دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۴۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران:

استقرار چادر گاوبانگی در مازندران

استقرار چادر گاوبانگی در مازندران
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران گفت: ورود تور‌های گردشگری و طبیعت گردی در ایام گاوبانگی به جنگل‌های مازندران، ممنوع و هر نوع درخواست فعاليت و همكاری اعم از مشاركت در حفاظت، مشاهده حيات وحش، عكاسی، مستند سازی و ... مشروط به ارائه درخواست كتبی، هماهنگی و اخذ مجوز محيط زيست از اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

به گزارش آوای خزر، "گاوبانگی " يكی از مراحل مهم و حياتی در زندگی گوزن قرمز(مرال) به شمار می‌رود و حيات و بقاء مرال ها به دوره حساس گاوبانگی وابسته است. 

علیرضا ابراهیمی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران در خصوص اقدامات این اداره کل با توجه به شروع فصل گاوبانگی که از ۱۵ شهریور لغایت اواسط مهرماه آغاز می‌شود، گفت: در اجرای برنامه های حفاظتی، اداره كل حفاظت محيط زيست استان مازندران با همکاری و هماهنگی‌های قضايی بعمل آمده به منظور تامين و افزايش ضريب امنيت مناطق و حفظ آرامش گونه مرال در اين ايام از ورود و حضور افراد، گروه های طبيعت گردی و تور های گردشگری به زيستگاه های مرال در عرصه های جنگلی و حفاظت شده استان از نيمه شهريور تا اواسط مهر با هر توجيهی ممنوع است.

وی همچنین تاکید کرد: دامداران ملكف به خروج دام از مراتع، مناطق جنگلی و حفاظت شده در موعد مقرر قانونی ( ۱۵ شهريور ) هستند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران تاکید کرد: افراد و جوامع بومی مستقر در مناطق تحت مديريت و پيرامون عرصه ای جنگلی با محيط زيست همكاری نموده و حتی‌الامكان از حضور و تردد غيرضررور در مناطق در اين ايام خودداری نمايند. 

ابراهیمی از هر نوع درخواست فعاليت و همكاری اعم از مشاركت در حفاظت، مشاهده حيات وحش، عكاسی، مستند سازی و ... مشروط به ارائه درخواست كتبی، هماهنگی و اخذ مجوز محيط زيست از اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

وی از همه دوستداران و علاقمندان به محیط زیست خواست تا محيط بانان عزيز را در امر حفاظت ياری نمایند و در صورت مشاهده تخلف شكار غير مجاز، صدای شليك تير، ورود افراد غير مجاز، ترددهای مشكوك،  موضوع را به مامورين، ادارات محيط زيست شهرستان و يا با سامانه ارتباط مردمی محيط زيست به شماره ۱۵۴۰  گزارش نمایند.

 شايان ذكر است، مقارن با طنين آوای مرال‌ها در جنگل های مازندران و شروع فصل گاوبانگی برنامه ها و تدابير حفاظتي اداره كل حفاظت محيط زيست استان با مشاركت جوامع بومی، همياران، فعالين زيست محيطی در سطح استان اجرا می‌شود که در اين رابطه ضمن انجام گشت های سيار، اطلاع رسانی عمومی، مسدود سازی مسيرهای جنگلی با استقرار تعداد ۲۵ الی ۳۰ دستگاه چادر ثابت و سيار در موقعيت ها و كريدورهای حساس در سطح استان با استقرار ۱۸۰ محيط بان بصورت شبانه روزی از مناطق و زيستگاه های فعال مرال حفاظت می نمايند.

مرال یا گوزن قرمز که در گویش مازندرانی به آن گاو کوهی (اشکار گو) نیز گفته می‌شود، گونه نماد جانوری استان مازندران و به بزرگترین پستاندار علفخوار از گونه‌های با شکوه جنگل‌های پهن برگ هیرکانی شمال است.

حفاظت مناسب از گونه با ارزش مرال و انجام اقدامات حفاظتی در مناطق جنگلی مازندران تنها با تلاش شبانه روزی محیط بانانی بدست می‌آید که با تمام وجود سعی دارند محیطی امن برای زاد و ولد این گونه با ارزش فراهم نمایند. از جمله این اقدامات برپایی چادر‌های گاوبانگی از اواسط شهریور تا اواخر مهرماه گشت وکنترل و نظارت مناطق زیستگاهی می‌باشد تا علاوه بر کوتاه نمودن دست شکارچیان متخلف که با تقلید صدای گوزن سعی در شکار آن‌ها دارند اطلاعات لازم از وضعیت جمعیتی، زیستگاهی و پراکنش این گونه حمایت شده را نیز بدست آورند.

انتهای پیام /

| دبیر: آزاده بابانژاد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها