دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۲۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۴
گزارش آوای خزر از تور یکروزه جهاد کشاورزی مازندران
کوهستان‌هایی با عطر گیاهان دارویی و باغات سیاه‌ریشه
عطر گل محمدی، باغ گیاهان دارویی، درختان سیاه‌ریشه در اراضی شیبدار، طراوات باغات سیب و گیلاس، آببندان‌هایی که امیدبخش و دلگرم‌کننده‌اند، همه این‌ها زیبایی‌های صنعت نخست مازندران و کشور در دل کوهستان هستند.
آوای خزرزهرا شریفی: توسعه باغات در اراضی شیب‌دار از برنامه‌های مهم بخش کشاورزی است که نقش بسزایی در حفاظت آب‌وخاک دارد؛ ازاین‌رو جهاد کشاورزی مازندران با اجرای این طرح در اراضی مناطق کوهستانی سهم خود را در تولیدات کشاورزی افزایش داد طرحی که مردم و کشاورزان نیز در آن سهیم هستند.

به همین منظور جهاد کشاورزی مازندران روز شنبه تور بازدید خبرنگاران را باهدف معرفی این طرح‌ها در دستور کار قرار داده و با جمعی از اهالی رسانه‌های مازندران ساعت ۶ و نیم صبح، ساری را ترک و عازم محل اجرای طرح‌ها در چهاردانگه ساری شدیم.

بازدید از باغ گیلاس، اولین مقصد گردشگری خبرنگاران در روستای "تلمادره" در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی کیاسر در دهستان "پشت کوه" بخش چهاردانگه است که جهاد کشاورزی کشت درختان سیاه ریشه را در یکی از اراضی این روستا اجرا کرد.

باغی پر از میوه‌های رنگارنگ با آبیاری قطره‌ای که گیلاس در آن نمود بیشتری داشت که به گفته اسماعیل علوی مدیر جهاد کشاورزی ساری این باغ نمونه‌ای از عملکرد جهاد کشاورزی استان در راستای توسعه باغات در اراضی شیب‌دار است که به‌نوعی درآمد کشاورزان را متحول و افزایش داد که پیش‌ازاین صرفه اقتصادی برای آنان نداشت.
 
کوهستان‌هایی با عطر گیاهان دارویی و باغات سیاه‌ریشه
تولید سالانه ۲۰۰ تن کیوی در باغات مازندران

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران که خبرنگاران را در این سفر یک‌روزه همراهی می‌کرد سطح باغات استان را ۲۵۸ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: سالانه حدود ۳.۵ میلیون تن انواع محصولات باغی در این استان تولید می‌شود که کیوی و مرکبات در شمار بیشترین تولیدات باغی قرار دارد.

احسان عباس پور افزود: سالانه بین ۲.۶ تا ۲.۹ میلیون تن مرکبات و حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تن کیوی در باغات استان تولید برداشت می‌شود.

وی به تنوع باغی به دلیل شرایط اقلیمی در استان اشاره کرد و ادامه داد: ۲.۸ میلیارد تومان اعتبار از محل استانی و حدود ۷۰۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی برای توسعه باغات استان تسهیلات داده‌شده است.

عباسپور توسعه گلخانه‌ها را از دیگر رویکرد‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: سال گذشته ۵۰ هکتار به سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان افزوده شد و سطح گلخانه‌های استان به ۵۱۰ هکتار رسیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ۱.۸ میلیارد تومان از اعتبارات استانی برای گلخانه‌های کوچک‌مقیاس و بزرگ تسهیلات پرداخت‌شده است.

وی افزود: همچنین در یک سال گذشته ۲ هزار هکتار به سطح باغات استان افزوده‌شده است.

اگرچه جهاد کشاورزی در این عرصه گام‌های خوبی برداشته است، اما بازار فروش مهم‌ترین دغدغه باغداران است که در این بازدید از آن ذکر کردند.
 
کوهستان‌هایی با عطر گیاهان دارویی و باغات سیاه‌ریشه
عطر گل محمدی در کوهپایه

باغ گل محمدی «مُجار» دومین مقصد سفر خبرنگاران بود. باغی بزرگ شمیم خوش گل محمدی از دور مشام هر رهگذری را نوازش می‌داد باغی پر از بوته‌های گل محمدی که مهندس پویا مُجار اهل کرمان آن را خریداری و گل محمدی کشت کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در خصوص طرح توسعه گیاهان دارویی گفت: سطح زیر کشت این محصول در سال گذشته ۱۵۸ هکتار بود که این میزان امسال به یک هزار و ۲۵۸ هکتار افزایش یافت که حدود ۵۰۶ هکتار آن مربوط به کشت گل محمدی است و پس‌ازآن گل‌گاوزبان، آویشن و ...

وی افزود: ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات برای طرح گل محمدی پرداخته شد که در مجموع برای اجرای کامل این طرح ۱۷ میلیون تومان هزینه است که ۱۳ میلیون تومان آن برای خرید پاجوش این گیاه پرداخت می‌شود.

عباسپور افزود: در کنار آن اگر نیاز به دستگاه‌های آبیاری وجود داشته باشد از محل طرح آب‌وخاک جدای از عدد یادشده پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: استراتژی توسعه ما در جهت پنج قلم اساسی ازجمله کشت گل محمدی، گل‌گاوزبان، ثعلب، موسیر و بنفشه معطر است، البته اگر کشاورزان بخواهند به‌غیراز این‌ها گونه‌ای دیگر هم کشت کنند مشکلی وجود ندارد.
 
کوهستان‌هایی با عطر گیاهان دارویی و باغات سیاه‌ریشه
استمداد از مسئولان برای فراهم کردن بازار فروش

مُجار مجری طرح کشت گل محمدی که از سال ۱۴۰۰ به استان مازندران مهاجرت کرده است درباره چگونگی اجرای این طرح توضیح داد: با تحقیقاتی که در جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی انجام دادیم کشت گل محمدی مورد تائید قرار گرفت.

وی ادامه داد: در سال اول ۱۵ هکتار نهال و در سال گذشته ۱۴ هزار نهال و امسال نیز حدود ۴ هزار نهال گل محمدی زیر کشت رفت.

وی احداث استخر ذخیره آب، لوله‌کشی قطره‌ای، محصور کردن باغ و آبیاری قطره‌ای را از دیگر اقدامات عنوان کرد و گفت: تلاش کردیم با اقدامات این‌چنینی برای کشاورزان منطقه ایجاد انگیزه کنیم.

مُجار ادامه داد: در سال دوم این کشت با تغذیه سالم و رسیدگی مناسب روزانه بین ۸۰۰ تا یک‌تن گل محمدی برداشت کردیم.

وی عیار گل این منطقه را بالاترین عیار گل محمدی عنوان کرد که با گلاب قمصر کاشان در برخی از موارد برتری دارد که نعمتی بزرگ برای مردم محروم این منطقه است.

گل و گلاب و نبود بازار فروش مناسب

مُجار بازار فروش را مهم‌ترین مسئله در تولید کشاورزی دانست و افزود: هنوز گلاب پارسال و امسال به دلیل نداشتن بازار فروش در انبار وجود دارد اینجا نگاه حمایتی و دلسوزانه مسئولان را می‌طلبد که شرایط کاری و هزینه‌های موجود را درک کنند.

این باغدار ادامه داد: باید با ایجاد تحول در حوزه کشاورزی مهاجرت معکوس را به روستا‌ها بازگردانیم تحقق این موضوع نیز حمایت مسئولان امر را می‌طلبد.

کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار در دهستان کوات یکی از روستا‌های کهن در بخش پشت کوه از توابع منطقه چهاردانگه شهرستان ساری، در ۱۱۰ کیلومتری جنوب شهر ساری مقصد سوم این تور خبری بود که خبرنگاران بر پشت نیسان و وانت خود را به آن رساندند.
 
کوهستان‌هایی با عطر گیاهان دارویی و باغات سیاه‌ریشه
 اتوبوس حامل خبرنگاران مسیر کوتاهی را از جاده اصلی به سمت مزرعه مورد نظر طی کرد، اما به دلیل عدم دسترسی جاده مناسب از حرکت ایستاد و گروه خبرنگاران با دیگر وسایل نقلیه به سمت محل مورد نظر حرکت کردند.

باغی در میان باغات گیلاس، آلبالو و سیب که شمار زیادی از کارگران زن و مرد در حال کاشت گیاهان دارویی بودند که سید محمدعلی حسینی و محمدباقریان مجری این طرح بودند.

رونق کشت گیاهان دارویی در کوهستان

"حسینی" به خبرنگاران گفت: ۳۵ هکتار کشت دارویی برای این طرح در نظر گرفته شد کف قرار است ۶ قلم دارویی در آن کشت شود و تاکنون ۲ قلم دارویی آویشن و مرزنگوش در ۷ هکتار زیر کشت رفت و بنا داریم گیاهان دیگر نظیراسطوخودوس، رزماری، آویشن، سَرخارگل، مریم گل و مرزنجوش برای نخستین بار در این منطقه کشت کنیم و پیش از این تنها گل محمدی در مزارع اینجا کشت می‌شد.

وی با بیان اینکه در ادامه این پروژه‌ها نیز قرار شد ۱۵ گیاه دیگر در شهریورماه در باغات این روستا زیر کشت برود، ادامه داد: درمجموع ۵۰ هکتار زمین زیر کشت داریم که از این میزان ۱۲ هکتار در مناطق پایین ۴ هکتار در ساری، ۸ هکتار در بهشهر شامل مارچوبه و گل ختمی و همیشه‌بهار است. با شرکت‌های داخلی و خارجی هم برای صادرات این گیاهان رایزنی‌ها انجام شد.

حسینی میزان سرمایه‌گذاری این طرح را ۳ میلیارد تومان اعلام کرد و ۱۰ نفر اشتغال ثابت را به همراه داشته و قرار است ۱۲ نفر دیگر به آن اضافه شوند.
 
کوهستان‌هایی با عطر گیاهان دارویی و باغات سیاه‌ریشه
دلگرمی کشاورزان برای احداث آب‌بندان

آخرین مقصد بازدید خبرنگاران در تور یک‌روزه ورود به روستای "ولاغوز" در دهستان گرماب بخش چهاردانگه واقع در ۵۰ کیلومتری جنوب ساری است که احداث دو آب‌بندان برای تأمین آب کشاورزی مزارع این روستا از اقدامات جهاد کشاورزی استان بوده است آب‌بندانی که علاوه بر آن می‌تواند قابلیت پرورش ماهی هم داشته باشد.

مدیر آب‌وخاک جهاد کشاورزی مازندران که در این سفر خبرنگاران همراهی می‌کرد در توضیح این طرح گفت: با لایروبی آب‌بندان‌ها می‌توان حجمی معادل ۱۶۰ میلیون مترمکعب ظرفیت شهید رجایی بر ظرفیت آب‌بندان‌ها اضافه کرد.

 وی لایروبی آب‌بندان‌ها را یکی از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی دانست و افزود: مرمت آب‌بندان‌ها حدود چهار سال به جهاد کشاورزی واگذارشده است.

علیرضا علیزاده تعداد آب‌بندان‌های استان را ۹۱۵ قطعه اعلام کرد و گفت: ظرفیت آب‌بندان‌های استان ۴۰۰ میلیون مترمکعب معادل حجم سد‌های استان است و در حال حاضر ۴۵ میلیون مترمکعب آب پشت سد شهید رجایی وجود ۲ دارد که کمتر از ۱۰ میلیون مترمکعب آب صرف کشاورزی می‌شود.

مدیر آب‌وخاک جهاد کشاورزی مازندران از تخصیص ۵۹ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و لایروبی آب‌بندان‌ها خبر داد و گفت: این اعتبار برای لایروبی ۶۰ آب‌بندان تخصیص داده شد که برخی از آن‌ها لایروبی شدند و باید تلاش کنیم که مابقی را تا شهریورماه لایروبی کنیم.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۳ آب‌بندان در شهرستان ساری قرار دارد که ۲۵ هزار هکتار از آب اراضی را تأمین می‌کند، افزود: این آب‌بندان‌ها با مساحت ۳ هزار ۸۰۰ هکتار بالغ‌بر ۸۰ میلیون مترمکعب ذخیره منابع آبی است که اگر لایروبی صورت گیرد میزان آب به دو برابر افزایش می‌یابد.
 
کوهستان‌هایی با عطر گیاهان دارویی و باغات سیاه‌ریشه
در انتهای این بازدید دهیار و عضو شورای این روستا نیز ضمن قدردانی از جهاد کشاورزی به‌واسطه اجرای این پروژه، طرح موردنظر را امید برای کشاورزان عنوان کردن که تأمین آب زراعی این روستا از همین آب‌بندان است.

بازدید خبرنگاران به این آب‌بندان ختم شد اگرچه هوا گرم و آفتابی و سفر طولانی بود، اما خاطره‌ای شیرین را برای خبرنگاران رقم زد و این بار اتوبوس حامل خبرنگاران جاده جنگلی را به مقصد اداره کل جهاد کشاورزی به سمت ساری حرکت کرد پس از رسیدن به مقصد و صرف ناهار با حضور حسن عنایتی کلیجی و معاونانش نشست خبری آغاز شد.

مازندران لنگرگاه اصلی امنیت غذایی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا‌پور مسئول حوزه نمایندگی، ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی در این نشست از ۱۶۹ شهید جهاد کشاورزی یادکرد و وجود ۴۰۰ جانباز را کارنامه پرافتخار مازندرانی‌ها در جهاد دانست و گفت: جهاد کشاورزی امروز خط مقدم امنیت مسئله امنیت غذایی است و بال پایدار کشور‌ها است.

 وی مازندران را لنگرگاه اصلی امنیت غذایی معرفی کرد و افزود: کشاورزی بدون قدرت تبیین رسانه در کنج انزوا قرار خواهد گرفت و نقاط قوت و ضعف باید دقیق گفته شود و درست‌گویی اخبار کشاورزی مهم است.

افتتاح و بهره‌برداری ۴۸ پروژه کشاورزی در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این نشست از خبرنگاران استان به‌واسطه حضور در تور یک‌روزه و بازدید از طرح‌های کشاورزی این سازمان قدردانی کرد.

حسن عنایتی کلیجی با گرامیداشت یاد و خاطره ۱۶۹ شهید جهاد کشاورزی گفت: ۴۸ پروژه تولیدی، زیربنایی و صنایع کشاورزی مازندران با ۵۴۲ میلیارد و ۷۵۵ میلیون تومان اعتبار افتتاح، بهره‌برداری و کلنگ زنی می‌شود.

وی با بیان اینکه این پروژه‌ها به‌منظور افزایش تولید، حفظ و پایداری امنیت غذایی و ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی افتتاح و بهره‌برداری می‌رسد، افزود: پروژه‌های افتتاحی بخش کشاورزی برای ۱۹۸ نفر ایجاد اشتغال مستقیم کرده و ۵۱ روستا با ۴ هزار و ۵۴۵ خانوار از مزایای آن برخوردار می‎‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: بیست و یکم تا بیست و هفتم خردادماه مصادف با هفته جهاد کشاورزی است که همه‌ساله به‌منظور پاسداشت کشاورزی و فعالین این بخش برنامه‌های ویژه‌ای به اجرا درمی‌آید.
 
کوهستان‌هایی با عطر گیاهان دارویی و باغات سیاه‌ریشه
عنایتی مازندران را قطب کشاورزی معرفی کرد و افزود: بخش مهمی از امنیت غذایی کشور در استان مازندران تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد از تولید مرغ و گوشت و ۴۱ درصد برنج کشور توسط کشاورزان مازندران تولید می‌شود، افزود: مازندران که از منظر سیاست‌گذاران تأمین‌کننده برنج است باید رشد تولید کشاورزی اقتصادی شود.

عنایتی به عملکرد سازمان جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۱ اشاره و افزایش تولید محصولات کشاورزی نظیر برنج، مرکبات و صنعت طیور را مهم‌ترین عملکرد این سازمان در سال قبل برشمرد که حاصل بهره‌مندی از دانش‌بنیان و فنّاوری‌های جدید بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در پرداخت تسهیلات و سرمایه‌گذاری نیز نسبت به سال‌های گذشته رشد داشته‌ایم، ادامه داد: تسهیلات پرداختی دو برابر نسبت به برنامه مصوب رشد داشته است.

وی از ایجاد ۵ هزار و ۴۰۰ شغل در بخش کشاورزی خبر داد و افزود: ۲۳ هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف کشاورزی در استان سرمایه‌گذاری شده است.

عنایتی بابیان اینکه طرح الگوی کشت برای نخستین بار درزمینهٔ محصولات زراعی از مهرماه سال قبل اشاره کرد و گفت: در این طرح محصولات کم‌آب جایگزین کشت محصولات پر آب می‌شود.

 وی تعیین و تکلیف اراضی کشاورزی را از دیگر برنامه‌های این سازمان برشمرد و افزود: تا پایان سال گذشته بیش از ۱۹۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و ملی تعیین و تکلیف شده است و این برنامه تا پایان سال ۱۴۰۳ به بیش از ۵۵۰ هزار هکتار خواهد رسید.

عنایتی در پایان، توسعه باغات اراضی شیب‌دار را از برنامه‌های کشاورزی در سال جاری عنوان کرد و افزود: کشت یک هزار هکتار گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار با مشارکت ستاد فرمان امام (ره) در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/۱۰۰۴/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها