دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۴۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
نوای «قُتِلَ الحُسین بِکَربَلا» در شرق دیار علویان

آیین عزاداری قوم بنی‌اسد با قدمت ۵۳ ساله در گلوگاه مازندران

آیین عزاداری قوم بنی‌اسد با قدمت ۵۳ ساله در گلوگاه مازندران
نوای «قُتِلَ الحُسین بِکَربَلا» در آیین عزاداری قوم بنی‌اسد با پیشینه‌ای بیش از نیم‌قرن در شهرستان گلوگاه دیار گردان همیشه پیروز امام حسین (ع)، پیچید.

آوای خزرعلی‌اصغر فتوحی: آیین دسته‌روی قتل الحسین با حضور عاشقان حسینی شب گذشته در شهرستان گلوگاه برگزار شد. مراسم دسته‌روی قوم بنی اسد که در این شهرستان از سنت‌های کهن به‌شمار می‌رود؛ به نام قتل الحسین (ع) معروف است و در شب دوازدهم محرم انجام می‌شود.

در این آیین، شهروندان گلوگاهی با پوشیدن لباس عربی و مدیحه سرایی مداحان به سبک عربی در غم ماتم سرور و سالار شهیدان در سطح خیابان‌های شهر با برپایی دسته‌جات عزاداری می‌کنند.امسال، مسیر حرکت از مسجدملاعباس به طرف میدان ۲۲ بهمن، چهار راه طالقانی به‌طرف میدان نماز و سپس به طرف چهار راه شهید پهلوان و خیابان شهید پهلوان و در پایان به طرف مسجد ملاعباس بوده است.

حاج یحیی ملک محمودی برگزار کننده مراسم آیینی قوم بنی اسد(قتل الحسین) در شهرستان گلوگاه به خبرنگار ما گفت: این مراسم از سال ۱۳۵۰ تا کنون، حدود ۴۱ سال در شب دوازدهم محرم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه مرحوم شیخ اسماعیل ملک محمودی این مراسم را پایه‌گذاری کرده است، افزود: مرحوم شیخ اسماعیل ملک محمودی در سال ۱۳۰۷ متولد و دوران ابتدایی را در شهرستان گلوگاه و مقدماتی و حوزه را در محضر آیت الله کوهستانی در کوهستان بهشهر گذراند و در سال ۱۳۲۷ به عنوان طلبه در نجف اشرف تحصیل علم می‌کرد.

ملک محمودی گفت: به علت اختلافاتی که در دهه ۴۰ بین ایران و عراق به وجود آمد ایشان که در محضر علمایی، چون آیت الله امام خمینی، آیت الله حکیم، آیت الله شاهرودی بزرگ بوده است؛ مجبور به مهاجرت از نجف اشرف به ایران شد و در زادگاه خود به ترویج و تبلیغ دین اسلام مشغول شد.

وی ادامه داد: ایشان این سنت حسنه را برای شب دوازدهم محرم و همان سال ورودشان  یعنی سال۱۳۵۰ در شهر گلوگاه پایه‌گذاری کرد که از آن سال تا به حال این مراسم برگزار می‌شود.

آیین عزاداری قوم بنی‌اسد با قدمتی ۵۳ ساله در گلوگاه مازندران
به گزارش آوای خزر، حاج شیخ اسماعیل ملک محمودی در سال ۱۳۶۶ در روز پنج شنبه ۷ خرداد مصادف با آخرین روز ماه مبارک رمضان دار فانی را وداع گفت. این خانواده معظم یک شهید به نام محمود ملک محمودی از فرزندان شیخ اساعیل دارد که در سال ۱۳۶۱ در عملیات فتح المبین به شهادت رسیده است.

لازم به ذکر است؛ قوم بنی اسد از قبایل عرب و از فرزندان اسد بن خزیمه بن مدرکه بودند. در واقعه عاشورا به سه دسته شامل موافقان، مخالفان و بی‌طرفان تقسیم شدند. حبیب بن مظاهر، انس بن حرث، مسلم بن عوسجه، قیس بن مسهر، موقع بن ثمامه و عمرو بن خالد صیداوی از سران موافق، و حرمله بن کاهل اسدی از سران مخالف بود. گروهی از دسته سوم (بی‌طرف‌ها) پس از کشته شدن حسین، زنانشان بر میدان جنگ گذر کردند و، چون اجساد را دیدند و تحت تأثیر قرار گرفتند به سرزمین خود رفته و مردان را جهت دفن اجساد، خبر کردند.

ابتدا زنان بیل و کلنگ به دست گرفته به طرف کربلا روانه شدند و پس از آن وجدان مردان بنی اسد بیدار شده و به خود آمدند و به دنبال زنان به راه افتاده به دفن اجساد کشته‌شدگان پرداختند.

شیعیان معتقدند که در این هنگام؛ علی بن حسین (امام سجاد علیه السلام) به صورت ناشناس در جمع آنان حاضر شد و یکی یکی بدن‌ها را به بنی‌اسد معرفی کرده و آنها بدن‌ها را دفن می‌کردند و پس از دفن آنها وی خود را به بنی اسد معرفی کرده‌است.

این اقدام سبب شهرت قبیله بنی اسد شد و از آن پس شیعیان به نظر احترام و محبت به آنها می‌نگریستند. این قبیله بعد‌ها به ایران سفر کرده و با قبیله بنی فرحان که در جنوب خوزستان بودند عهد برادری بستند و در آنجا مستقر شدند. ولی فرزندان حبیب بن مظاهر به خراسان رفتند و در آنجا ساکن شدند و اکنون آنهارا به نام بنی اسدی‌ها می‌شناسند.



 انتهای پیام/

خبرنگار: آزاده بابانژاد
نظرات شما