانه بخش مهمی از محصول هلو و شلیل دفن شده یا در گوشه و کنار رودخانه‌ها و اراضی کشاورزی دپو می‌شود در شرایطی که شاید برخی‌ها توان خرید آن را هم ندارند.
 
افزایش مرغ و برنج وارداتی پا به پای مرغدار و شالیکار/ جای صنایع تبدیلی خالی‌ست
در سال گذشته شاهد رشد تولید هلو و شلیل از ۲۰۰ هزار تن به ۳۰۰ هزار تن بوده‌ایم که نشاندهنده رشد ۵۰ درصدی است و برای سال جدید نیز به همین میزان تولید پیش‌بینی می‌شود.

این میوه‌های تابستانه بیشتر مصرف تازه‌خوری دارند و برخی ارقام آن اگر چند روز بمانند فاسد می‌شوند. پنج سال پیش شاهد وفور این محصولات بودیم به طوری که قیمت جعبه از میوه‌های داخل آن بیشتر شده بود، سالی که شاهد بودم برخی از باغداران عطای درختان را به لقایش بخشیدند و بسیاری از آن‌ها را حتی با سردرختی بریدند تا محصول دیگری بکارند.

در جویبار و بهنمیر این وضعیت را در توت‌فرنگی هم داریم، میوه‌ای پرطرفدار که بیشتر مصرف تازه‌خوری دارد. مازندران در حال حاضر با تولید ۱۸ هزار تن توت‌فرنگی،   رتبه دوم کشور را در سطح زیر کشت و تولید این محصول دارد.

قرار بود در ناحیه صنعتی شهرستان میاندورود یک مجموعه صنایع تبدیلی احداث شود، حتی کلنگ آن هم به زمین زده شد و قرار بود دو ساله تمام شود، حالا، اما پنج سال گذشته و خبری نیست.

قرار هم بود اگر سرمایه‌گذار در موعد مقرر نتوانست به تعهداتش عمل کند، زمین به فرد دیگر واگذار شود، اما این اتفاق هم نیفتاد و بار‌ها برای سرمایه‌گذار از دفتر معاونت اقتصادی استانداری مازندران شاخه و شانه کشیده شد، اما خبری نشد.
 
افزایش مرغ و برنج وارداتی پا به پای مرغدار و شالیکار/ جای صنایع تبدیلی خالی‌ست
شاید حال و روز گندمکاران، کلزاکاران و سویاکاران بهتر باشد، اگر در فصل برداشت باران نیاید محصول خود را بی، چون و چرا برداشت می‌کنند و اگر هم دولت در زمان مناسبت دست به جیب بشود و محصولات را با قیمت مناسب خریداری کند، دیگر نور علی نور است. تولید دانه روغنی سویا در مازندران به ۷ هزار و ۱۴۹ تن و کلزا نیز به ۱۵ هزار و ۲۹۶ تن رسیده است.

در این میان شالیکاران دغدغه‌های بسیاری دارند، هم کاشت و نشاکاری سخت است و هم برداشت آن رویه‌ی خاص خودش را دارد. واردات برنج خارجی همیشه توی ذوق می‌زند، مافیای برنج گستاخانه فعالیت دارد و در این میان دولت هنوز نتوانسته است به معنای واقعی دست آن‌ها را کوتاه کند.

دو سال پیش برنج درجه یک را می‌توانستی با ۸۰ هزار تومان بخری، بازار پر از برنج‌های طارم و محلی ۶۰ هزار تومانی بود. کشاورزان آمل و فریدونکنار خسارت‌های زیادی دیدند.

سال گذشته هم با دپوی برنج مواجه بودیم، وزیران جهاد، کشور و حتی رئیس جمهور به این مسئله وارد شدند و کمی بازار برنج از آن حالت التهاب و بحران خارج شد، اما قابل قبول نبود. امسال، اما شالیکاران دست به دعا شده‌اند که آن حوادث تلخ یعنی واردات بی‌رویه برنج تکرار نشود.
 
افزایش مرغ و برنج وارداتی پا به پای مرغدار و شالیکار/ جای صنایع تبدیلی خالی‌ست
رئیس جمهور شهید در آخرین سفرش به مازندران، پیرو صحبت‌های آیت الله لائینی نماینده، ولی فقیه در استان و همچنین یوسف نوری استاندار، از وزیر جهاد کشاورزی خواسته بود که در این زمینه تمام تلاشش را به کار بگیرد تا برنج روی دست کشاورزان و شالیکوبی‌های شمال نماند.

کمبود بارش‌ها در سال گذشته کشت برنج را با مشکل مواجه کرده بود و ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی نکاشت را در استان داشتیم. یکی از راهکار‌ها برای برون‌رفت از این مسئله لایروبی آببندان‌ها بوده است به طوریکه با لایروبی ۳ هزار هکتار  از آبندان‌های استان بخشی از این مشکلات حل شده است.

در تولید مرکبات و کیوی البته جای خرسندی است که امسال تولید خوب بود و صادرات هم افزایش یافت. این افزایش صادرات گرچه در تراز بین‌المللی چندان به چشم نمی‌آید، اما اینکه قدمی رو به جلو و خوب برداشته شد و امید به افزایش صادرات برای سال‌های بهتر است و هم اینکه با افزایش ترددها، بروکراسی‌های زائد رفع شده و صادرکننده هم به تجربیاتی در صادرات دست پیدا می‌کند قابل تأمل است.
 
افزایش مرغ و برنج وارداتی پا به پای مرغدار و شالیکار/ جای صنایع تبدیلی خالی‌ست
سفر استاندار سابق و هیات تجاری مازندران به روسیه و چند شهر این کشور، فصل جدیدی در روابط تجاری این استان با فدراسیون روسیه بوده است، افزایش صادرات مرکبات و کیوی و ایجاد روزنه‌ای برای فروش برنج مازندران در فروشگاه‌های معتبر روسیه نیز ازجمله دستاورد‌های این سفر بوده است.

در دولت سیزدهم میزان تولیدات کیوی از ۱۸۰ هزار تن با رشد ۲۲ درصدی به ۲۲۰ هزار تن رسید و تولید مرکبات نیز از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن با رضد ۳۳ درصدی به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید.

البته صادرات ما تنها به روسیه نبوده و به عنوان نمونه امسال برای نخستین‌بار ۱۰ تن مرکبات از طریق حمل و نقل هوایی وارد چین شد که در تاریخ ایران سابقه نداشته است.
 
افزایش مرغ و برنج وارداتی پا به پای مرغدار و شالیکار/ جای صنایع تبدیلی خالی‌ست
در تولید مرغ، مازندران ۲۷ درصد از تولید جوجه یکروزه، ۵۰ درصد از ظرفیت جوجه‌کشی و ۱۲ درصد از تولید گوشت مرغ کشور را دارد. با این حال در حال حاضر مرغداران از واردات بی‌رویه تخم‌مرغ نطفه‌دار و مرغ منجمد گلایه‌مند هستند چه اینکه اکنون شاهد فراوانی و بعضا ماندن مرغ تولید استان در بازار هستیم و تنها راهی که دولت می‌تواند به بازگشت سرمایه مرغداران کند این است که جلوی واردات مرغ را بگیرد.

از آنجایی که یکی از مشکلات مرغداران تأمین نهاده بود، دولت راهکار‌هایی در این زمینه به کار بست که در نهایت، تولید گوشت مرغ آماده طبخ ۲۳ درصد افزایش یافت، اما با واردات بی‌رویه مرغ، کام مرغداران را تلخ کرد.

با توجه به تأکید وزارت جهاد کشاورزی بر شناسنامه‌دار شدن محصولات کشاورزی که هر محصولی دارای کد مشخص تولیدی و رهگیری از مبدأ تا مقصد باشد، به گفته بابک مومنی مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران، در دولت سیزدهم تا به امروز بیش از ۱۵ هزار هکتار از اراضی باغی استان شناسنامه‌دار شدند.
 
افزایش مرغ و برنج وارداتی پا به پای مرغدار و شالیکار/ جای صنایع تبدیلی خالی‌ست
او همچنین اعلام کرده است که در هفته جهاد کشاورزی، ۵۳ طرح با اعتبار ۶ هزار و  ۷۹۴ میلیارد ریال با اشتغال‌زایی ۸۱۳ نفر افتتاح می‌شود. (۳۲۳ فرصت شغلی مستقیم و  ۴۹۰ فرصت شغلی غیرمستقیم) از این تعداد ۴۲ طرح مربوط به بخش آب و خاک، ۴ پروژه مربوط به بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی، ۳ پروژه برای باغبانی و گلخانه،  یک پروژه برای تولیدات دامی و طیور، یک پروژه مربوط به بخش عشایر، یک پروژه مربوط به بخش منابع طبیعی و یک پروژه هم به بخش تحقیقات و ترویج کشاورزی اختصاص دارد.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
خبرنگار: آزاده بابانژاد
مطالب مرتبط
نظرات شما