دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
رهبر معظم انقلاب در حرم امام (ره):
رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) تصریح کردند:هر فرد و جریانی که به خاطر اسلام کار می کند اگر به امریکا اعتماد کرد سیلی خواهند خورد.


به گزارش آوای خزر،آیت الله خامنه‌ای در مراسم بیست و هفتمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که در مرقد مطهر امام راحل برگزار شد، افزودند: اجتماع بسیار عظیم و پرشکوهی است که برای احترام به یاد عزیز امام بزرگوارمان در اینجا تشکیل شده است و در بسیاری از مناطق دیگر کشور هم شبیه این اجتماع به خاطر یاد امام و به خاطر عشق به امام بزرگوار تشکیل شده است.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به روزهای پایانی ماه پربرکت شعبان خاطرنشان کردند: به گمان زیاد، امام بزرگوار از این ماه بهره فراوان معنوی می بردند و قراین نشان می دهد که آن دل نورانی به برکت این ماه بر نورانیت خود می افزود.

آیت الله خامنه‌ای فرمودند: این فراز از دعای معروف مناجات شعبانیه (إِلَهِی هَبْ لِی کَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَیْکَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِیَاءِ نَظَرِهَا إِلَیْکَ) از جملاتی بود که در بیانات امام تکرار می شد و مکرر در سخنرانی به مناسبت های گوناگون این فراز از دعا را می‌خواندند. 

رهبر معظم انقلاب افزودند: این نشان دهنده آن است که این بزرگوار به این مناجات و به این مضامین و به این ایام با برکت انس داشتند.

ایشان در ادامه فرمودند: بنده هم یک وقتی از ایشان راجع به دعاها سوال کردم و یکی از دعاهایی که ایشان بر روی آن تکیه کردند و ترجیح می دادند همین مناجات شعبانیه بود.

آیت الله خامنه‌ای به فرازهایی دیگر از مناجات شعبانیه اشاره کردند و افزودند: این خصوصیات در این مناجات و دعای شریف برای ما درس است و امام بزرگوار کسی بود که با این درس ها در همه عمر مانوس بود و به برکت همین انس و آشنایی با مراتب خود و حقیقت و تقرب به پروردگار، خدای متعال این قدرت را به او بخشید که بتواند این حرکت عظیم و ماندگار را انجام دهد.

امام مومن متعبد انقلابی 

مقام معظم رهبری خاطرنشان کردند: درباره امام بزرگوار می خواهیم حرف بزنیم یکی از عناوین و اوصافی که درباره امام راحل عظیم الشان ما کمتر به کار رفته است، کمتر از این عنوان استفاده کردیم عبارت از یک عنوان جامع که اینجور تعبیر می کنم، مومن متعبد انقلابی، ما امام را با صفات متعددی همواره توصیف می کنیم اما این صفت که کمتر امام را با آن توصیف کرده ایم یک صفت جامع است، مومن است متعبد است، انقلابی است. 

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: مومن یعنی مومن به خداست، مومن به هدف است، مومن به راهی است که او را به این هدف می رساند و مومن به مردم است درباره رسول اکرم(ص) هم این تعبیر در قرآن آمده است مومن به خدا، مومن به هدف مومن به راه و مومن به مردم، عبد است، متعبد است، یعنی خود را عبد می داند در مقابل پروردگار؛ این هم صفت بسیار مهمی است.

ایشان در ادامه سخنان خود گفتند: شما ملاحظه کنید خدای متعال در قرآن پیغمبر اکرم را با صفات متعددی ستوده است که هر کدام از اینها یک فصل فراوانی از خصوصیات پیغمبر را بیان می کند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: ولی آن صفتی که به ما مسلمانها دستور داده شده است که هر روز درباره پیغمبر در نمازهایمان تکرار کنیم این است که اشهد ان محمد عبده و رسول، این نشان دهنده اهمیت عبودیت است عبد بودن آنچنان برجسته است که خدای متعال این صفت را به مسلمانان تعلیم می دهد که در نماز خود هر روز چند مرتبه آن را تکرار کنند، امام دارای این صفت بود صفت عبودیت، اهل خشوع اهل تضرع بود، اهل دعا بود، مومن و متعبد بود. 

انقلابی گری امام علت غضبناکی قدرت های مادی

ایشان گفتند: اما صفت سوم یعنی مومن متعبد انقلابی، این آن نقطه ای است که مایلم بر روی آن تکیه کنم ودرباره آن سخن بگویم.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: امام، امام انقلاب بود، انقلاب یک کلمه است و در دل آن حقایق بیشماری وجود دارد، امام انقلاب یعنی پیشوای همه ، این خصوصیاتی که کلمه انقلاب متضمن آن است، قدرت های مادی هم که نسبت به امام همواره غضبناک بودند و عصبانی بودند و البته می هراسیدند از امام بزرگوار، بیشتر به خاطر صفت انقلابی گری امام بود ، با این خصوصیت او دشمن بودند. 

حضرت آیت الله خامنه ای افزود: امروز هم دشمنان ملت ایران با خصوصیت انقلابی گری او خصومت دارند و دشمن اند اساساً قدرت های مادی از کلمه انقلاب وحشت می کنند، از کلمه انقلاب اسلامی وحشت می کنند می هراسند، می رمند فشارهایی هم که وارد می کنند به خاطر انقلابی گری است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی  تصریح کردند: حق دارند بترسند فشارها با بهانه های مختلف البته وارد می شود؛ گاهی با بهانه هسته ای، گاهی با بهانه حقوق بشر و بهانه هایی از این قبیل. 

ایشان افزودند: اما حقیقت قضیه عبارت است از همین که دشمنان ملت ایران و دشمنان ایران اسلامی از خصوصیت انقلاب، انقلابی گری واهمه دارند و نگرانند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند: در همین اواخر، در چند ماه قبل از این، یک سیاستمدار آمریکایی گفت ایران به خاطر انقلاب اسلامی تحریم است، اصل تحریم مربوط به انقلاب 1979 است یعنی انقلاب سال 57، این یک حقیقت است.

انقلاب اسلامی کشور را از منجلاب و حقارت بین المللی نجات داد 

ایشان با بیان اینکه علت این امر چیست و چرا با انقلاب اسلامی مخالفند؟ تاکید کردند: علت این است که این کشور بزرگ و پهناور، این کشور پربرکت ، این کشور ثروتمند که هم ثروت طبیعی دارد هم ثروت انسانی دارد این یکپارچه در قبضه قدرت آنها بود، در اختیار آمریکا بود؛ انقلاب آمد آنها را از این کشور بیرون کرد و دشمنی با انقلاب به خاطر این است انقلاب آنها را راند.

مقام معظم رهبری در ادامه افزودند: علاوه بر این الهام بخش دیگران هم شد انقلاب اسلامی ایران که بوسیله مردم این کشور بوجود آمد و ادامه پیدا کرد الهام بخش ملت های دیگر شد که این در جای خود بحث مفصلی است و دلایل بی شماری هم برای آن وجود دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: امام انقلابی ما، کشور را از منجلاب ها بیرون کشید بوسیله انقلاب کشور را از منجلاب های متعددی خارج کرد، جوانهای عزیز ما که دوران قبل از انقلاب را درک نکردند لمس نکردند، آنها باید درست دقت کنند، توجه کنند.

ایشان تاکید کردند: مسئله اساسی این است اگر یک ملتی مسئله اساسی خود را نداند گمراه می شود؛ مسئله این است که انقلاب اسلامی آمد این کشور را از منجلاب ها نجات داد از منجلاب وابستگی، از منجلاب عقب ماندگی، از منجلاب فساد سیاسی، از منجلاب فساد اخلاقی، از منجلاب حقارت بین المللی.

ایشان یادآور شدند: ما گرفتار این چیزها بودیم ما هم وابسته بودیم هم تحقیر شده بودیم؛ هم عقب افتاده و عقب نگهداشته شده بودیم، در علم، در اقتصاد، در فناوری، در حضور بین المللی، در همه چیز ما را عقب نگه داشته بودند. عوض همه اینها ما آقا بالاسر آمریکایی و انگلیسی داشتیم. 

مقام معظم رهبری در ادامه سخنان خود در مراسم سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران افزودند: آن روزها چهار برابر امروز نفت صادر می کردیم، جمعیت کشور هم از نصف امروز کمتر بود، در عین حال اکثر نقاط این کشور از خدمات عمومی دولتی که بر عهده دولتهاست محروم بودند.

ایشان تصریح کردند: کشور در فقر و عقب افتادگی دست و پا می زد، در فساد اخلاقی دست و پا می زد، زیر ساخت های کشور، راه، آب، برق، گاز، مدرسه، دانشگاه، خدمات شهری در همه اینها کشور دچار آفت بود، دچار عقب افتادگی و عقب ماندگی بود، دچار تهی دستی بود، ثروت های طبیعی کشور را در اختیار بیگانگان می گذاشتند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: ثروت های طبیعی کشور را در اختیار بیگانگان می گذاشتند و دستگاه حاکمه بهره مند می شدند و مردم را یا با فریب یا با زور و ارعاب ساکت نگه می داشتند.

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه بیانات خود افزودند: اما دلهای مردم پر بود و واقعیات را می دیدند در نتیجه دنباله روی آن فریاد ربانی و الهی امام بزرگوار شدند که انقلاب به راه افتاد.

ایشان گفتند :‌ امام بزرگوار ما مسیر را عوض کرد، یک تغییر بزرگ انجام گرفت؛ مسیر ملت ایران را تغییر داد.

حاکمیت دین خدا به معنای واقعی هدف بزرگ انقلاب و امام

مقام معظم رهبری با بیان اینکه امام بزرگوار ریل حرکت مردم ایران را به سمت هدفهای بزرگ عوض کرد افزودند: این هدفها که انقلاب و امام انقلاب، ما و جامعه ایرانی را به سمت این هدفها رهنمون شدند فوق العاده حائز اهمیت است.

ایشان گفتند: این اهداف خلاصه می شود در حاکمیت دین خدا؛ حاکمیت دین خدا به معنی عدالت اجتماعی به معنی واقعی، به معنای ریشه کنی فقر، ریشه کنی جهل، ریشه کنی استضعاف، برقراری منظومه ارزشهای اسلامی، ریشه کنی آسیب های اجتماعی،‌تامین سلامت جسمی، اخلاقی و معنوی و پیشرفت علمی کشور، تامین عزت و هویت ملی ایرانی، تامین اقتدار بین المللی و فعال کردن ظرفیت هایی که خداوند در این سرزمین قرار داده است.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: اینها همه در حاکمیت دین خدا مندرج است؛ امام ما را به این سمت حرکت داد؛ درست نقطه مقابل آن راهی که رژیم طاغوت ما را به آن سمت می کشاندند و می بردند.

ایشان گفتند: این هدفها که قطار جامعه اسلامی به برکت انقلاب به سوی آن هدفها حرکت کرد، هدفهای دوردسترس و زمان بری هستند که نیاز به گذشت زمان و تلاش دارند لیکن به همه اینها دسترسی ممکن است به یک شرط و آن این است که قطار در همین ریل پیش برود؛ در ریل انقلاب.

مقام معظم رهبری افزودند: امام راه، معیارها و شاخصها را به ما نشان داد و هدفها را برای ما مشخص و خود او حرکت را آغاز کرد.

ایشان گفتند: ما به برکت حرکت در جهت انقلاب، تا به امروز دستاوردهای زیادی پیدا کردیم اما هنوز تا آن هدفها فاصله بسیار زیاد است؛ می توانیم به آن هدفها برسیم مشروط به اینکه این قطار بر روی همین ریل حرکت کند؛ بر روی ریلی که امام قطار جامعه اسلامی را به حرکت درآورد.

بعد از رحلت امام هر جا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم 

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه سخنان خود گفتند: بعد از رحلت امام(ره)، ما هر جا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم، هر جا از انقلابی گری و حرکت جهادی غفلت کردیم، عقب ماندیم و ناکام شدیم این یک واقعیتی است.
مقام معظم رهبری افزودند: بنده در این سالها خودم مسئول بودم، این مطلب اگر تقصیری در آن باشد متوجه این حقیر هم هست.

آیت الله خامنه ای گفتند: هر جا انقلابی بودیم، جهادی حرکت کردیم بر روی آن ریل حرکت کردیم پیش رفتیم.

رهبر معظم انقلاب افزودند: هر جا کوتاهی کردیم غفلت کردیم، عقب ماندیم. 

آیت الله خامنه ای گفتند: می توانیم برسیم به شرط اینکه انقلابی حرکت کنیم، انقلابی پیش برویم؛ مخاطب این سخن نسل امروز و نسل فردا و نسل فرداهای بعد است.

رهبر معظم انقلاب افزودند: مخاطب این سخن همه ما هستیم مسئولان مخاطب هستند، فعالان سیاسی، فعالان فرهنگی، فعالان اجتماعی همه مخاطب این سخن هستند؛ جوانان، دانشگاهیان، حوزویان، پیشه وران، روستائیان و شهریان همه مخاطب این سخن هستند.

آیت الله خامنه ای گفتند: همه باید بدانند می توان این راه را با شیوه انقلابی حرکت کرد آن وقت پیشرفت قطعی است؛ می توان به شیوه دیگری حرکت کرد آن وقت سرنوشت، سرنوشت رقت آوری خواهد بود.

ایشان افزودند: امام(ره) تعبیر رایجی داشتند، مکرر در مواردی می گفتند: اسلام سیلی خواهد خورد ، اگر راه عوض شود ملت ایران سیلی خواهد خورد، اسلام هم سیلی خواهد خورد.

سودهای انقلاب صدها برابر هزینه‌های آن است

رهبر معظم انقلاب تصریح کردند: برای به دست آوردن انقلاب، هزینه های سنگینی دادیم اما صدها برابر آن هزینه ها، سود و منافع وجود دارد و این تجارتی پرسود برای ملت ایران است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه بیاناتشان افزودند: به ملت ایران عرض می کنم که این انقلاب، سرمایه ممتاز و منحصر به فرد ملت و کشور ماست  و برای به دست آوردن آن هزینه‌های سنگینی دادیم.

ایشان ادامه دادند: درست است؛‌ هشت سال جنگ، هزینه بود؛ شورش‌ها هزینه بود، تحریم ها هزینه بود، اما صدها برابر این هزینه‌ها، سود در این راه وجود دارد.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه هزینه‌ها، منافع و سودها از ابتدا باهم همراه بودند، افزودند: در جنگ جوانان ما رفتند و به شهادت رسیدند اما ملت و مجموعه جوان  کشور، دستاوردهای بزرگی را از همان جنگ پرهزینه به دست آوردند.

ایشان ادامه دادند: از ابتدا این هزینه ها و منافع با هم همراه بودند منتهی هر چه جلو آمدیم هزینه ها، سبک‌تر و قابل تحمل‌تر شده اما منافع، کلان‌تر  و بیشتر شده است.

مقام معظم رهبری خاطرنشان کردند: امروز روزی است که ما می توانیم بدون اینکه هزینه زیادی را متحمل شویم منافع بزرگی را از انقلاب به دست آوریم و امروز این توانایی وجود دارد چراکه انقلاب ریشه دوانده و درخت نظام اسلامی، مستحکم شده و حقایق بسیاری روشن شده و راهکارهایی به وجود آمده و اوضاع برای ملت ایران  امروز روشن‌تر و زمینه آماده‌تر و راه هموارتر از گذشته است.

رهبر معظم انقلاب گفتند: هزینه باز هم هست اما هزینه‌ها، سبک‌تر از گذشته و قابل  دفع‌تر و قابل اجتناب‌تر از گذشته است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه این انقلاب با کودتا و با حرکت نظامی به وجود نیامد، تصریح کردند: اینگونه نبود که یک عده افسر نظامی مانند برخی انقلاب‌ها، حکومتی را بردارند و حکومت دیگری را جایگزین آن کنند بلکه این انقلاب به وسیله مردم و با  عزم مردم و با نیروی انقلاب مردم و با ایمان مردم به وجود آمد و با همین نیرو از خود دفاع کرد و با همین نیرو هم باقی ماند و ریشه دواند.

ایشان افزودند: این مردم بودند که نترسیدند و این مردم ایران عزیز بودند که ایستادگی کردند و مصداق این آیه شریفه شدند که الَّذینَ قالَ لَهُمُ النّاسُ إِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَکُم فَاخشَوهُم فَزادَهُم إیمانًا وَقالوا حَسبُنَا اللَّهُ وَ نِعمَ الوَکیلُ.

همه باید انقلابی بمانند و انقلابی حرکت کنند

رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: هی تهدید شدیم، هی گفتیم حمله می کنند، هی گفتند حمله می کنیم، تحریم می کنیم، مردم نه از تهدید نظامی ترسیدند، نه از تحریم ترسیدند، نه از تحریم فلج شدند؛ نترس، شجاع، سربلند حرکت را ادامه دادند و از این پس هم باید همین گونه باشد. 

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه بیاناتشان افزودند: مردم ما، قشرهای مختلف ما، جوانان ما، روحانیون ما پیشه وران ما، دانشگاهیان ما محققان ما مسئولان ما دولتمردان ما مجلسی های ما باید انقلابی بمانند و انقلابی حرکت کنند که شاخص هایی را عرض خواهم کرد. 

ایشان گفتند: همه انقلابی باشند تا بتوانیم این راه را با موفقیت پیش ببریم و ادامه دهیم، این خطاست که گمان کنیم انقلابی فقط آن کسی است که در دوران امام بوده است یا در دوران مبارزات در کنار امام بوده است. نه خیر؛ برخی اینگونه خیال می کنند که انقلابیون کسانی هستند که در دوران امام یا در دوران مبارزات و یا در دوران حکومت امام بزرگوار حضور داشتند، اگر معنای انقلابی را این بگیریم انقلابی همین ما پیر و پاتال ها خواهیم بود. 

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: انقلاب مال همه است ، جوانها انقلابی اند و می توانند انقلابی باشند با معیارها و شاخص هایی که عرض خواهم کرد می تواند یک جوان امروز از من انقلابی سابقه دار در انقلاب، انقلابی تر باشد. همچنان که در دوران دفاع مقدس بودند کسانی که جان خود را در کف دست گرفتند و در راه این انقلاب و به فرمان امام به جبهه رفتند و جانشان را فدا کردند انقلابی صد درصد آنها هستند آنهایی که آماده فداکاری اند. 

ایشان گفتند: پس ما نباید انقلابی را منحصر کنیم به کسانی که در دوران انقلاب با امام بودند، یا امام را می شناختند یا در کنار امام بودند،  نه؛ انقلاب یک خط جاری است، همه کسانی که در طول تاریخ با این ممیزات حضور دارند و تلاش می کنند انقلابی اند، ولو امام را ندیدند مثل اغلب شما جوانان. 

مقام معظم رهبری افزودند: این هم خطاست که ما خیال کنیم اگر گفتیم فلانی انقلابی است، یعنی فلانی افراطی است، وقتی می خواهیم اشاره کنیم به انقلابی ها و انقلابیون تعبیر افراطی را بکار ببریم، نه، این خطاست. انقلاب و انقلابی گری به معنای افراطی گری نیست این دوگانه هایی که سوغات بیگانگان است و حرف دشمنان ایران است نباید در فرهنگ سیاسی ما جا باز کند. 

ایشان اضافه کردند: آنها تقسیم می کنند مردم را به تندرو و میانه رو، بحث تندرو و کندرو نداریم آنها انقلابی را میگویند تندرو، غیر انقلابی را می گویند میانه رو، این یک دوگانه غربی است که در رادیو و تبلیغات خود مطرح می کنند ما این را نباید تکرار کنیم؛ انقلابی، انقلابی است. 

ایشان تصریح کردند: این هم خطاست که ما از همه کسانی که انقلابی هستند یک نوع عمل انقلابی توقع داشته باشیم و یا یک درجه از انقلابی گری توقع داشته باشیم. نه، به قول ما طلبه ها انقلابی گری مقوله ی تشکیک است ممکن است یک نفر نسبت به نتایج انقلاب و عمل انقلابی بهتر حرکت کند و یک نفر به آن خوبی حرکت نکند اما به همان راه برود. 

مقام معظم رهبری افزودند: اینکه ما هر کسی خوب حرکت نکرد یا به طور کامل حرکت نکرد متهم بکنیم به غیر انقلابی یا ضد انقلابی این هم خطاست، نه، ممکن است یک نفری صد درجه میزان حرکت او ارزش دارد یک نفری کمتر ارزش دارد اما همه در این راه حرکت می کنند مهم این است که آن شاخص ها تطبیق بکند.
پنج شاخص انقلابی گری 

رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند : مهم شاخصهاست، مهم این است که آن کسی هم که با آن شدت و با آن جدیت حرکت نمی کند شاخصهای انقلابی گری را داشته باشد، اگر این شاخصها وجود داشت آن وقت طرف انقلابی است، فرد انقلابی ، مجموعه انقلابی ، دولت انقلابی، سازمان انقلابی عمده این است که شاخصها را بشناسند. 

 حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه بیاناتشان در حرم امام راحل گفتند:برای انقلابی بودن شاخصهایی وجود دارد ، من پنج شاخص را در اینجا ذکر می کنم البته بیش از اینها می شود خصوصیاتی را گفت لکن فعلا پنج شاخص را برای انقلابی گری ذکر می کنم که ما باید سعی کنیم در خودمان این پنج شاخص را ایجاد کنیم و حفظ کنیم هرجا هستیم، یکی در کار هنر، یکی در کار صنعت است ، یکی در کار فعالیت سیاسی است ، یکی در کار فعالیت علمی است، یکی در کار فعالیت اقتصادی و بازرگانی است، فرقی نمی کند این شاخصها در همه افراد ما ملت ایران می تواند وجود داشته باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای اضافه کردند : پنج شاخص ، اول پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی انقلاب . این شاخص اول است ، دوم هدف گیری آرمانهای انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آنها، آرمانها و اهداف بلند انقلاب را در نظر بگیریم و برای رسیدن به آنها همت داشته باشیم، این شاخص دوم. سوم پایبندی به استقلال کشور، استقلال همه جانبه ، استقلال اقتصادی، استقلال فرهنگی که مهم تر از همه است، استقلال امنیتی پایبند باشیم به استقلال کشور این شاخص سوم. شاخص چهارم ، حساسیت در برابر دشمن و کار دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیت از آن، این شاخص چهارم که البته باید دشمن را شناخت ، نقشه او را فهمید و از تبعیت دشمن سر باز زد این شاخص چهارم که عدم تبعیت را عرض کردیم قرآن جهاد کبیر نام نهاده است من این چند وقت دو سه بار در این باره صحبت کردم . شاخص پنجم، تقوای دینی و سیاسی که بسیار مهم است و اگر این پنج شاخص در کسی وجود داشته باشد قطعا انقلابی است.

ایشان تصریح کردند:‌ حالا درجات انقلابی بودن همانطور که عرض کردیم مختلف است و من برای هرکدام از اینها یک توضیح کوتاه و مختصر می دهم. 

رهبر انقلاب افزودند: شاخص اول را عرض کردیم پایبندی به ارزشهای مبنایی و اساسی اسلام، ارزشهای مبنایی اسلام بنده سال گذشته در همین جلسه راجع به مبانی امام صحبت کردم، مبانی اساسی ما اینها است اول اسلام، اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی این مبنای اول است پایبندی به اسلام ، اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی .

اسلام متحجر و اسلام سکولار دو شاخه اسلام امریکایی 

حضرت آیت الله خامنه ای اضافه کردند: اسلام آمریکایی هم دو شاخه دارد یک شاخه اسلام متحجر و یک شاخه اسلام سکولار این اسلام آمریکایی است، استکبار و قدرتهای مادی از هر دو شاخه پشتیبانی کردند و می کنند یک جاهایی آنها را بوجود می آورند ، یک جاهایی آنها را راهنمایی می کنند و کمک می کنند، اسلام ناب در مقابل آنها است.

ایشان افزودند: اسلام ناب اسلامی است که همه جانبه است از زندگی فردی و خلوت فردی تا تشکیل نظام اسلامی همه را شامل می شود، اسلام ناب آن اسلامی است که هم تکلیف من و شما را در خانواده با خود در خلوت شخصی معین می کند و هم تکلیف ما را در جامعه معین می کند و هم تکلیف ما را در قبال نظام اسلامی و ایجاد نظام اسلامی معین می کند این اسلام ناب است، این یکی از مبانی است باید به این پایبند بود .

مردم محوری از مبانی اصلی نظام اسلامی 

رهبر انقلاب فرمودند: یکی دیگر از مبانی محور بودن مردم است که وقتی ما مردمی بودن را و محور بودن آنان را با اسلام همراه می کنیم ترکیب آن می شود جمهوری اسلامی ، جمهوری اسلامی یعنی این، مردم محورند مقاصد برای مردم است، هدفها متعلق به مردم است ، منافع مال و ملک مردم است ، اختیار در دست مردم است اینها مردمی بودن است، رای مردم، خواست مردم و حرکت مردم ، عمل مردم ، حضور مردم و شراکت مردم در نظام جمهوری اسلامی این یکی از آن مبانی است باید به آن معتقد بود به معنای واقعی کلمه.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: یکی از آن مبانی اساسی و ارزشهای اساسی عبارت است از اعتقاد به پیشرفت، اعتقاد به تحول و تکامل ، تعامل با محیط البته با پرهیز از انحرافات و خطاهایی که ممکن است در این راه وجود داشته باشد، تحول و تکامل را هم فقه ما ، هم جامعه شناسی ما و هم علوم انسانی ما و هم سیاست ما و هم روشهای گوناگون ما ، باید روز به روز بهتر شود منتها به دست آدمهای خبره و وارد ، به دست انسانهای اهل تعمق ، کسانی که اهلیت ایجاد راههای نو را دارند، نیمه سوادها و آدمهای ناوارد نمی توانند کاری انجام دهند به این باید توجه داشت، اینها همه یک صراطی است که چپ و راست دارد باید از وسط جاده حرکت کرد.

حمایت از محرومان از مبانی اساسی نظام اسلامی  

رهبر انقلاب افزودند: یکی از مبانی و ارزشهای اساسی نظام اسلامی عبارت است از حمایت از محرومان، یکی دیگر حمایت از مظلومان است در هر نقطه عالم اینها ارزشهای اساسی انقلاب است و نمی شود از آن صرف نظر کرد اگر کسی کسانی و جریانی نسبت به مردم بی تفاوت باشد و یا نسبت به مظلومان عالم بی تفاوت باشد این شاخص در او وجود ندارد.

ایشان فرمودند: اگر این پایبندی وجود داشت که شاخص اول بود پایبندی به این ارزشهای اساسی؛ اگر این پایبندی وجود داشت حرکت ، حرکت مستمر و مستقیم خواهد بود و در تندباد حوادث تغییر نمی یابد اگر این پایبندی وجود نداشت نقطه مقابل این پایبندی عمل گرایی افراطی است یعنی هر روزی به یک طرف رفتن ، هر حادثه ای انسان را به یک طرف کشاندن،‌ می کشد از هر طرف چون پر کاهی مرا؛ وسوسه این و آن دمدمه خویشتن، این می شود عملگرایی هر روزی به یک سمت که این منافات دارد با آن پایبندی در تعبیر قرآنی این پایبندی به ارزشها را استقامت نام نهادند "فاستقم کما امرت و من تاب معک" آیه قرآن در سوره مبارکه هود و یا " ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا فتنزلُ علیهم الملائکه الا تخافوا و لا تحزنوا و ابشروا بالجنه" استقامت ، این پایبندی به مبانی و ارزشها در تعبیر قرآنی اسمش استقامت است این شاخص اول.

همت بلند برای رسیدن به ارمانها 

حضرت آیت الله خامنه ای اضافه کردند: شاخص دوم همت بلند برای رسیدن به آرمانها ، صرف نظر نکردن از آرمانها ، منصرف نشدن از آرمانهای بزرگ ، نقطه مقابل آن تنبلی، محافظه کاری و ناامیدی است بعضی سعی می کنند جامعه را ، جوانهای مارا دچار ناامیدی کنند بگویند فایده ای ندارد، نمی شود، نمی رسیم چگونه ممکن است با این همه مخالفت، با این همه دشمنی که نقطه مقابل آن شاخص دوم است،‌شاخص دوم این است که هرگز منصرف نشویم از رسیدن به اهداف و آرمانهای بلند. تسلیم نشویم در مقابل فشارها.

ایشان افزودند: البته شما وقتی که در یک راهی می روید که دشمنی بر سر آن راه است برای شما مانع ایجاد می کند این مانع بایستی مانع نشود از رفتن شما در ادامه حرکت ، تسلیم فشارها نشویم و رضایت به وضع موجود ندهیم که اگر رضایت به وضع موجود دادیم نتیجه اش عقبگرد است، بنده بارها تکرار کردم جوانها باید به سمت پیشرفت حرکت کنند ، به سمت تحول مثبت حرکت کنند اینکه ما همان را که داریم قانع بشویم فرض کنید در زمینه علمی به یک پیشرفتهایی رسیدیم که مورد قبول همه دنیا است قبول دارند که ما پیشرفت کردیم. به همین اندازه اگر قانع شویم عقب خواهیم رفت. نه آقا راه پیشرفت تمام شدنی نیست باید رفت و رسید به آرمانهای بلند این هم شاخص دوم.
ابدا اقتصاد جامعه جهانی نظام عادلانه ، منطقی و عقلایی نیست 

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه بیاناتشان افزودند: آمریکایی ها در قضایای پس از مذاکرات هسته ای گفتند که معامله هسته ای باید موجب ادغام اقتصاد ایران در اقتصاد جامعه جهانی شود ؛ آیا اقتصاد جامعه جهانی ، یک نظام عادلانه ، منطقی و عقلایی است؟ ابداً.

ایشان تصریح کردند: اقتصادی که نقشه آن را جامعه جهانی کشیده و مظاهر گوناگون آن در همه دنیا گسترده شده ، عبارت است از نقشه و نظامی که سرمایه داران عمدتاً صهیونیستی و بعضاً غیرصهیونیستی برای تصرف منابع مالی همه دنیا طراحی کرده اند ؛ این نظم جامعه جهانی و اقتصاد جهانی است.

ادغام در اقتصاد جهانی افتخار نیست 

رهبر معظم انقلاب افزودند: اینکه یک کشوری اقتصادش را در اقتصاد جهانی ادغام کند افتخار نیست بلکه خسارت ، ضرر و شکست است.
حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: در تحریم هم آنها مقصودشان یک هدف اقتصادی بود و آمریکایی ها در بحث تحریم خودشان تصریح کردند که برای فلج کردن اقتصاد ایران وارد تحریم شدند.

رهبر معظم انقلاب افزودند: حالا هم که مذاکرات هسته ای انجام شده و به نتایجی منتهی شده اینجا هم باز هدفشان ، اقتصادی است یعنی بلعیدن اقتصاد ایران به وسیله هاضمه اقتصاد بین المللی و جهانی که سردمدار آن آمریکاست. 

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اینکه استقلال اقتصادی فقط با اقتصاد مقاومتی به دست می آید ، تصریح کردند: امسال هم که ما سال را به عنوان سال اقتصاد مقاومتی ؛ اقدام و عمل نامگذاری کردیم خوشبختانه دولت محترم ، اقدام و عمل را آغاز کردند و طبق گزارشی که به من دادند کارهای خوبی انجام شده است و اگر با همین قوت و شیوه ادامه پیدا کند و جداً پیش برود یقیناً مردم آثار اقتصاد مقاومتی را خواهند دید.

رهبر معظم انقلاب با تاکید بر اینکه همه تصمیمات بزرگ اقتصادی باید در ضمن اقتصاد مقاومتی تعریف شود ، خاطر نشان کردند: فرض کنید ما با فلان کشور قرارداد معامله بازرگانی یا صنعتی می بندیم و باید معلوم شود که این قرارداد در کجای اقتصاد مقاومتی قرار می گیرد.

تصور رونق بخشی اقتصاد با سرمایه گذاری خارجی خطاست

حضرت آیت الله خامنه ای ادامه دادند: اینکه ما خیال کنیم رونق اقتصاد کشور با سرمایه گذاری خارجی تأمین می شود خطاست ؛ سرمایه گذاری خارجی چیز خوبی است اما این یکی از خانه های جدول اقتصاد مقاومتی را پر می کند و مهمتر از سرمایه گذاری خارجی ، فعال کردن ظرفیت های درونی و داخلی است.

رهبر معظم انقلاب افزودند: ما ظرفیت های فعال نشده فراوانی داریم و اینها را باید فعال کنیم و البته سرمایه گذاری خارجی هم لازم است در کنار آن وجود داشته باشد اما نباید همه چیز را موکول کنیم به اینکه خارجی ها بیایند و سرمایه گذاری کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای ادامه دادند: گاهی گفته می شود فناوری های نو را می آورند ؛ عیبی ندارد و ما هم موافقیم که فناوری های نو را بیاورند ؛ البته اگر بیاورند ؛ اگر بیاورند.

رهبر معظم انقلاب افزودند: اگر هم نیاورند من گفته ام که این جوانان ما که در زمینه نانو ، هسته ای و فناوری های پیچیده پیشرفت کرده اند و در بسیاری از زمینه ها جزو 5 تا 10 کشور اول دنیا قرار گرفته ایم می توانند چاه های نفت ما را به تولید بهتر برسانند و پالایشگاه های ما را اصلاح کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: البته اگر این فناوری های جدید در معاملات ما با خارجی ها منتقل شود موافقیم و مخالفتی نداریم.

خبر در حال تکمیل است ...





 


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها